• 0

holding bv overnemen met schuld in horeca

Mijn vriend en ik werken beide in de horeca en wij hebben een heel leuk aanbod gekregen, maar weten niet zo goed of dit wel zo slim is.

 

de eigenaar van het bedrijf waar ik werk, is in het bezit van 2 bv's die samen 100% van de aandelen van vormen. wij hebben de mogelijkheid om de bv die 33,3% bezit over te nemen. Wij hoeven hier geen geld voor te betalen, maar wij nemen dan de schuld van € 40,000 over die de bv heeft bij de bank.

 

Op dit moment wordt er maar € 10,000 fee per jaar uitgetrokken.

Het bedrijf bestaat nu anderhalf jaar.

Mijn vriend en ik zullen beiden fulltime (waarschijnlijk meer) gaan werken in het bedrijf. De eigenaar zal 1 dag in de week werkzaamheden verrichten.

 

- komen er bij het overnemen van die bv nog heel veel kosten bij kijken? en zo ja welke

- zijn wij verplicht om 80,000 euro fee per jaar voor ons samen te trekken?

- zijn wij alsnog hoofdelijk aansprakelijk?

 

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is. Iedere hulp is welkom, wij weten veel van horeca, maar niet veel van bv's overnemen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De eerste vraag is: Wat is die werkmaatschappij waard, waarvan je 1/3 van de aandelen krijgt.

Wat is haar omzet en resultaat van de afgelopen jaren en hoe ziet de balans eruit. Als je wat wilt, zoek dan eerst contact met een adviseur (belastingadviseur of accountant) om de jaarrekeningen te beoordelen. Voor niks krijgen doe je het dus niet. In ieder geval betaal je daar dus 40.000 voor. Zit er verder nog wat in die holding?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Mariska

 

de eigenaar van het bedrijf waar ik werk, is in het bezit van 2 bv's die samen 100% van de aandelen van vormen. wij hebben de mogelijkheid om de bv die 33,3% bezit over te nemen. Wij hoeven hier geen geld voor te betalen, maar wij nemen dan de schuld van € 40,000 over die de bv heeft bij de bank.

 

Bovenstaand citaat is niet echt duidelijk. Hoe is de structuur van het bedrijf?

 

Zomaar een BV overnemen, ook al is het voor niets, moet je nooit doen. Dat je de BV voor nop kunt overnemen, is op zich al verdacht. Ik denk dat je baas op een goedkope manier van zijn schulden afwil.

 

Met € 80.000 fee bedoel je waarschijnlijk het DGA-salaris van € 40.000 per DGA. Dit salaris is een norm, maar er kan van worden afgeweken indien de winst van de BV niet toereikend is.

 

Bij wanbeleid kun je als bestuurder van een BV aansprakelijk gesteld worden. Reden temeer om de zaak goed te onderzoeken.

 

Neem dus niet zonder meer de BV over, maar vraag eerst de jaarcijfers over de afgelopen 3 jaar op en laat een accountant er naar kijken.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook wel erg benieuwd naar de exacte structuur.

 

Maar ook: welk deel van de opbrengst gaan jullie krijgen? Met 1/3 van de aandelen heb je recht op 1/3 van de uiteindelijke resultaten (mits alle aandelen gelijk zijn), dat is een vergoeding voor het geld dat je erin steekt en het risico dat je daarmee loopt. Je betaalt immers 40.000 euro voor de aandelen!

 

Daarnaast zul je ook een vergoeding willen voor de tijd die je erin steekt, zeker afgezet tegen de tijd die je huidige baas erin steekt. Dat kan door in loondienst te gaan van de werkmaatschappij, of door een managementfee te berekenen. Dat lijkt me ook een hele belangrijke om uit te onderhandelen.

 

Dit uiteraard naast de genoemde vraag: hoe lang gaat de werkmij nog overleven?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

en wat gebeurt er met de overige 66 2/3 % van de aandelen?

 

Stel jullie doen de overname van de 33 1/3 % en jullie blazen de onderneming weer nieuw leven in. De aandelen worden meer waard en er komt een moment waarop jullie de overige aandelen willen kopen. Dan de hoofdprijs betalen?

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Los nog van alle cijfertjes is het ook vrij risicovol om aandelen in een BV over te nemen zonder heel goed te hebben gekeken naar de juridische verplichtingen van de BV. De combinatie Horeca, verlies, minderheidsaandeel laat bij mij een heleboel alarmbellen afgaan.

 

Denk daarnaast eens na over andere manieren waarop je deel zou kunnen nemen in dit bedrijf ipv in 1 x 40k af te tikken en bedenk tegelijkertijd ook eens wat je nog meer zou kunnen doen met dat bedrag.

 

Hoe lang zouden jullie bezig zijn om dit terug te verdienen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.