• 0

Rechten beëindiging VOF

Hallo,

 

Een aantal jaren geleden begon ik mijn eenmanszaak, deze bestond uit 2 handelsnamen, na een paar jaar kreeg ik het drukker waardoor ik op zoek ben gegaan naar een compagnon. Deze persoon heb ik zo laten instappen zonder ook maar een cent mee te hebben gebracht. Bij de KvK de ene laten uitschrijven en op beiden namen de VOF ( op naam die al had, zijn we verder gegaan). We konden nergens bij een bank geld lenen, dus heb ik uit mijn eenmanszaak een groot bedrag geleend. Waar we overigens alleen rente betalen geen aflossing.

 

De compagnon heeft er nog een baan bij waar hij minder is gaan werken om zich meer in de zaak te verdiepen.

 

Nu zijn we 2 jaar verder en heb ik merk dat hij zich steeds minder inzet voor ons bedrijf. Ben al meerdere keren een gesprek aangegaan met hem maar hij vindt dat hij genoeg doet. We communiceren slecht met elkaar en een paar weken geleden heeft hij een uitspraak naar mij gedaan want mij heeft doen besluiten om niet meer met hem verder te gaan.

 

Wat is nu de beste oplossing om onze VOF te doen beëindigen ??

 

Zodat ik weer verder kan gaan als eenmanszaak.

 

- Hij heeft geen geld in de zaak gestoken

- Alleen tijd en energie ( de kennis heb ik hem moeten bij brengen).

 

Waar heeft hij nu nog recht op?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Joost,

 

Er staat in Artikel 3 : Duur en opzegging

 

De vennootschap is met ingang van voor onbepaalde tijd aangegaan. Ieder van de vennoten heeft het recht de vennootschap door opzegging te beëindigen.

 

En Artikel 12 : Einde vennootschap

De vennootschap eindigt:

d: indien één der vennoten zijn recht op onmiddellijke ontbinding van de vennootschap inroept vanwege het feit dat de andere venno(o)t(en) één of meer van de bepalingen van deze overeenkomst overtreedt, niet nakomt of niet behoorlijk nakomt.

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op de vraag van Joost:

- hoe is de (normale) winstverdeling?

- zit daar ook een element in voor vergoeding van de stand op de kapitaalrekening?

- is er goodwill?

- was er al goodwill op moment van toetreding en hoeveel zou daar nog van over zijn?

- hoe lang bestond de onderneming op moment van toetreding al?

- hoeveel goodwill is er in de VOF-periode opgebouwd?

- is er een voorbehoud gemaakt voor stille reserves?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.