• 0

Import via ander EU land

Hallo,

 

Ik hoop dat iemand mij iets meer kan vertellen over de import van in dit geval kleding uit Pakistan.

 

Wij hebben in Pakistan kleding laten maken met een inkoopsprijs van ca. € 950,-.

Nu hebben wij dit pakket ontvangen maar hebben niets aan de bezorgdienst (DHL) hoeven te betalen.

 

Dit vond ik raar dus toen ik beter ging kijken bleek dat het pakket via Engeland ons land is binnengekomen.

Er is sprake van 2 bezorgdiensten waarvan DHL een levering binnen de EU heeft gedaan (van Engeland naar Nederland).

Deze hoefde ik dus daarom ook niets te betalen.

 

Zou ik nu contact moeten opnemen met de bezorgdienst die de levering van Pakistan naar Engeland heeft verzorgd (APX - Asian Pacific Express) en hun moeten betalen of zou dit op de 1 of andere manier al geregeld zijn?

 

Dit is voor mij de eerste keer dat ik dit doe dus hopelijk heeft iemand hier op dit forum meer ervaring mee :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Makkie,

 

Ik heb er geen ervaring mee, maar 't lijkt me dat er iets niet klopt en dat DHL gauw genoeg alsnog met een rekening komt.

Daar hoef je zelf niet voor te gaan bellen.

 

Een vraag die bij opkomt is: wat doet de UK ertussen? Zijn die spullen daar ingeklaard en vervolgens naar jou verzonden?

Wie staat er als afzender op de bon? En hoe zit 't met de invoerbelastingen en BTW?

 

Als je mij hierop kunt antwoorden kan ik er wellicht iets meer over zeggen.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hallo John, bedankt voor je reactie.

 

Ik heb by the way wel gebeld met DHL en die geven dus aan dat ik aan hun niets hoef te betalen, aangezien het geen import betreft (vanuit Engeland dus).

 

De bezorgdienst die het pakket dus vanuit Pakistan naar Engeland heeft vervoerd heet APX en daar heb ik wel een Airwaybill van.

Hierop staat de leverancier waar ik het pakket vandaan heb met een omschrijving van de kleding en ons adres in Nederland.

Op de papieren staat dus een rechtstreekse link Pakistan-Nederland, maar er is dus een "tussenlanding" geweest in Engeland.

Mijn vraag is dus ook eigenlijk hoe het met de invoerbelasting en BTW zit.

Krijg ik wellicht nog een factuur van APX?

Op de Airwaybill staat wel een vakje met "Billing dest", waar "dest" waarschijnlijk destination betekent en hier staat "Lv..".

Misschien leverancier maar even contacten hierover?

 

Groeten,

Marc

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marc,

 

Ik denk niet dat de leverancier je veel kan vertellen. APX deste meer.

 

Eén ding begrijp ik iig geval niet. Je krijgt toch wel een rekening van DHL voor hun prestatie even los van belastingen?

Of mss van APX, mede namens DHL?

 

Je zou zeggen dat DHL wel weet wat ze doen en als dit hun antwoord is: 'geen import want uit Engeland' dan klopt dat voor het Europese deel van de levering wel. Er moet dan op de factuur staan wie uit Engeland jou de spullen geleverd heeft met jouw en hun VAT/BTW nummer er op. Jij moet dan de BTW op je BTW-aangifte zetten als 'levering uit een EU-land en die BTW direct als voorbelasting weer aftrekken.

 

Maar de vraag blijft: zijn de invoerbelastingen betaald en zo niet, wie gaat dat doen. Meestal zorgt de vervoerder daarvoor, maar als dat niet het geval is, zul je zelf naar de Douane moeten om dit te regelen.

 

Toch maar even APX bellen en mss ook nog een keer met DHL over die laatste vraag.

 

 

groet,

 

John

 

P.S. zoals gezegd heb ik hier geen ervaring mee, dus wacht nog ff op ervaringsdeskundigen. 't Is weekend, dan kan 't iets langer duren, maar antwoorden krijg je. Let maar op!

