• 0

Auto leasen met eenmanszaak

Geachte heren, dames,

 

Ik loop hier nu al een tijdje mee rond en ik kom er toch echt niet uit hoe ik alle gegevens die ik heb moet vertalen naar mijn eigen situatie. Ik zal het kort uitleggen:

 

Ik ben al een tijdje zelfstandig ondernemer, maar dat heeft altijd op een erg laag pitje gestaan (kostendekkend) naast mijn studie. In juli is de boel echter in een stroomversnelling gekomen en de toekomst ziet er goed uit. Ik heb wat opdrachten die zich over een lange termijn uitstrekken en me flink bezig gaan houden, in ieder geval voor een periode van 1 à 2 jaar, maar hoogstwaarschijnlijk wel langer.

 

Nu rijd ik een auto waarin ik eigenlijk niet voor de dag kan komen en die me ook steeds vaker in de steek laat. Die moet dus vervangen worden. Nu heb ik een mooie berekening laten doen voor de kosten van een hele bescheiden lease auto, waarmee ik in totaal eigenlijk niet veel meer ga betalen dan ik voor mijn huidige auto doe. En het mooie is: het leasebedrijf wil mij als (semi-)startende ondernemer een heel eind tegemoet komen in de voorwaarden m.b.t. financiële zekerheidsstelling. Nu zit ik echter met een paar vragen.

 

Hoewel ik wel een spaarpotje opzij heb gezet, is de kans erg groot dat ik in 2009 na aftrek geen BTW hoef af te dragen (kleine ondernemersregeling). Dat dit betekent dat ik in 2009 dus geen BTW-voordeel zal hebben m.b.t. de lease-auto is duidelijk. In 2010 zal dit ongetwijfeld gaan veranderen. Maar goed, geen BTW hoeven betalen kun je ook als een voordeel zien ;)

 

Hoe bijtelling en inkomstenbelasting in dit geval werken is voor mij echter heel erg vaag gebleven. Als ik het goed begrijp is het zo dat in een normale werkgever-werknemer situatie de werkgever doet alsof hij, in het geval van een auto van 10.000 euro en een bijtelling van 25%, de werknemer 2.500 euro meer betaalt per jaar en de loonheffing over dat bedrag aftrekt van het nettoloon van de werknemer. Klopt dit? En hoe werkt dit dan in mijn situatie? Stel, ik neem een lease auto met een cataloguswaarde van 10.000 euro en rijd hier meer dan 500 km privé in. Is het dan zo dat ik "gewoon" 2500 euro bij mijn belastbaar inkomen moet optellen op mijn aangifte inkomstenbelasting?

 

En hoe zit het met de verhouding zakelijk / privé gebruik? Maakt dit nog ergens voor uit? Ik kan nu nog niet zeggen hoe dat er volgend jaar uitziet, maar dit jaar rijd ik sinds juli ongeveer 40% zakelijk en 60% privé. Moet ik iets met deze informatie? Stel dat ik er volgend jaar ineens nog maar heel erg weinig zakelijk mee zou rijden, zou dat nog iets betekenen? Of zijn dat soort dingen enkel belangrijk voor bijvoorbeeld een tankpas?

 

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu weet ik weer waarom ik over de BTW begon: hoe zit het in mijn geval met de BTW-correctie die ik moet toepassen?

 

Ik heb begrepen dat je in het laatste tijdvak ook nog eens 12% BTW over de bijtelling moet optellen bij je totale BTW-aangifte. In bovenstaand geval dus 12% van 2500 euro (als ik de auto het hele jaar rijd). Klopt dat? Moet ik dat gewoon optellen bij mijn BTW-aangifte?

 

Nu eens rekenen (kijk of dit klopt):

 

Stel, ik wil echt heel erg graag leasen omdat ik het fijn vind de zekerheid van een onderhoudscontract te hebben. Ik ga dus een privé lease vergelijken met een zakelijke lease. De privé lease komt neer op €250,- per maand inclusief BTW, de zakelijke lease op €230,- per maand exclusief BTW. De auto heeft een cataloguswaarde van 10.000 euro. Ik ga de kosten op een rijtje zetten voor mij persoonlijk.

 

Zakelijk:

De auto kost op jaarbasis €2760,-, daar gaat 33,5% "vanaf" omdat ik dat minder betaal aan inkomstenbelasting, dan blijft er €1835,40 over. Ik betaal op jaarbasis €837,50 bijtelling en moet rekenen op nog eens €300,- extra te betalen BTW. Ook daar blijft natuurlijk slechts ongeveer 200 euro van over omdat ik anders over die €300,- 33,5% inkomstenbelasting zou moeten betalen. In totaal kost de auto me dus persoonlijk 2872 euro.

 

Privé:

Deze berekening is simpeler: 250*12 = 3000.

 

Nu vraag ik me af, klopt bovenstaande berekening? Heb ik inderdaad te maken met dit bedrag aan bijtelling en extra BTW?

