• 0

lening bank of financiering via hypotheek

Hallo allemaal,

 

Ik heb vergevorderde plannen om een winkel onder een franchise formule te beginnen. Huur van het pand heb ik bijna rond, nu de financiering nog. Ik heb een lening (van 50k) bij de bank aangevraagd maar daar heb ik nog geen antwoord op. Huurkontrakt kan ik afsluiten met de ontbindende voorwaarde van financiering, maar deze ontbindende voorwaarde loopt op 15 september af.

Ik kan ook aan de financiering komen door de overwaarde van mijn woning te gebruiken door het afsluiten van een nieuwe hypotheek. Stel dat de bank straks ook groen licht geeft op de lening, wat is dan de beste keuze. Een lening bij de bank of financiering via de hypotheek? Via een hypotheek is de rente een stuk lager dan bij een lening van de bank. Zijn er nog meer voor en nadelen waar ik rekening mee moet houden ?

Misschien zijn er mensen die ook voor deze keuze hebben gestaan en kunnen hun ervaringen delen. Ieder advies is welkom.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een hypotheek zal qua rente meestal voordeliger zijn, maar heeft als nadeel een langere looptijd (minimaal 10 jaar?) en bijkomende kosten zoals de notaris.

 

Ik zou zelf denk ik gaan voor een zakelijk krediet en dat zsm aflossen. Uiteindelijk zul je toch zelf moeten beslissen voor jouw persoonlijke situatie. Wat voor mij (of anderen) goed is, hoeft voor jou niet zo te zijn.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Zijn er nog meer voor en nadelen waar ik rekening mee moet houden ?

 

 

Ik heb indertijd bedrijfsmiddelen gefinancierd met een hypotheek. helaas bleek het een verkeerde investering en moest ik de zaak sluiten. de waarde van de bedrijfsmiddelen dekte bij lange na niet de restschuld. omdat er voldoende overwaarde was ben ik er uiteindelijk niet aan onderdoor gegaan (dwz wsnp of falliet) maar ik heb wel een tijd erg krap gezeten.

 

Inmiddels zijn mijn inkomsten zodanig dat ik er bijna weer om kan lachen, ware het niet dat ik toch nog een tijd aan deze hypotheek vastzit voordat deze in zijn geheel weg gewerkt is.

 

bedenk of je de extra hypotheek op kan brengen als het bedrijf niet van de grond komt of als je snel weer moet sluiten.

 

succes met het maken van een keus.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Alvorens een definitieve invulling te geven aan de financieringsvorm, moet je je afvragen en bepalen wat je wilt financieren.

 

Je spreekt over een lening en een privéhypotheek, beide zijn financieringsvormen met directe opname van het geldbedrag, een lange(re) looptijd en meestal vaste aflossingstermijnen per maand/kwartaal/jaar.

 

Ik weet niet welke activiteiten je gaat ontwikkelen, maar ik kan me voorstellen dat je wellicht ook voorraden of debiteuren hebt te financieren, in dat geval is een lening niet de juiste vorm, dan heb je meer aan een rekening courant krediet. Met de bank spreek je dan vooraf een bedrag (limiet) af dat je maximaal debet (rood) mag staan op je zakelijke rekening.

Voordeel is dat jouw financieringsverplichting gelijk loopt aan het bedrag dat je nodig hebt om voorraden/debiteuren aan te houden, dus ook niet teveel rente gaat betalen. Je voorkomt daarmee een situatie dat op een moment niets te financieren is en zelfs mogelijk een saldotegoed hebt opgebouwd, waar je weinig tot geen rente over vergoed krijgt, maar dat er nog wel een financieringsverplichting openstaat waar je penning zestien aan rente betaald.

 

Voor vast actief bv onroerend goed/inventaris is een leningsvorm het meest geschikt, de looptijd laat je dan gelijk lopen de afschrijvingsperiode. De cash flow, (winst na onttrekkingen vermeerderd met de afschrijvingen) is het bedrag dat beschikbaar is voor (extra) rente, aflossingen en vervangingsinvesteringen en moet voldoende zijn.

 

Banken zullen altijd zekerheden vragen. Dat kan in de vorm van verpanding van activa: Inventaris, voorraden, debiteuren e.d.

 

Als je ruimte hebt tussen de waarde van je woning en de financieringsverplichting op jouw woning, zou je de bank als zekerheid een hypothecaire inschrijving op jouw woning aan kunnen bieden . Dit zal zeker in het tarief schelen!

 

Maar je moet dat ook willen.

Mijn advies: eerst op “normale” zekerheden de financiering rond zien te krijgen en als het echt niet anders kan hypothecaire zekerheid op je privéwoonhuis.

 

Mocht die ruimte niet voldoende zijn en zakelijke zekerheden onvoldoende, kan de bank altijd nog een beroep op staatsgarantie doen.

 

In alle gevallen is een goed doortimmert ondernemersplan noodzakelijk

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.