• 0

DGA in relatie tot hypotheek

Hallo HL-ers,

 

Na behoorlijk wat speurwerk in de diverse forums heb ik een vraag. Ik ben voornemens aandelen in een nieuw op te starten BV te nemen waarvan ik ook directeur zal worden. Het enige waar ik mee zit is dat ik op middellange termijn een hypotheek wil afsluiten voor een privewoning.

 

Met het directeurssalaris kan ik prima een hyptheek afsluiten maar wanneer ik 5 of meer procent aandelen heb (en dus DGA wordt) zullen de hypotheekverstrekkers ook de resultaten van de onderneming willen zien??? Een optie om dit te voorkomen is 4% van de aandelen nemen (en deze bijvoorbeeld onderbrengen in een eigen holding samen met pensioen).

 

Wie kan en wil me op weg helpen?

 

 

Thanks,

 

 

Ginvest

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zie ook niet zo het bezwaar.... Het feit dat de hypotheekverstrekkers de cijfers willen zien is binnen deze situatie ook helemaal niet vreemd. Je kunt als DGA namelijk zelf je werkgeversverklaring "afgeven". Logisch dat ze dan een extra onderbouwing willen zien.

 

Wanneer je nu al constructie's gaat bedenken om bovenstaande te ontwijken, vraag ik me af wat hieraan ten grondslag ligt....

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Banken willen in dat geval door het arbeidscontract heen kijken. Is nl een veel voorkomende vorm van hypotheekfraude. Kunt BV opichten, geweldig salaris uitkeren en hypotheek afsluiten. Vervolgens kan de BV salaris niet betalen en heeft hypotheeknemer geen inkomen. Bank zit dan met gebakken peren.

 

Nu kan dit ook gebeuren bij iemand die geen DGA is, maar het risico is veel groter wanneer alles in 1 hand is. In andere geval is er van nature al sprake van een zekere functiescheiding (nu lijk ik wel een accountant :().

 

Maar ben het ook met de anderen eens. Waarom zou het een probleem zijn dat de bank even verder kijkt? Als je de hypotheek neemt bij de bank waar je ook zakelijk bankiert, hebben ze wellicht al meer vertrouwen omdat ze je al kennen.

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk een feit dat Banken een DGA van een jonge onderneming niet zo makkelijk een hypotheek zullen verstrekken. Vaak heb je investeringen gedaan die je op de lange termijn terug gaat verdienen. De 1e 3 jaar zal het dan ook lastig zijn maar als je nette cijfers,groei en een goed businessplan hebt moet het lukken. Alhoewel dit lastige tijden zijn waarin je als ondernemer creatief moet zijn. Ik zie zijn aanpak dus niet gelijk als iets waar iets anders aan ten grondslag zou liggen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.