Link naar reactie
  • 1

Op deze manier is het een intracommunautaire levering geworden. Alle inklaringskosten e.d. voor de EU zijn dus al door een ander (vriendje van Pakinees?) in Engeland gedaan. Nu kan het zijn dat Engeland en Pakistan een speciaal handelsverdrag hebben. Mooi laten zo en de volgende bestelling aan je Pakinees doorgeven dat hij dezelfde procedure (via UK) moet uitvoeren.

Link naar reactie
  • 0

Hallo P.J. Odems,

 

Ok, ik hoef dan dus geen invoerbelasting en BTW te betalen.

 

Kan ik over de kleding dan wel btw berekenen bij verkoop hiervan (aangezien ik ook geen BTW heb betaald)?

 

Hoe kan ik de aankoop boekhoudtechnisch verwerken?

 

Gewoon als inkoop import binnen EU als btw 0 tarief?

 

Je ziet het, dit is de eerste x voor mij :)

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Dank PJ voor je antwoord!

 

En Marc, het is dus idd een intracommunautaire levering. En dan gaat het met de BTW zoals ik al eerder omschreef:

Er moet dan op de factuur staan wie uit Engeland jou de spullen geleverd heeft met jouw en hun VAT/BTW nummer er op. Jij moet dan de BTW op je BTW-aangifte zetten als 'levering uit een EU-land en die BTW direct als voorbelasting weer aftrekken.

Per saldo staat jouw BTW-teller dan weer op 0, net zoals bij een levering door een NL-leverancier. Dat betekent echter niet dat je geen BTW over de verkoop moet rekenen. Als je in NL levert bereken je gewoon BTW. Je klant betaalt die aan jou en jij sluist dat geld door aan de fiscus via je BTW-aangifte.

 

Boekhoudtechnisch boek je dit als inkoop EU

Er is tenslotte BTW berekend.

 

De invoerheffingen voor de import van Pakistan naar de EU zijn blijkbaar al geregeld. Daar hoef jij niets meer mee te doen, maar - om moeilijkheden te voorkomen - zou ik dat wel graag zwart op wit willen hebben (van DHL of APX).

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, uiteraard dank ik jullie voor jullie hulp.

Maar ik ben er nog niet helemaal.

 

Ik heb wel een factuur gekregen echter niet uit Engeland, maar van de leverancier uit Pakistan (zonder btw).

 

Het enige wat ik heb en weet is dat het pakket via Engeland vervoerd is, maar meer heb ik dus niet.

 

Ik kan het geinvesteerde bedrag dan toch niet op deze manier boeken?

 

Groet,

Marc

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marc,

 

Een factuur uit Pakistan zonder BTW is logisch. Zij voeren uit en dat is blijkbaar ook in P. tegen 0 % BTW.

En nu je het zo stelt is het geen EU-inkoop. Dat zou het alleen zijn als de goederen eerst waren ingeklaard in de UK, waar ik vanuit ging. Nu is het gewoon invoer (van buiten de EU dus). Boeken als invoer dus en dan ben jij verantwoordelijk voor het betalen van die invoerbelastingen.

 

Maar je schreef: Ik heb by the way wel gebeld met DHL en die geven dus aan dat ik aan hun niets hoef te betalen, aangezien het geen import betreft (vanuit Engeland dus).

Vreemde zaak, zeker als DHL dit echt gezegd heeft. Ik zou ze nog eens bellen en vragen:

 

1) Wie levert er vanuit de UK?

2) Wie heeft de invoerbelastingen voldaan?

3) Als het een levering uit de UK is, waar is dan de factuur met de BTW-identificatienummers/VAT-nummers?

 

Ik ben zeer benieuwd naar de antwoorden op die vragen.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

In de UK wonen erg veel Pakistani. Waarschijnlijk verscheept de producent bulk naar zijn maatje in de UK. Koester de procedure maar, want ik denk dat het je vele procenten invoerrechten scheelt.

