• 0

Vanuit WW-uitkering starten met eigen bedrijf

Mijn zwager is per eind september ontslagen. Hij loopt met het idee om een eigen bedrijf te beginnen. Hij wil de eerste tijd overbruggen met zijn WW-uitkering.

Nu heeft hij van iemand gehoord dat de zgn. startperiode vanaf 1 januari 2010 voor een periode van een jaar kan (nu is dat een half jaar). Ik heb dat verder nergens kunnen vinden, maar ik neem even aan dat dit waar is.

 

Om nu in aanmerking te komen voor dat jaar ipv half jaar, moet hij dan ook vanaf 1 januari pas in contact treden met de werkcoach van het UWV? Of kan dat al eerder waarbij hij aangeeft de startperiode in te laten gaan op 1 januari?

 

En hij wil alvast afspraken maken met leveranciers. Maar die doen niks zonder KvK-inschrijving. Kan hij dan nu al inschrijven in het handelsregister, of heeft dit gevolgen voor de (aanvang van) de startperiode of eventuele stelling van de werkcoach van het UWV dat er geen sprake is van een nieuwe onderneming?

 

Eventuele investeringen kan hij via een bevriende ondernemer doen, waarna hij deze na 1 januari, met BTW, kan kopen van die ondernemer. Dus dat zou geen probleem moeten zijn.

 

 

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met zo'n situatie....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Of kan dat al eerder waarbij hij aangeeft de startperiode in te laten gaan op 1 januari?

 

Volgens mij wel - je spreekt met zo'n coach af hoe je dingen gaat aanpakken, en dit is daar onderdeel van.

 

Kan hij dan nu al inschrijven in het handelsregister, of heeft dit gevolgen voor de (aanvang van) de startperiode of eventuele stelling van de werkcoach van het UWV dat er geen sprake is van een nieuwe onderneming?

 

Hij kan zich gewoon inschrijven. Die startersperiode heeft, vanuit het oogpunt van het UWV, denk ik meer te maken met sollicitatieplicht, urenverantwoording en dergelijke. Een onderneming van een paar maanden oud wordt nog steeds als starter gezien - je krijgt zelfs 3 jaar lang recht op startersaftrek als je genoeg uren maakt!

 

Daar komt dan gelijk het belangrijkste punt om de hoek kijken - de uren. Alle uren die je aan je onderneming besteed, dus ook opzetten van een administratie, cursussen volgen, noem maar op, kunnen invloed hebben op de hoogte van je uitkering.

 

Hoe het momenteel precies werkt weet ik niet - ik ben 5 jaar geleden vanuit de WW gestart en er is in de tussentijd volgens mij het nodige veranderd - maar daar is met wat zoeken op HL en andere websites wel meer over te vinden. Vertrouw in ieder geval niet blindelings op de informatie die je van het UWV krijgt - die is te vaak incorrect gebleken!

 

Je andere vragen laat ik even over aan mensen die er meer van weten!

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je op WW zoekt kom je al het nodige tegen hier op HL.

 

Even een korte reactie dus. Ik zou sowieso alles in overleg doen met de Werkcoach van het UWV. Je mag je bedrijf nog niet begonnen zijn om gebruik te kunnen maken van de startersperiode. Naar mijn optiek staat een bedrijfsstart los van een KvK-inschrijving, alleen zul je dit helder uit moeten leggen richting UWV.

 

Er zijn geruchten dat er iets gaat veranderen in de regeling, echter zo concreet als jij het hier schrijft is het mij nog niet ter ore gekomen. Wie is de bron van die info?

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Ik zou sowieso alles in overleg doen met de Werkcoach van het UWV. Je mag je bedrijf nog niet begonnen zijn om gebruik te kunnen maken van de startersperiode. Naar mijn optiek staat een bedrijfsstart los van een KvK-inschrijving, alleen zul je dit helder uit moeten leggen richting UWV.

 

Er zijn geruchten dat er iets gaat veranderen in de regeling, echter zo concreet als jij het hier schrijft is het mij nog niet ter ore gekomen. Wie is de bron van die info?

 

Ard

 

Mijn zwager is eigenlijk juist bang dat als hij nu al contact opneemt met een werkcoach, dat hij dus nu al een soort aanvraag doet, hij geen recht zou hebben op doorbetaling van 52 weken in plaats van 26 weken.

Maar ik denk ook dat hij het beste met een werkcoach contact kan opnemen, dan zijn er in ieder geval onzekerheden uit de weg. Zeker als hij inschrijving kvk wil doen kan hij het beste eerst met een werkcoach praten. Toevallig lees ik hiervan net een artikel in onebizz van oktober 2009. Hier een stukje eruit:

Alle noodzakelijke voorbereidingen zijn geoorloofd in de onderzoeksperiode, zoals het zoeken van een bedrijfspand, het inschrijven bij de Kamer van Koophandel en het laten drukken van visitekaartjes. "Maar je mag ze nog niet uitdelen, want dat is acquisitie, en dat mag nog niet voordat de startersperiode officieel is ingegaan." Ook voor een website geldt dat deze nog niet 'live' mag zijn voordat de startersperiode is ingegaan. Heldere afspraken met de werkcoach zijn dus geen overbodige luxe.

Nu heb ik me helemaal rot gezocht op internet over die verlenging naar 52 weken per 1-1-2010 maar ik heb er niets over kunnen vinden. Mijn zwager heeft het van een vriend = ondernemer in dezelfde branche als waar hij in wil ondernemen.

Ik zal hem vragen waar die vriend het vandaan heeft.

 

In ieder geval bedankt voor je reactie, en als iemand iets meer weet over een eventuele verlenging van de startersperiode in 2010 dan houd ik me aanbevolen!

 

DJ Me

Link naar reactie
  • 0

Mijn advies is om helemaal niks te doen voordat er goed overleg geweest is met het UWV.

Als je daarvoor start kan je vele gunstige regelingen mislopen.

 

Ik had al een bedrijf voordat ik destijds een uitkering kreeg en mocht bij het solliciteren rekening houden met de uren die ik al aan mijn bedrijf bestede maar verder kreek ik vvoor mijn bedrijf geen enkelle medewerking.

Dat terwijl als je eerst een uitkering hebt en dan een bedrijf begint je wel veel meer medewerking kan krijgen van UWV en zelfs mogelijkheden zijn voor financieringen.

 

Niks doen voordat je die uitkering hebt en overleg met het UWV gehad hebt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.