• 0

Winst & verlies boeken op balans in Snelstart

Hoi allemaal,

 

Ik ben druk bezig met het implementeren van Snelstart. Heb een goede rekeningschema samengesteld en ging voor mijn bedrijf als volgt te werk:

 

Opgericht 01-04-2009

 

Ik heb geprobeerd een beginbalans te maken. Op het moment van de oprichting en een maand erna heb ik ongeveer € 3000 aan kosten gemaakt die ik uit mijn zak heb betaald. Dit heb ik als volgt geboekt in mijn boekhouding:

 

Kas € 3000

Aan Eigen Vermogen € 3000

 

Vervolgens heb ik elke keer een kas mutatie gedaan en de kosten verder uitgesplitst:

 

4050 Kantoorartikelen

Aan Kas

 

Na een aantal boekingen heb ik voor de gein een kolommenbalans uitgedraaid en geprobeerd om een jaar wissel te maken. Ik heb een negatief resultaat van € 1.000 die ik als volgt heb geboekt (via memoriaal):

Eigen Vermogen €1.000

Aan 9999 Winst en verlies

 

Als ik nu de jaarafsluiting maak gaat het goed, maar! ik wil mijn jaarresultaat apart op de balans laten zien. Je krijgt dan:

 

Eigen vermogen € 2.000

Jaarresultaat € -1.000

Totale Eigen Vermogen € 1.000

 

Om dit te realiseren boek ik i.p.v. Eigen Vermogen €1.000 :

Jaarresultaat (balanspost)€ 1.000

Aan 9999 Winst en verlies

 

Als ik dit boek gaat het mis! Dan telt hij het negatieve resultaat bij de Eigen Vermogen i.p.v. af te trekken. Alle opties staan goed. Wat gaat hier dan mis???

 

Kan iemand mij hiermee helpen a.u.b.

 

Groet,

 

Osman

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Osman,

 

Als ik nu de jaarafsluiting maak gaat het goed, maar! ik wil mijn jaarresultaat apart op de balans laten zien. Je krijgt dan:

 

Eigen vermogen € 2.000

Jaarresultaat € -1.000

Totale Eigen Vermogen € 1.000

 

Als alles wat er is er boven staat, lijkt me dat hier andere getallen moet staan, namelijk Eigen vermogen 3.000 (kasstortingen), jaarresultaat -1000.

 

Is het overigens in Snelstart wel noodzakelijk om het resultaat door te boeken? Mogelijk dat bij de jaarwissel dit automatisch wordt gedaan. Ik ben verder niet echt bekend in Snelstart, dus daar kan ik je niet mee verder helpen.

 

Groetjes,

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sander,

 

Klopt, er zou € 2000 op het EV moeten staan, maar dit zijn voorbeeldcijfers. Wat in feite het probleem is dat wanneer ik het resultaat via het EV direct boek dit wel goed gaat, maar als ik het via een ander rekening (in dit geval (750 Jaarresultaat) boek gaat het mis. 750 is trouwens wel gekoppeld aan het EV.

 

 

Link naar reactie
  • 0

En is rekening 750 niet voor Snelstart zelf dat als jij een kolommenbalans opvraagt Snelstart het resultaat daar "parkeert". Maak eens rekening 751 aan en kijk of het dan wel goed gaat.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal,

 

 

Als ik nu de jaarafsluiting maak gaat het goed, maar! ik wil mijn jaarresultaat apart op de balans laten zien. Je krijgt dan:

 

Eigen vermogen € 2.000

Jaarresultaat € -1.000

Totale Eigen Vermogen € 1.000

 

Om dit te realiseren boek ik i.p.v. Eigen Vermogen €1.000 :

Jaarresultaat (balanspost)€ 1.000

Aan 9999 Winst en verlies

 

Als ik dit boek gaat het mis! Dan telt hij het negatieve resultaat bij de Eigen Vermogen i.p.v. af te trekken. Alle opties staan goed. Wat gaat hier dan mis???

 

Kan iemand mij hiermee helpen a.u.b.

 

Groet,

 

Osman

 

Goede morgen Osman.

 

 

Kun je voor de duidelijkheid even aangeven welke functies je aan de gebruikte rekeningen hebt toegekend ?

Ik vermoed namelijk dat het probleem daarin zit. (Verwisseling Balans en V&W)

 

Daarnaast kun je, als je een onderhoudsabonnement genomen hebt, deze vraag ook aan Snelstart stellen.

De helplijn werkt, naar mijn ervaring, perfect..

 

Jan van Nistelrooij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag Jan,

 

Ik heb voor Eigen Vermogen de volgende functie toegekend: Balans en functie 0 diversen

Dit heb ik ook voor 750 jaarresultaat gedaan. Dus functie balans (onderdeel EV) functie 0 diversen.

 

Groet,

 

Osman

 

Goede middag Osman.

 

Ik heb zojuist in Snelstart eenzelfde boekinggang uitgevoerd.

 

Bij mij is het resultaat precies wat ervan verwacht wordt.

 

De rekening 700 EV geeft een creditsaldo van € 3.000

en de rekening 750 Resultaat geeft een debetsaldo van € 1.000.

 

Verlies en winst geeft een nihil saldo en de rekening 9999 staat in V&W € 1.000 credit.

 

Volgen mij is dit perfect.

 

Heb jij wellicht de journaalpost omgekeerd ? Dit is mogelijk gezien het min teken voor het resultaat.

 

Misschien is het anders mogelijk om mij een kolommenbalans te sturen. ?

 

 

 

Jan van Nistelrooij.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.