• 0

Mening gevraagd over bedrijfsconcept boutique presentatie design advies bureau

Omschrijving van je concept:

 

Hallo allemaal,

 

Ik ben druk bezig met verschillende ideeen en concepten en een daarvan zou ik jullie graag willen voorstellen en jullie mening daarover horen. Van te voren al mijn excuses voor eventuele spel- en grammatica fouten, maar na bijna 7 jaar niet meer in Nederland te leven, wordt het er niet makkelijker op :-)

 

Het idee:

 

Een boutique presentatie design advies bureau.

 

Het geven van presentaties is voor vele mensen niet altijd even makkelijk. En dit begint vaak al bij het ontwerp van de slides die de presentatie ondersteunen. Niet alle presentaties zijn slides nodig, maar wij gaan ons richten op de presentaties die wel slides ter ondersteuning gebruiken.

 

Wij willen particulieren en bedrijven helpen bij het maken van een attractieve presentatie door te helpen met het ontwerp en de creatie van de slides. Bij particulieren denken wij aan mensen die een belangrijke presentatie moeten geven in de context van hun werk/vereniging, en daar een blijvende (positieve) indruk willen achter laten.

 

In principe bieden wij twee diensten aan.

 

1) Presentatie make overs: het bewerken van bestaande slide decks.

 

2) Presentatie design: een slide deck te ontwerpen beginnend bij “0”

 

We bieden opzettelijk geen template design aan. We willen ons gaan richten op unieke presentaties met een duidelijk doel, en niet op generieke presentaties.

 

Onze designs richten zich vooral op het visuele en niet het textuele. In andere woorden, veel plaatjes, weinig praatjes. Het praatje wordt gedaan door de presenteerder. Bij een info slideshow zonder presenteerder proberen we met zo min mogelijk tekst de boodschap over te brengen.

 

Voor een aantal voorbeelden van presentaties die ik gemaakt heb kun je op SlideShare op mijn naam zoeken, vanwege de HL spam policy plaats ik geen link. Of kijk eens in deze thread op HL

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

 

Een klein verhaaltje van Alan Cohen (http://www.lichtwerker.com/artikels/hart/hart5.htm) om te verduidelijken wat ik al gedaan heb.

 

 

In het charmante Franse vakantieoord Nice was op een morgen een Amerikaanse vrouw, Joan genaamd, aan het winkelen op de markt toen zij een man zag die leek op de bekende artiest Pablo Picasso. Terwijl Joan de oudere maar energieke man naderde, was zij er steeds meer van overtuigd dat het inderdaad de grote schilder en een van haar idolen was.

 

Aarzelend naderde Joan de man en vroeg: "Excuseert U mij, maar bent U niet Pablo Picasso?"

 

"Inderdaad", antwoordde hij zacht. Opwinding nam bezit van Joan's hele wezen. Zij zei tegen hem: "ik wil u niet storen, mijnheer, maar ik ben een van uw grootste fans. Is er een mogelijkheid om enkele minuten van uw tijd te nemen en een eenvoudige schets van me te maken? Ik zal u graag betalen."

 

Picasso stapte enkele passen achteruit, bestudeerde de trekken van de vrouw en na gepaste stilte voor beraadslaging, antwoordde hij met een lach: "Ja, dat wil ik wel doen."

 

Joan viel bijna flauw. Picasso pakte zijn schetsboek op van een fruitstand en ze wandelden samen naar een dichtbij gelegen café waar ze een stil tafeltje aan de kant bezetten. Picasso opende zijn boek, reikte in zijn jaszak naar een klein stuk houtskool en begon te werken. Vijftien minuten later draaide hij zijn boek om en toonde haar zijn werk. Het was een spectaculair en authentieke Picasso, en dat van haar!

 

Joan nam het portret, omhelsde het en bedankte de meester uitbundig. Toen opende ze haar tas om haar chequeboek te pakken en vroeg: "Hoeveel ben ik u schuldig?"

 

"5.000$", antwoordde Picasso beheerst.

 

Joan's mond viel open. 5.000 $? Maar, mijnheer, het heeft maar 15 minuten geduurd om het te tekenen.

