• 0

Berekening auto van de zaak of prive

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Osman, je hebt flink je best gedaan en het resultaat is heel aardig.

De BTW-correctie wordt volgens mij overigens nu niet meegeteld in het BTW-resultaat, terwijl dat wel de bedoeling is.

 

Ik zou als fiscalist en als collega Excelmodellenmaker/-gebruiker nog wel meer kanttekeningen kunnen plaatsen, maar de belangrijkste is wel dat het in veel gevallen koffiedik kijken blijft, welke berekening je ook maakt. Of de gemaakte keuze juist was, weet je dus vaak pas als je alle feitelijke cijfers achteraf nog eens op een rijtje zet. Maar wie doet dat als er op dat moment niets meer aan te veranderen is?

 

Dus als het voor jou een tool is die je goed helpt bij het maken van een keuze op het moment waarop dat moet, dan heeft je werk het nodige nut gehad.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Jantax,

 

Dankjewel! Ik heb trouwens de btw telling inmiddels gecorrigeerd. De optelsom was niet compleet :)

 

Maar dit bestand is voor mij een handvat om met geschatte bedragen te kunnen beoordelen welke optie meer opleverd. Wat ik me wel afvraag is hoe dit boekhoudkundig te verwerken. Indien ik de auto als ondermingsvermogen etiketteer kan ik de kosten en btw zo opvoeren in mijn boekhouding.

 

Stel ik etiketteer het als prive maar voor de btw zakelijk en maak voor €1000 kosten incl. btw. Ik pin dit bedrag. Ik kan deze lasten niet opnemen in mijn w&v ,waardoor ik dit als priveopname moet boeken. Maar de te vorderen btw dan? Hoe kan ik dan het beste boeken...?

 

Je boekt voor priveopname dan:

 

Priveopname

Aan Bank

 

Hoe moet ik de terug te vorderen btw boeken?

 

Groet,

 

Osman

Link naar reactie
  • 0

Osman en anderen,

 

Dank voor het uitgebreide excelsheet. Het valt me alleen op dat je de motorrijtuigenbelasting en verzekering niet als kosten opvoert, mag dat niet?

 

Ik zit zelf enorm te puzzelen. Wellicht zou iemand zijn / haar licht hierover willen laten schijnen. Ik ben namelijk zowel in loondienst als deeltijdondernemer, wat de situatie weer wat complex(er) maakt.

 

Ik heb een auto prive gekocht voor 10000 euro. Schrijf ik af over vijf jaar met 2000 euro per jaar. Cataloguswaarde van de auto is 25000 euro.

 

Wat de situatie bijzonder maakt, is het feit dat ik naast mijn reguliere loondienst-baan dus ook een deeltijdondernemer ben. Ik ben ZZP-er in de avonduren (haal wel gewoon de urennorm van 1225 uur, inkomsten worden als winst uit onderneming belast).

 

Ik rijd 40000 km p/j met de auto, als volgt opgesplitst:

12000 km prive

20000 km voor mijn werk in loondienst (hetgeen weer riant wordt vergoed a 0.28 ct/km)

8000 km voor mijn deeltijdonderneming

 

Is het nu mogelijk en lucratief om de auto over te hevelen naar de deeltijdonderneming? Volgens mij is dat aantrekkelijk, omdat ik dan weliswaar een bijtelling krijg maar daar tegenover staan de aftrekbare kosten van de auto en de kilometervergoeding die ik nog steeds krijg voor mijn werk in loondienst. Of is dat te simpel gedacht?

 

Tot slot nog een vraag: kan ik met terugwerkende kracht de auto overhevelen naar de zaak of moet ik 'm dan ook echt overschrijven bij het postkantoor?

 

Ik zou het op prijs stellen wanneer iemand zich in deze vraag wil vastbijten. Alvast bedankt!

Wouter

Link naar reactie
  • 0

Real Wouter,

 

In het algemeen is het niet interessant om een 2de hands auto op naam van je zaak te zetten. De bijtelling is groter dan de afschrijving. Wel kun je alle brandstofkosten ten laste van de zaak brengen, maar dan nog verwacht ik dat het niet voordelig voor je zal uitpakken. Op Internet is vast wel een rekenmodel te vinden om het één en ander na te rekenen.

 

Wat betreft de KM-vergoeding van je werkgever. Die krijg je toch, of je de auto nu privé aanhoudt of op de zaak zet, dus dat maakt geen enkel verschil en speelt dus geen rol in je afweging.

 

Je hoeft je auto niet over te schrijven op je eenmanszaak. Sterker nog: Dat is niet mogelijk. Een eenmanszaak is geen rechtspersoon.

Link naar reactie
  • 0

Odeon,

 

Dank voor je (snelle) reactie.

 

Even resumeren. Als ik de essentie uit de discussies destilleer, dan komt het erop neer dat je bij het gebruik van de prive-auto voor de onderneming:

 

8000 km a 19 ct/km aan de privepersoon als kosten in rekening brengt en

eventueel voor de omzetbelasting nog 75% van de autokosten terugvraagt in het laatste kwartaal

 

Toch?

Groet. Wouter

Link naar reactie
  • 0

Beste Wouter,

 

Als je mijn excel bestand heb geprobeerd zal je zien dat de auto het beste als priveauto geetiketeerd kan worden. Je kan de btw bij aankoop niet terugvorderen, omdat je de auto al kocht voor dat je het bedrijf had opgericht.

 

Daarnaast is het zo dat ik inderdaad geen rekening heb gehouden met wegenwachtbelasting enz. Dit kan je gewoon onder autokosten vermelden.

 

Groet,

 

Osman

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.