• 0

Partnerships voor online ondernemers: biedt de crisistijd kansen?

Strategic Partnerships als groeistrategie

Strategic partnerships voor het verlagen van de kosten

 

Offline gebeurt het al veel langer: outsourcen van IT afdelingen en administratie, inhuren van uitzendkrachten enz. Toch kom ik nog regelmatig webwinkeliers tegen die alles zelf willen doen.

 

Een goed voorbeeld van een partnership die webwinkeliers geld op kan leveren, is het werken met een fulfilment bedrijf. Zij nemen de zorgen over magazijnbeheer, orderpicking, verzending én retouren voor je uit handen. Of een tekstschrijver, zodat je betere teksten op je site krijgt en meer gaat verkopen. En vergeet de online marketing niet ;)

 

Crisistijd = kansentijd?

Een recessie is zo gek nog niet! Je creativiteit als ondernemer wordt beter benut en omdat meer ondernemers zoeken naar oplossingen sluit je in deze tijd gemakkelijker samenwerkingsverbanden af binnen je branche.

 

Crisistijd is daarmee een kansentijd voor het uitbreiden van je netwerk en het verstevigen van je marktpositie. Wie nu investeert, plukt daar straks de vruchten van!

 

Graag discussier ik in deze thread over het aangaan van partnerships op online-gebied: is het moeilijker of makkelijker voor webshops? Zijn internetondernemers minder bereid tot samenwerken, of zijn het supernetwerkers?

 

(Edit mod: titel verduidelijkt.)

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

Het blijft moeilijk om een goede webshop neer te zetten en je te onderscheiden, zeker omdat er veel kaf tussen het koren zit. Mensen denken met een beetje klussen online "eventjes" binnen te lopen en denken te weinig na over alles wat daarbij komt kijken.

Veel ondernemers maken toch wel iets van een plan en gaan dat zorgvuldig invullen en uitvoeren terwijl online zaken doen regelmatig blijft steken in de "quick & dirty" sfeer, want het mag niks kosten.

 

Daarnaast zijn er veel andere soorten internet ondernemers en net zoals in de offline wereld zitten daar goeie en slechte tussen.

Ik zou er voor pleiten niet een al te groot onderscheid te maken; ondernemen = ondernemen. Goed of minder goed ;)

Zo hetzelfde voor hun netwerk kwaliteit, als je niet kunt delen kun je niet vermenigvuldigen en dan maakt het niet uit welk medium je gebruikt voor je business.

 

Aldus opgetekend,

GJ

  • 0

Crisistijd = ideale herorientatietijd

 

Nieuwe kansen ontwikkelen zichzelf en met deze financieel lastige periode is het bij uitstek de tijd om je eigen beleid onder de loep te nemen en jezelf af te vragen of de koers geoptimaliseerd kan worden. In dat laatste geval is het aangaan van partnerships een uitstekende manier om jezelf strategisch sterker te plaatsen en een periode van groei krachtig in te gaan.

 

Zelf merk ik dat ons bedrijf het op het gebied van prijs niet gaat winnen, dit is ook niet onze insteek daar een negatieve spiraal in de prijs van onze producten zich te lang laat terugverdienen, voorzover je uberhaupt de marge die je verlies kan terugverdienen.

 

Strategisch partnership biedt ons en uiteindelijk onze klanten een dusdanig voordeel dat kwaliteit in materiaal en levering geborgd wordt en een prijs ook scherper kan.

Het in eigen beheer willen doen van processen is een tekortkoming van je ondernemerschap, datgene wat je wil gaan doen ligt al op de markt en de kunst is om dit proces te herkennen en te gebruiken.

Uiteraard speelt inzicht daarbij een belangrijke rol, met wie ga je het partnership aan en is die partner de beste. Een gevoel van een kleine onderneming zijn terwijl je met een geweldig idee aanklopt bij een grote onderneming speelde ook een rol, tot ik tot de ervaring kwam dat zij graag met ondernemers werken die energiek en inventief zijn en daarbij aanvullend zijn voor hun eigen grote (en soms logge) onderneming.

 

Voor ons is dit niet enkel online maar een combinatie met offline erbij.

 

Met groet,

Rick

 

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

  • 0

 

Heeft misschien ook iets met schaalgrootte te maken. Veel starters op HL zijn zo klein (lees, hebben zo weinig inkomsten) dat ze wel vrijwel alles zelf moeten doen. Pas als je wat groter wordt en beter kan verdienen door zaken waar je niet zo goed in bent uit te besteden, worden partnerships interessant. Het is net als met gewone relaties. Kleutersex is af te raden voor ondernemers, maar in de pubertijd van je bedrijf kun je prima experimenteren.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 0

 

Heeft misschien ook iets met schaalgrootte te maken. Veel starters op HL zijn zo klein (lees, hebben zo weinig inkomsten) dat ze wel vrijwel alles zelf moeten doen. Pas als je wat groter wordt en beter kan verdienen door zaken waar je niet zo goed in bent uit te besteden, worden partnerships interessant. Het is net als met gewone relaties. Kleutersex is af te raden voor ondernemers, maar in de pubertijd van je bedrijf kun je prima experimenteren.

 

Is het misschien zo dat je juist als starter meer hebt aan netwerken dan als je groter bent? Ik doel dan meer op samenwerking dan op uitbesteden: Als webdesigner een tekstschrijver voorstellen aan je klant en daarmee je dienstverlening uitbreiden, of als je als bouwbedrijf gaat klussen meteen een goed schoonmaakbedrijf adviseren...

 

Je vergroot zo je schaal zonder personeel of andere kosten op je te nemen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    2 leden, 61 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.