 

Ik snap dat een gekochte auto op de lange termijn stukken goedkoper is, maar de zekerheid van een lease auto en ik heb nu gewoon een nieuwe auto nodig en wil dat niet te zwaar op mijn bedrijfsvoering laten drukken. Ik houd de aanschafwaarde van een nieuwe (gebruikte) auto in deze fase liever even in mijn zak.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf bezig. Laatste vraag: stel ik zou privé een auto hebben en ik rijd hier per jaar 10.000 kilometer zakelijk in. Is het dan zo dat ik mijzelf 10.000*0,19=1900 euro belastingvrij mag uitkeren of moet hier nog wel belasting over betaald worden?

 

En hoe zit het precies met de tankpas? Stel deze kost me 100 euro per maand excl. BTW. Mag ik dit, omdat ik al bijtelling en de BTW-correctie betaal, gewoon tot de kosten voor de zaak rekenen? Zelfs al zou ik 60% privé rijden bijvoorbeeld? Of zijn daar ook weer rekenmodellen voor? En heb ik dan een rittenadministratie nodig? Dat lijkt me namelijk geen prettig vooruitzicht ;)

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 2

Hoi Jackie

 

Dat zijn nogal wat vragen en alle antwoorden staan lang en breed op HL. Ik kan me echter voorstellen dat je die via de zoekfunctie zo ineens niet vinden kunt. So here goes:

 

Stel, ik neem een lease auto met een cataloguswaarde van 10.000 euro en rijd hier meer dan 500 km privé in. Is het dan zo dat ik "gewoon" 2500 euro bij mijn belastbaar inkomen moet optellen op mijn aangifte inkomstenbelasting?

 

Als ondernemer tel je idd 25% van de cat. waarde bij de winst op en betaal je daar de IB over (in jouw geval 33,5%).

 

En hoe zit het met de verhouding zakelijk / privé gebruik? Maakt dit nog ergens voor uit? Ik kan nu nog niet zeggen hoe dat er volgend jaar uitziet, maar dit jaar rijd ik sinds juli ongeveer 40% zakelijk en 60% privé

 

Die verhouding is alleen relevant voor de BTW of als je de auto privé koopt (beiden ivm het aantal zakelijke kilometers en de aftrek van BTW en kilometervergoeding).

 

In bovenstaand geval dus 12% van 2500 euro (als ik de auto het hele jaar rijd). Klopt dat? Moet ik dat gewoon optellen bij mijn BTW-aangifte?

 

klopt

 

Ook daar blijft natuurlijk slechts ongeveer 200 euro van over omdat ik anders over die €300,- 33,5% inkomstenbelasting zou moeten betalen

 

Nope, klopt niet. Je betaalt geen inkomstenbelasting over de BTW! Overigens mis ik de gebruikskosten van de auto in jouw vergelijking.

 

ik rijd hier per jaar 10.000 kilometer zakelijk in. Is het dan zo dat ik mijzelf 10.000*0,19=1900 euro belastingvrij mag uitkeren

 

Nope, dit wil zeggen dat 1900 euro van de winst aftrekbaar is.

 

Stel deze kost me 100 euro per maand excl. BTW. Mag ik dit, omdat ik al bijtelling en de BTW-correctie betaal, gewoon tot de kosten voor de zaak rekenen? Zelfs al zou ik 60% privé rijden bijvoorbeeld?

 

Het ging zo goed en nu haal je ineens de BTW en de IB en zakelijk en privé weer volledig door de war. De werkelijke kosten zijn bij een IB zakelijke auto altijd aftrekbaar. De BTW ook.

 

Rijd je de auto voor de IB privé, dan kun je de werkelijke kosten niet aftrekken, maar claim je 19 cent per zakelijke KM ten laste van de winst. 75% van de BTW mag je in dat geval als voorbelasting aftrekken.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jackie

 

Dat zijn nogal wat vragen en alle antwoorden staan lang en breed op HL. Ik kan me echter voorstellen dat je die via de zoekfunctie zo ineens niet vinden kunt. So here goes:

Thanks Joost. Ik stel het heel erg op prijs, want andere situaties zijn niet altijd gelijk aan die van mij en dan ga ik toch ineens twijfelen.

 

Stel, ik neem een lease auto met een cataloguswaarde van 10.000 euro en rijd hier meer dan 500 km privé in. Is het dan zo dat ik "gewoon" 2500 euro bij mijn belastbaar inkomen moet optellen op mijn aangifte inkomstenbelasting?

 

Als ondernemer tel je idd 25% van de cat. waarde bij de winst op en betaal je daar de IB over (in jouw geval 33,5%).

 

En hoe zit het met de verhouding zakelijk / privé gebruik? Maakt dit nog ergens voor uit? Ik kan nu nog niet zeggen hoe dat er volgend jaar uitziet, maar dit jaar rijd ik sinds juli ongeveer 40% zakelijk en 60% privé

 

Die verhouding is alleen relevant voor de BTW of als je de auto privé koopt (beiden ivm het aantal zakelijke kilometers en de aftrek van BTW en kilometervergoeding).

