• 0

Gebruikelijk loon DGA irt hoogte Management Fee

LS

 

Ik heb een vraag over de hoogte van het gebruikelijke loon van de DGA in dienst van een holding, waarbij de holding een management fee (MF) ontvangt van een werkmaatschappij waar de feitelijke werkzaamheden worden verricht.

 

Tot voor kort dacht ik dat het gebruikelijk loon de 39K of 40K bedraagt, en dat het overtollige bedrag van de MF in de holding opgepot kan blijven (na het betalen van de VpB uiteraard).

 

Laatst werd ik opgeschrikt door mijn accountant die beweerde dat de belastingdienst nog een (ditmaal ook weer een ongeschreven) regel heeft bedacht dat de hoogte van het salaris van de DGA ca 70% van de MF moet bedragen!

Dit zou met name gelden voor beroepstakken waarbij er op basis van uren wordt gefactureerd, bijv bij advocaten en accountants etc.

 

Dit stuit mij zeer tegen de borst, temeer omdat ik bij de start van het ondernemersschap zeer veel informatie heb verzameld en dit nooit ben tegengekomen.

 

Mijn vragen:

- kennen jullie deze regel en wordt deze idd toegepast?

- is het mogelijk om dit te negeren en te doen alsof onze neus bloed. Als de belastingdienst hiermee komt, kunnen wij zeggen dat we er niet vanaf wisten omdat het nergens duidelijk staat genoemd, nog in de wetboeken of op de site van de Belastingdienst.

- Kunnen we een kort geding aanspannen (en winnen) tegen de BD als ze ons onverwijld een boete opleggen bij niet naleven van de 70% regel?

 

Ik stel jullie reacties zeer op prijs.

 

mvg

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag prewien

 

Helaas is dit waar en geen ongeschreven regel (hoewel niet letterlijk in de wet opgenomen). De wet gaat uit van 40K of - indien dit hoger is - 70% van hetgeen gebruikelijk is voor een niet AB-houder in dezelfde functie. Dat laatste is de moeilijkheid voor zelfstandige beroepsbeoefenaars en dus dacht de Hoge Raad daar als volgt over:

 

Op 17 september 2004 deed de Hoge Raad uitspraak en paste voor het eerste de zogenaamde afroommethode toe. Ze liet slechts 30% van de managementfee toe voor overige lasten (pensioen, auto, reserves) en nam de rest in aanmerking als loon.

 

Op 27-8-2007 ging Rechtbank Breda daar lichter mee om en kwam op een gebruikelijk loon van 150K (conform eis inspecteur) tov een fee van 245.

 

Truc van het gebruikelijk loon is dat je richting de fiscus niet de kat op het spek bindt. Stel je zet nu 120K fee om in de holding, dan zul je met een salaris van 70K prima zaken kunnen doen. Hou je vast aan 40K dan vraag je wel om problemen.

 

Het is dus niet aan jou om de uitspraak van de HR onverkort toe te passen (zie ook uitkomst Rechtbank Breda) omdat je dan wel erg streng bent richting jezelf. Advies is wel om niet te laag te gaan zitten (55 tot 60% van de fee).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Ik ken uiteraard de afroommethode, maar ik heb niet de indruk dat de Belastingdienst hier scherp op controleert. Ik vermoed dat het bestedingspatroon ook een rol speelt. Een DGA met een relatief laag salaris en een hoog bestedingspatroon (wat zich meestal vertaalt in een oplopende schuld aan de BV) zal eerder tegen de afroommethode aanlopen dan een "zuinige" DGA. Wellicht heb jij andere ervaringen. Ik ben het met je eens dat voorkomen beter is dan genezen. Wel heb ik berichten opgevangen dat de staatssecretaris van plan is om het DGA-loon winst afhankelijk te maken. We zullen het zien in het Belastingplan 2010.

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Bedankt voor jullie snelle reactie... het is mij helemaal duidelijk hoe deze regel nu werkt.

 

nu komt natuurlijk het interessante deel: Hoe ontwijk of omzeil je dit ?? Of is er geen mogelijkheid?

 

Kan ik bijvoorbeeld een deel van de omzet uit de werkmij als Man Fee declareren, en de rest aan het eind van het boekjaar als Winst (via de deelnemingsvrijstelling) overhevelen naar de holding?

Dan zou ik EUR60 000 als Man Fee doen (70% MF = 42000 = de loon van de DGA) en de rest als winst uitkeren.

Nadeel is dus dat dit geld in de werkmaatschappij blijft hangen tot het eind van het jaar, en niet wordt veiliggesteld.

 

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 381 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.