 

'Neen, mevrouw', antwoordde hij ernstig, "u begrijpt het niet. Het schilderij nam 80 jaar en 15 minuten in beslag om getekend te worden."

 

Ik wil mijzelf absoluut niet vergelijken met Picasso, maar het verhaal maakt hopelijk duidelijk wat ik bedoel. Meerdere jaren ben ik bezig met het maken van presentaties. Ik lees veel over dit onderwerp, en probeer nieuwe dingen uit in mijn eigen presentaties, maar ook in de presentaties die ik maak voor mijn werkgever, onze klanten, conferenties en wedstijden online. Ik bekijk en analyseer veel presentaties online, en ben altijd op zoek naar nieuwe en frisse ideeen.

 

Als uit de hand gelopen hobby begonnen, willen ik en een partner dit meer professioneel gaan aanpakken, en kijken of we ons leven kunnen onderhouden met iets waar wij een passie voor hebben.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

 

Saaie, onduidelijke en slaapverwekkende presentaties voor eens en altijd van deze aardkloot verbannen (ik heb ooit eens gelezen dat je doelen groot moeten zijn :-)).

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

 

Er zijn een aantal bedrijven die een soort gelijk concept aanbieden. Ethos3, xPlane zijn zeer bekende namen in de USA. Het concept is dus niet echt uniek. Maar wat wij uiteindelijk leveren is uniek. Iedere slide is een unikaat, onze stijl is uniek, en wij zijn er van overtuigd dat onze klanten gelukkig gaan zijn met het resultaat.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

[*]Opbouwende kritiek en feedback op het idee.

[*]Interessante vragen die mij dwingen nog eens goed na te denken over het concept.

[*]Een antwoord op de vraag of jij als ondernemer voor zo een service bereid is te betalen, ...

[*]... en zo ja wat voor een prijs je hier dan aan bij denkt.

 

Qua prijs hebben we zelf natuurlijk ook enige ideeen. Die ga ik later nog in deze thread posten, maar ik ben zeer benieuwd naar de eerste reacties zonder deze informatie.

 

Ik hoop op een levendige discussie! Alvast vriendelijk bedankt,

 

Henrico

 

[mod-edit: titelwijziging doorgevoerd in alle reacties]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1

...en wij zijn er van overtuigd dat onze klanten gelukkig gaan zijn met het resultaat...

 

Twee vragen:

 

"Hoe weet je dat?" en

"Als je er zo van overtuigd bent, waarom dan niet gewoon aan de bak ermee?"

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
"Hoe weet je dat?"

 

op zeer kleine schaal hebben we al een paar opdrachten uitgevoerd, en de reacties waren zeer positief. Maar je hebt gelijk 100% zeker weten kunnen we het niet. Laten we het een gezonde zelfsovertuiging noemen :-) Met natuurlijk het gevaar een zelfoverschatting te worden ... Daarom denken we ook aan een niet goed geld terug concept.

 

Alle slides die voor tussen-besprekeningen enzovoort naar de klant worden gestuurd worden tot aan betaling alleen met watermerk en in PDF geleverd.

 

Als je er zo van overtuigd bent, waarom dan niet gewoon aan de bak ermee?

 

Zijn we al op kleine schaal. De grote vraag is of we een balans kunnen vinden tussen prijs en aantal opdrachten om dit voltijd te gaan doen. Vooral de prijsbepaling is voor ons redelijk moeilijk.

 

De opdrachten die we tot nu toe gedaan hebben waren op zich goed betaald, maar gezien de tijd die we er in gestoken hebben zou het niet makkelijk worden om met twee personen er van te leven. Dus we moeten of meer vragen, of minder tijd per presentatie besteden. Het laatste wordt moelijk, en het eerste zijn we nog niet zo zeker of klanten dit accepteren.

 

Vandaar de vragen op HL :-)

Link naar reactie
  • 1

En dit begint vaak al bij het ontwerp van de slides die de presentatie ondersteunen. Niet alle presentaties zijn slides nodig, maar wij gaan ons richten op de presentaties die wel slides ter ondersteuning gebruiken.

 

Volgens mij begint een presentatie bij de boodschap die je wil overbrengen en niet bij de slides die de presentatie ondersteunen.