 

Je moet echter in je boekhouding wel de verzender boeken als degene die je spullen heeft verkocht. Dat je dan aan de producent betaalt is niet van belang.

Link naar reactie
  • 0

Niet zo moeilijk denken zeg. Als je in Duitsland een partij kleren op de markt koopt en de leverancier heeft jouw BTW-nummer gechecked, hoef je ook geen BTW te betalen. De boeking van de BTW van een IC-levering is hier al uitvoerig aan de orde geweest. Je voert die op bij de IC-levering en tevens ook weer bij de voorbelasting, waardoor het weer op "0" uitkomt.

Link naar reactie
  • 0

De vraag blijft dus eigenlijk of het een IC-levering (voor mij dus een verwerving) is geweest, omdat ik geen factuuradres heb uit Engeland, maar alleen uit Pakistan.

Het blijft dus import, maar iemand heeft voor de kosten opgedraaid in Engeland (zo lijkt het vooralsnog, mits ik een factuur krijg achteraf).

Ik zal toch moeten/willen achterhalen hoe dit gelopen is voor 1) mijn eigen geruststelling en 2) voor de manier waarop dit in de boekhouding verwerkt moet gaan worden...

 

Groet,

Marc

Link naar reactie
  • 0

Houd er rekening mee dat DHL de invoeraangifte heeft gedaan.

Die zijn verplicht een BTW-nummer in de aangifte te vermelden.

 

Vaak wordt ingeklaard op het nummer van DHL (fiscale vertegenwoordiging), welke een keer per maand wordt afgerekend

met de douane.

Achteraf volgt een faktuur aan de klanten.

Tevens kan de fiscus bij een controle, vragen om de invoeraangifte omdat je alleen aankoopfaktuur vanuit Pakistan kan overleggen.

Indien je de ivoeraangifte niet kunt overleggen (of de faktuur van DHL) heb je voor de fiscus de goederen het land binnengesmokkeld. Dan ben je alsnog de BTW verschuldigd (geen probleem, kun je verrekenen met je BTW-aangifte als voorheffing), echter ok een boete. En die bedraagt nogmaals het bedrag aan BTW dat je niet hebt afgedragen.

Zorg dat je de zaakjes goed op orde hebt !!!

Link naar reactie
  • 0
Kan ik over de kleding dan wel btw berekenen bij verkoop hiervan (aangezien ik ook geen BTW heb betaald)?

 

Je moet BTW berekenen over je verkoop als je het binnen Nederland verkoopt (19%). Anders wordt het een ICL transactie (binnen de EU) of export (buiten EU). Beide zijn belast met 0%, dus moeten ze wel worden aangegeven.

 

Ondanks dat het een mooie optie lijkt dat je geen invoerrechten hebt betaald en niet de inkoop in je BTW aangifte moet verantwoorden (BTW bij inkoop is als voorbelasting aftrekbaar van de 'verkochte BTW), lijkt mij het wel een probleem op te leveren wanneer je moet aangeven waar de inkoop vandaag is gekomen. Mogelijk dat een naheffing dan tot gevolg kan zijn omdat de fiscus (douane valt ook onder fiscus) geld heeft mis gelopen.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog even contact gezocht met de leverancier en hij geeft aan dat ze voor meerdere klanten de "via Engeland" route kiezen voor het versturen van pakketten als "service" voor de klant.

Hij zegt letterlijk: "Dhl have to pay the taxes on england by our agent in Dhl pakistan"

Ik vind het natuurlijk prima, zolang het allemaal maar volgens de regels gebeurt en ik niet achteraf voor verrassingen kom te staan.

Iemand hier ervaringen mee?

 

Groet,

Marc

Link naar reactie
  • 0

Dit heb ik nagevraagd en zij zeggen dat dit niet het geval is.

Maar goed....helemaal zeker weet je dit natuurlijk nooit met Aziatische landen.

 

Zelfs als je er een kijkje gaat nemen kan het zijn dat ze er andere (oudere) mensen aan het werk zetten op dat moment :(

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 65 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.