• 0

2 eigenaren website wel contract maar hoe controleer je inkomsten

Geachte allemaal,

 

Ik zit met een dilemma en hoop dat iemand mij verder kan helpen:

 

de situatie is als volgt:

 

Momenteel zet ik mijn eigen bedrijf op en heb op persoonlijke titel een contract getekend, naar Nederlands recht, met een Engels software bedrijf.

 

binnenkort wordt een 2tal projecten gelanceerd die zijn vervaardigd door het Engelse bedrijf. Ik lever teksten en vermarkt de handel. Wij stappen in op een 50-50 basis. Dit is samen met de geheimhoudingsverklaring contractueel vastgelegd. Er hebben een aantal juristen naar het contract gekeken en het betreft een standaard contract.

 

Mijn vraag, aangezien mijn inkomsten een percentage over de omzet betreft vraag ik mij af hoe ik dit het beste kan controleren? Immers het bedrijf heeft de domeinnaam in bezit en de programmatuur. Ik heb enkel een contract en een logbestand van alle correspondentie. Ongeacht het gegeven dat mijn gevoel goed is over de partij wil ik dit zakelijk benaderen.

 

resumerend: hoe kan ik op een goede manier mijn belangen verdedigen en inkomsten controleren?

 

Veel dank voor uw informatie

 

MV

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb zelf een website met inkomsten:

 

Online kunnen mensen hun account opwaarderen waardoor " credits" worden toegevoegd waarmee zij hun aankopen kunnen financieren. Er wordt dan ook meteen een faktuur online gezet.

 

Ook ontvang ik inkomsten via 0900 nummers (geintegreerd met de website).

Inkomsten uit deze 0900 krijg ik via de telefoonprovider op mijn bankrekening gestort; de inkomsten uit abonnementen incaseer ik en komen zo ook op de bankrekening.

 

Mijn webbouwers hebben op mijn verzoek een "csv" file gemaakt; Iedere dag staat zo'n file klaar: alle mutaties die in de boekhouding verwerkt moeten worden staan hierop (Financiele transacties, maar ook gegevens van nieuwe klanten die geimporteerd moeten worden). Ik kan dit file zo importeren in mijn administratie.

 

Oorspronkelijk was ik fin/ manager; dus weet alles van boekhouding. Het is belangrijk dat bij de import van de csv-file, zgn " aansluiting is" De standen van de boekh. over een bepaalde periode, moeten overeenkomen met de standen van het csv file over diezelfde periode. Dus omzet volgens csv, is gelijk aan de omzet in je boekhouding. Zo weet ik dat alle transacties van de site, in de boeken staan. Een accountant zal deze aansluitingen ook controleren (als er een accountant ingeschakeld wordt tenminste). .

 

Van de telefoonmaatschappij krijgen je fakturen, en stortingen van de sms op de zakelijke rekening. Dit is makkelijk terug te vinden in de boekhouding (faktuur + bankafschrift) . De opbrengsten van deze fakturen moeten ook als omzet geboekt worden; als zij hiermee fouten maken, heeft dat gevolgen voor jouw provisie. Maar jij, als partner, kunt natuurlijk ook een controle uit laten voeren door je eigen accountant......Ik heb bij een olie-bedrijf gewerkt dat eigenaar was van een platform, maar waarin ook de concurrenten participeerden . Dit is heel gebruikelijk om het risico (geen olie vinden) te spreiden. Deze participanten konden op elk moment boekenonderzoek door hun eigen accountant uit laten voeren (bijv. om te controleren of wij als adm. niet per ongeluk de kosten van andere platforms op hun account boekten waardoor zij benadeeld werden)....

 

Het (laten) controleren van juistheid van de financiele gegevens is dus niet zo moeilijk!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.