 

Ik heb saaie, slaapverwekkende presentaties gezien waarvan ik de boodschap na 1 jaar nog weet en geweldige, flitsende presentaties waarbij ik op het puntje van mijn stoel zat waarvan ik de essentie kwijt ben en alleen nog maar weet dat er op een gegeven moment een boeing met bijbehorend geluid via de beamer de zaal inkwam.

 

Ga je je dus ook richten op het tevoorschijn halen van de essentie van een presentatie en hoe die te ondersteunen of beperk je je , met alle respect, tot mooie slides?

 

Frans

Link naar reactie
  • 1

Een manco van de 'wat vinden jullie van mijn...' draden vind ik dat topic starters zelden een duidelijke titel aangeven. Enerzijds kan ik me voorstellen dat zij iets in de luwte willen opereren, maar anderzijds is het voor snelle lezers en gebruikers van de zoekfunctie onhandig.

 

Wat is er op tegen om de opening 'Wat vinden jullie van mijn...' redelijk aan te vullen? Idee, product, dienst of concept in de titel zegt zo weinig.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Volgens mij begint een presentatie bij de boodschap die je wil overbrengen en niet bij de slides die de presentatie ondersteunen.

 

Je hebt helemaal gelijk! Dit is een beetje onder gegaan in mijn openingspost. We willen dus na een aanvraag van een klant een kick off gesprek gaan doen. Het liefst natuurlijk persoonlijk, maar kan ook telefonisch. Hier willen we juist de essentie en de boodschap indentificeren, en daarmee aan de slag gaan.

 

Na een eerste versie van de slides gemaakt te hebben gaan we weer een gesprek met de klant hebben en kijken of we op de juiste weg zijn. Enerzijds van onze kant, maar misschien ook door de klant nog een keer kritisch naar de boodschap te vragen.

 

Dit onderscheid ons van de 1001 online presentatie make-over sites. Daar upload je je presentatie, schrijft 10 zinnen erbij wat je doel is, betaald met je creditcard en een week later heb je je vernieuwde slides. Dit is iets wat wij absoluut NIET willen gaan doen.

Link naar reactie
  • 0

Een manier waarop je presentatiemakers werkelijk helpt zou een online collaborative process zijn, waarbij jullie klanten de werkwijze en ondersteuning van de hulp op afstand real time kunnen volgen en punten (als structuur of overwegingen m.b.t. inhoudelijke details) kunnen overleggen.

 

Input: platte tekst en lijst met afbeeldingen. Daarbij moet duidelijkheid bestaan over het niveau en de cultuur van de afzender en ontvangers van de boodschap, maar hoe zet je een dergelijke sessie op en wat kost dat?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
... op zeer kleine schaal hebben we al een paar opdrachten uitgevoerd, en de reacties waren zeer positief. Maar je hebt gelijk 100% zeker weten kunnen we het niet. Laten we het een gezonde zelfsovertuiging noemen :-) Met natuurlijk het gevaar een zelfoverschatting te worden ... Daarom denken we ook aan een niet goed geld terug concept...

 

...De grote vraag is of we een balans kunnen vinden tussen prijs en aantal opdrachten om dit voltijd te gaan doen. Vooral de prijsbepaling is voor ons redelijk moeilijk...

 

...Dus we moeten of meer vragen, of minder tijd per presentatie besteden. Het laatste wordt moelijk, en het eerste zijn we nog niet zo zeker of klanten dit accepteren...

 

Zoals mijn markeringdocent op de HEAO vroeger vaak zei:"Het lijkt soms verdacht veel op marketing en vaak is het dat dan ook."

 

Ook in jouw geval gaat het om het analyseren van - en het toepassen in - je marketingmix, de bekende 'P's', heb je een ondernemings- c.q. marketingplan of ben je daarmee bezig? Jouw prestatie zal moeten excelleren en dan kan een ander prijskaartje zeer goed te rechtvaardigen zijn. (Oude marketingstelling: "Als iets niet goed verkoopt, moet je het duurder maken.")

