• 0

Dreigend Failissement

Graag leg ik u een dilemma voor van een situatie waar we met ons Amsterdamse bedrijf in beland zijn. Ondanks dat ik hier en daar veel info heb ingewonnen, maar kom er niet uit...

De kans dat de BV waar ik met mijn holding(BV) directeur en aandeelhouder ben (met een klein minderheidsbelang) dreigt om te vallen wegens achterblijvende verkoopresultaten is aanzienlijk. Crediteuren worden mondjesmaat betaald en zoet gehouden en managementfee is nauwelijks op te brengen.

Nu is de andere, grootste aandeelhouder ook een crediteur (leverancier) van de bv en doordat we zijn rekeningen gelukkig veel later mogen betalen, kunnen we het ene gat nog blijven dichten met het andere. Naar de buitenwereld toe kunnen we de situatie zo tot nog toe verbergen maar dat gaat niet langer als het geld op is (en dat is het). Maar ja... voor hoe lang want ik breng zijn bv hiermee inmiddels ook in financiële nood. De bank wil ons niet helpen en als we volledig inzicht geven in de situatie, zaaien we paniek en kunnen we het bij klanten en overige leveranciers wel vergeten. Zelf faillissement aanvragen zou de andere BV doen omvallen dus dat is geen optie. Vroeg of laat vraagt iemand ons failissement aan en dan ik het einde verhaal. Wat gaat er dan exact gebeuren en is het mogelijk dat schuldeisers mij zelf hoofdelijk aansprakelijk stellen? Heeft er iemand ervaring met zo'n precaire situatie? Gaag uw reacties...

Eduardo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Zelf faillissement aanvragen zou de andere BV doen omvallen dus dat is geen optie.

Waarom?

Vroeg of laat vraagt iemand ons failissement aan en dan ik het einde verhaal.

Wat gaat er dan exact gebeuren en is het mogelijk dat schuldeisers mij zelf hoofdelijk aansprakelijk stellen? Heeft er iemand ervaring met zo'n precaire situatie? Gaag uw reacties...

De vraag of de situatie of een faillissement tot hoofdelijke aansprakelijkheid leidt, moet beantwoord worden aan de hand van alle relevante informatie. Uiteraard is van belang dat u voldoet aan uw administratieve verplichtingen en gezien de verwevenheid met de aandeelhouders is het ook van groot belang dat alle overeenkomsten met de aandeelhouders/bestuurders goed gedocumenteerd zijn. Verder is het van belang te voorkomen dat er sprake is van bevoordeling van schuldeisers, omdat wanneer één van de aandeelhouders ook schuldeiser is, het erg aanlokkelijk is deze schuldeiser wat eerder te betalen.

 

Kortom, bij elkaar voldoende redenen om hier samen met een deskundige, zoals een advocaat of een insolventieadviseur naar te kijken en over het algemeen kan dat, zodra dit soort vragen worden gesteld, niet snel genoeg gebeuren.

Link naar reactie
  • 0

Mijn bedrijf verkeerd eveneens in de situatie dat faillissement dreigt. Via google probeer ik adviseurs te vinden die mij kunnen adviseren wat de beste oplossing is. Er zijn diverse opties van zelf faillissement aanvragen (met de nodige nadelen voor de toekomst) tot het "wegwerken van de BV via allerlei mogelijke constructies (Ltd en Trust Mij etc).

 

Kortom, zie door de bomen het bos niet meer, en het is moeilijk een keuze te maken uit het woud van adviseurs die allemaal zeggen dat ze de beste zijn uiteraard, en je soms proberen zelfs angst in te boezemen voor de gevolgen bij verkeerde keuzes.

 

Nu dan de vraag, die denk ik ook interessant is voor degene die dit onderwerp gestart is:

Wie weet het antwoord? en. Weet iemand een goeie, betrouwbade adviseur c.q. instantie die mij kan begeleiden bij deze problematiek? Uiteraard het liefst tegen een betaalbaar tarief! Want nog meer "hoge" kosten zit ik in mijn situatie niet op te wachten.

 

Groet,

R

Link naar reactie
  • 0

Hoi Robbie,

 

Vervelende situatie waar je in zit.

 

2 dingen:

 

"wegwerken van de BV via allerlei mogelijke constructies (Ltd en Trust Mij etc).

 

1. Die moet je heeeel snel vergeten

 

2. Daarnaast zou je de faillissementsdraadjes en WSNP draadjes hier op HL eens kunnen doorlezen en kijken wie daar antwoorden geeft waar je wat mee kunt. Die kun je via de groene pm-knop benaderen om eens van gedachten te wisselen.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Graag wil ik hier aan toevoegen dat het mijn ervaring is dat het uitstellen van het inschakelen van een betrouwbare adviseur of het zelf aanvragen van een faillissement meestel de problemen groter maakt.

 

Een goede adviseur zal kijken of er een ontsnapping aan het faillissement mogelijk is. B.v. door een crediteurenakkoord.

 

Zo niet dan is een korte pijn de beste oplossing.

 

Sterkte.

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.