• 0

ib aangifte

geachte lezer,

 

Ik loop vast met de ib aangifte, ik heb al wel gezocht op het forum, maar helaas niks gevonden. Het kan zijn dat ik niet goed gezocht heb.

 

het volgende,

 

winst en verlies rekening heb ik gemaakt, en ingevoerd in het programma van de belastingdienst. De uiteindelijke berekening blijkt te kloppen. Althans de berekening van de belasting.

Het volgende is het probleem, ik krijg steeds het bericht dat verschillen zitten in het saldo fiscale winst en het saldo winst er verlies.

 

ik ben de balans begonnen met een voorraad van (bv) 2000 verder een kortvreem vermogen (vb) 2000. Geen eigen vermogen.

 

geen tussentijdse opnames,

 

balans 31/12 LM 15000 >>> dit is het reslutaat van de WS (hierin zit ook de bijtelling van de auto). Ook is er een auto gekocht deze staat ook op de balans. Dus het eigen vermogen zou dan zijn, LM en activa van de auto. dan klopt de balans, maar blijkbaar moet ik hier iets doen met de bijtelling. als ik het EV ophoog tot aan het resltaat van de W & V, dan klopt het wel. Echter is het volgens mij dan niet correct, want dan zit de bijtelling in het eigenvermogen en zo ook de passiva van de auto. Als deze saldo's gelijk zijn met resultaat dan is de aangifte correct en kan deze verzonden worden. In mijn ogen klopt de balans dan niet.

 

 

Over het resultaat wordt de belasting berekend, dit is dan inclusief bijtelling dus goed, dacht ik.

 

Moet ik misschien de balans beginnen met het eigenvermogen van vorig jaar, hierover is belasting voldaan en de rest dus netto inkomen, dus weer een EV van 0 Euro's. dus dan ook dat bedrag als opname invullen?

 

Is er iemand die hierover een tip kan/wil geven. wellicht dat ik het dan wel begrijp,nu loop ik even vast.

 

Bedankt voor het lezen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi Peter

 

Zonder de cijfers kunnen wij het ook niet kloppend maken voor je. Bedenk je wel dat de bijtelling auto (waarom staat die op de zaak?) inderdaad als privé opname geboekt moet worden en dan bij de autokosten gecorrigeerd moet worden.

 

Maar nogmaals, dit gaat op basis van aannames niet lukken. Wellicht een boekhouder als je niet alles openbaar wilt maken hier?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je reactie joost.

 

De auto staat idd op de balans, ivm km administratie, kosten ed.

 

Zoals ik het nu begrijp moet dan de bijtelling als prive opname geboekt worden, ik had bijtelling negtief tussen de autokosten staan. Ik zal het eens verwerken in de aangifte en zien hoe het er dan uit komt te zien. De winst en verlies rekening klopt wel en uiteindelijk de aangifte ook, dat wat er onder de streep voldaan moet worden. Zoals ik al schreef klopte de balans dan niet omdat de auto ook als activa op de balans staat, hierdoor wordt het EV hoger, waarna er een verschil ontstaat.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat daar de fout ook zit, ik ga de bijtelling als prive opname boeken en dan zie ik wel wat dat met de balans doet. Ik verwacht dat ik er nu wel uitkom.

 

Iets anders, moet de bijtelling ook worden meegenomen in de W&V rekening, daar waar je mee moet beginnen in de aangifte, ik heb deze er wel tussen staan.

 

Bedankt.

Link naar reactie
  • 0

 

Iets anders, moet de bijtelling ook worden meegenomen in de W&V rekening, daar waar je mee moet beginnen in de aangifte, ik heb deze er wel tussen staan.

 

Bedankt.

 

Goede morgen Peter,

 

Ja de bijtelling is ook een onderdeel van de V&W.

 

 

Even het volgende.

 

Je spreekt over " de bijtelling" . Is dit het standaard percentage of het maximum aan kosten ?

Is er ook rekening gehouden met de BTW ?

 

Ik vrees dat een boekhouder hier van nut kan zijn !

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0

En is die bijtelling dan hoger dan de totale som aan autokosten? Zo ja, dan is het maximum aan bij te tellen kosten gelijk aan de totale autokosten in de V&W

Is de bijtelling van 25% lager dan de totale autokosten dan is de 25% het maximale wat er bij geteld dient te worden...

Quote:

An expert is a person who has made all the mistakes that can be made in a very narrow field.

Niels Bohr

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.