 

Andere opmerking, die aansluit bij die van Frans, is dat ik je wil waarschuwen het middel niet tot doel te verheffen. Wees er ook bewust van dat (te) veel mensen zichzelf (ten onrechte) goed genoeg vinden zelf een presentatie te verzorgen of het uitbesteden te duur vinden. Waar ligt jouw markt, die dezelfde overtuiging heeft als jij? En is 'niet goed, geld terug' wel een goede optie? Ik heb zo mijn twijfels...

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

En vergeet niet dat het nu niet het ideale moment is om een bedrijf te beginnen dat zich richt op "secundaire zaken". I.v.m. de slechte economische situatie voor veel bedrijven zijn juist dit de zaken waarop besparingen gerealiseerd worden.

Ik zou er nog eens heel erg goed over nadenken.

 

Deze reactie vind ik wel wat ontmoedigend, mijn advies is dat niet te laten gebeuren, wel om deze reaiteit mee te nemen in je analyses en plannen.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

@Highio

Een manier waarop je presentatiemakers werkelijk helpt zou een online collaborative process zijn, waarbij jullie klanten de werkwijze en ondersteuning van de hulp op afstand real time kunnen volgen en punten (als structuur of overwegingen m.b.t. inhoudelijke details) kunnen overleggen.

 

Vind ik een zeer goed idee. Is ook goed om te zetten (zie volgende punt).

 

Input: platte tekst en lijst met afbeeldingen. Daarbij moet duidelijkheid bestaan over het niveau en de cultuur van de afzender en ontvangers van de boodschap, maar hoe zet je een dergelijke sessie op en wat kost dat?

 

We werken regelmatig met SlideRocket en daarmee kun je precies afbeelden wat je beschreven hebt. De grote vraag is inderdaad wat dat zou gaan kosten. Die kosten zijn wel te schatten, maar je komt dan op bedragen per presentatie die om het maar eens voorzichtig uit te drukken "in het high end" van de markt liggen.

 

@Hans

Ook in jouw geval gaat het om het analyseren van - en het toepassen in - je marketingmix, de bekende 'P's', heb je een ondernemings- c.q. marketingplan of ben je daarmee bezig?

 

Dat is de volgende stap. Een beetje het kip en het ei probleem. Ik probeer eerst het concept duidelijk op papier te krijgen, en wil dan voor dat concept het marketing plan gaan schrijven. Maar je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het marketingplan het concept ook beinvloed.

 

Andere opmerking, die aansluit bij die van Frans, is dat ik je wil waarschuwen het middel niet tot doel te verheffen. Wees er ook bewust van dat (te) veel mensen zichzelf (ten onrechte) goed genoeg vinden zelf een presentatie te verzorgen of het uitbesteden te duur vinden. Waar ligt jouw markt, die dezelfde overtuiging heeft als jij? En is 'niet goed, geld terug' wel een goede optie? Ik heb zo mijn twijfels...

 

Ook ik heb twijfels... Een paar opdrachten naast ons normale werk is leuk maar met dit concept full time te gaan ondernemen is een heel ander verhaal. Vandaar dat ik het concept op HL gepost heb, en wil me graag bij deze nogmaals hartelijk bedanken voor alle input en vragen tot nu toe.

 

@Edwin

En vergeet niet dat het nu niet het ideale moment is om een bedrijf te beginnen dat zich richt op "secundaire zaken". I.v.m. de slechte economische situatie voor veel bedrijven zijn juist dit de zaken waarop besparingen gerealiseerd worden.

 

Zou echter ook tegelijkertijd de tijd moeten zijn om meer geld te besteden aan goede marketing en positionering. Maar je hebt gelijk als je bedoeld dat er nog eens extra gekeken wordt naar iedere cent die wordt uitgegeven.

 

Ik zou er nog eens heel erg goed over nadenken.

 

Yep :-) En ik ben blij dat HL met me meedenkt.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet hoe groot de markt er in Nederland voor is, maar ik vind dit een heel leuk idee. Ik heb een tijdje terug het boek slide:ology gelezen en weet precies wat je bedoelt. De schrijfster ervan heeft ook een bedrijf die eigenlijk hetzelfde doet als jij wilt gaan doen.

 

Als je mensen kan overtuigen wat de waarde is van jou werk zal het vast wel lukken.

 

Veel succes gewenst.

B2B en B2C webwinkels op maat: www.estoreconsult.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.