• 0

VOF opheffen: Belastingdienst en Rabobank

Ik heb inmiddels iets meer dan een jaar een VOF (genaamd XSWeb, in webdesign) met 2 vrienden van mij. We waren bij de start allemaal 17, inmiddels zijn we allemaal 18. Daardoor gaan we over 3 weken studeren, en handig genoeg: allemaal een andere studie. We hebben dan ook besloten om ons bedrijf op te heffen, omdat het niet gaat werken als de één het druk heeft en de ander niet. Het was namelijk altijd zo dat we opdrachten deden in rustige periodes, maar deze zullen nu niet langer tegelijkertijd zijn.

 

Voor zover de vooraf (oninteressante) informatie.

 

Ik heb het internet al afgezocht naar informatie en ik weet inmiddels dat ik een brief kan sturen naar de KvK om ons uit het handelsregister te schrijven. Onze domeinen zijn al gestopt en voor de rest hebben we nog één abonnement, maar daar ga ik niet over. Het gaat mij om de Rabobank en Belastingdienst, want daar kan ik niet genoeg informatie over vinden.

 

Hoe kunnen wij onze rekening bij de Rabobank stop zetten? Gewoon daar naar binnen lopen en zeggen dat we onze rekening willen stoppen? Moeten we dan met z'n drieën zijn of is één persoon genoeg (we zijn immers allemaal bevoegd)? Moeten we vooraf al het geld overmaken naar ander(e) rekening(en) of gebeurd dat daar? Zijn we dan nog een bedrag aan de Rabobank verschuldigd?

 

Er is hier ooit een onderwerp geweest over het stoppen bij de Belastingdienst, maar daar stond alleen in dat je het constant op nihil moest invullen en verder niets (omdat ze naar een gestuurde brief niet kijken o.i.d.). Ik neem aan dat de Belastingdienst ook graag wilt weten dat we gestopt zijn, dat stond immers ook op de KvK website. Daar stond echter niet (en ook niet op de website van de belastingdienst) waar je die brief naar toe moest sturen, weet iemand dit? En hoe gaat het precies met stakingswinst? Wij hebben alleen kapitaal, geen bezittingen en over dit kapitaal is al belasting betaalt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe kunnen wij onze rekening bij de Rabobank stop zetten? Gewoon daar naar binnen lopen en zeggen dat we onze rekening willen stoppen? Moeten we dan met z'n drieën zijn of is één persoon genoeg (we zijn immers allemaal bevoegd)? Moeten we vooraf al het geld overmaken naar ander(e) rekening(en) of gebeurd dat daar? Zijn we dan nog een bedrag aan de Rabobank verschuldigd?

 

Rabo schriftelijk informeren dat bedrijf beëindigd wordt of gaat worden en dat daarom de rekening opgeheven moet worden.. Tevens verzoeken het saldo ná verrekening van eventuele kosten en of rente te boeken naar rekening x, y of z.

 

( er van uitgaande dat het saldo een creditsaldo is. Bij een debetsaldo, eerst aanvullen , waarbij rekening te houden met mogelijk nog verschuldigde rente.)

 

Let er op dat alle vennoten dat stuk moeten ondertekenen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Renze

 

Belastingdienst stuur je een brief met kopie uittreksel KvK van de uitschrijving. In de brief geef je aan dat je de beschrijving voor de omzetbelasting wenst op te heffen. Brief stuur je naar de afdeling OB van het kantoor waar de vof onder valt.

 

Wat stakingswinst is kun je op HL vinden middels de zoekfunctie.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Tot nu toe in ieder geval wel. Ik zou zelf niet hebben gedacht om een rekeningnummer op te geven waar het resterende bedrag naar gestort zou moeten worden, maar ik wilde gewoon al het geld overmaken naar onze rekeningen. Ik geloof echter dat de betalingen van de Rabobank achteraf geschieden, dus dan hebben we een negatief saldo op onze rekening op het moment dat de rekening wordt opgeheven en dat is niet handig (oké, het is minder dan 10 euro, maar dan nog). Dus ik heb in de brief naar de Rabobank gezegd dat alles naar mij gestort moet worden (want dan maak ik het wel over naar m'n collega's), na alles wat nu nog betaald moet worden.

 

Over de belastingdienst had ik werkelijk geen idee, dus dat is nu ook opgehelderd.

 

Inmiddels zitten allebei de brieven op de post.

Link naar reactie
  • 0

Brieven terug van de KvK en Rabobank (wellicht zijn ze er al een paar dagen, maar m'n collega (dat wás het adres van ons bedrijf) was zich aan het vermaken in Delft).

 

M'n collega gaat nu de brief naar de Belastingdienst sturen, alles verloopt tot nu toe dus op rolletjes, nogmaals bedankt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.