 

In bovenstaand geval dus 12% van 2500 euro (als ik de auto het hele jaar rijd). Klopt dat? Moet ik dat gewoon optellen bij mijn BTW-aangifte?

 

klopt

Die 12% is een vastgesteld percentage, toch? Dat is dus niet afhankelijk van het privégebruik?

 

Ook daar blijft natuurlijk slechts ongeveer 200 euro van over omdat ik anders over die €300,- 33,5% inkomstenbelasting zou moeten betalen

 

Nope, klopt niet. Je betaalt geen inkomstenbelasting over de BTW! Overigens mis ik de gebruikskosten van de auto in jouw vergelijking.

Ehhm, m.b.t. het eerste: heb je helemaal gelijk in, ik ben ook moe na een dag hard werken ;)

 

De gebruikskosten zijn bij operational lease enkel die brandstofpas (toch?), zie ook mijn latere berichten daarover. Sorry voor het wat warrige karakter van mijn verhaal vanavond, dat heeft met de lange dag en de korte nacht ervoor te maken.

 

ik rijd hier per jaar 10.000 kilometer zakelijk in. Is het dan zo dat ik mijzelf 10.000*0,19=1900 euro belastingvrij mag uitkeren

 

Nope, dit wil zeggen dat 1900 euro van de winst aftrekbaar is.

En er dus uiteindelijk geen belasting over betaald hoeft te worden, of niet? Wees niet bang, voor de echte aangifte kijkt er op z'n minst iemand mee die daar verstand van heeft, maar ik wil deze week al knopen door gaan hakken omdat ik niets weer stil wil staan langs de weg om 1 uur 's nachts :)

 

Stel deze kost me 100 euro per maand excl. BTW. Mag ik dit, omdat ik al bijtelling en de BTW-correctie betaal, gewoon tot de kosten voor de zaak rekenen? Zelfs al zou ik 60% privé rijden bijvoorbeeld?

 

Het ging zo goed en nu haal je ineens de BTW en de IB en zakelijk en privé weer volledig door de war. De werkelijke kosten zijn bij een IB zakelijke auto altijd aftrekbaar. De BTW ook.

Dit snap ik even niet. Ik heb het over een brandstofpas bij een zakelijke lease. Als ik daar 100 euro excl. BTW voor betaal, moet ik hier dan ook nog iets mee als ik een (groot) deel privé rijd? Ik wil namelijk even bepalen of een brandstofpas de boel alleen maar moeilijker maakt of mij ook echt voordelen op kan leveren. Moet ik kilometers opschrijven bij een zakelijke lease met brandstofpas of mag ik gewoon 100 euro bij de bedrijfskosten optellen? In dat laatste geval is er een duidelijk voordeel (BTW en IB aftrekbaar).

 

Rijd je de auto voor de IB privé, dan kun je de werkelijke kosten niet aftrekken, maar claim je 19 cent per zakelijke KM ten laste van de winst. 75% van de BTW mag je in dat geval als voorbelasting aftrekken.

Dus ik mag 75% van de BTW over de leasekosten aftrekken en 19 cent per zakelijke kilometer aftrekken? Daar is waarschijnlijk dan weer wel een duidelijke rittenadministratie voor nodig, maar dan hoeven alleen de zakelijke ritten geadministreerd te worden. Als mijn vriendin er dus mee naar de winkel rijdt hoef zij niets op te schrijven, toch?

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Ik stop even met quoten, anders wordt het geheel onleesbaar. ;)

 

- de 12% is een vast percentage. klopt.

 

- de 1.900 km vergoeding drukt de winst en dus betaal je minder belasting, klopt ook.

 

- brandstofkosten bij IB zakelijke lease zijn volledig aftrekbaar. De BTW is ook volledig terugvorderbaar. geen KM admin nodig

 

- bij IB privé en de 75% goedkeuring voor de BTW is geen sluitende KM admin nodig, wel moeten alle zakelijke KM's genoteerd worden.

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Prachtig, bedankt voor de heldere uitleg. Dat maakt de regeling toch een stuk eenvoudiger (administratief gezien) dan ik dacht! Ik had het nog niet helemaal uitgezocht, maar blijkbaar is de auto die ik op het oog heb gebonden aan een 14% bijtelling, wat de situatie nog een stuk aantrekkelijker maakt.

 

Hoe vul je die BTW-correctie eigenlijk in op je belastingaangifte? Ik neem niet aan dat je "gewoon" 300 euro bijtelt bij de BTW? Want dan zou dat wel een heel kromme aangifte opleveren.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Laatste aangifte van het jaar geef je de 300 op bij "correctie privé gebruik". Overigens. Het wordt dan 12% van 14% van de cat. waarde!!

Hoi Joost,

 

Nog nooit tegengekomen, maar ik hoef dan ook zelden meer dan twee vakjes in te vullen ;)

 

En inderdaad, 12% van 14%, ik had nog niet zover doorgerekend ;)

 

Heel erg bedankt voor je snelle reacties!

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.