• 0

Hoe gaat Marktplaats om met positie advertentie?

Ik heb sinds 3 weken een aantal topadvertenties lopen bij Marktplaats. Ik betaal er slechts 1 eurocent per klik voor dus ik sta ergens op pagina 58.

 

Toch wordt er aardig wat geklikt op mijn advertentie, althans de eerste 2 of 3 dagen nadat ik de adertentie ben gestart. Daarna zie ik de daling inzetten. Ik heb nu 3 keer de advertenties opnieuw erop gezet (elke keer in het weekeinde) in de hoop dat dit weer meer kliks oplevert.

 

De eerste 2 keer zag ik wederom het aantal kliks stijgen en weer na 3 dagen dalen. De derde herplaatsing (de advertentie er helemaal afgehaald - dus niet alleen gestopt - en opnieuw geplaatst) had geen enkel effect. 2 dagen geleden heb ik de kosten per klik van 1 naar 4 eurocent verhoogt maar had geen enkel effect.

 

Hoe kan dat er elke keer 3 dagen na de plaatsing er een daling in wordt gezet?

 

Het kan niet zijn dat ik nog lager wordt geplaats want ik sta al op de bodem van Marktplaats. Dus ik vermoed dat bezoekers mij vinden via de zoekfunctie van Marktplaats.

 

Mogelijkheden van minder kliks die ik kan bedenken:

Het weer - mensen gebruiken Marktplaats meer wanneeer het buiten slecht weer is.

- Er wordt gewoon minder gezocht op een onderwerp.

 

Of: Marktplaats doet iets wat ik verder niet aan de gegevens kan zien.

 

Heeft iemand een idee of dit een natuurlijk verloop betreft of dat Marktplaats manipuleert om mij te verleiden meer te bieden voor een klik?

 

 

 

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ga er niet vanuit dat Marktplaats een fout gemaakt heeft.

 

Maar mischien zijn hier op het forum webeigenaren die een langere ervaring hebben met Marktplaats en tips hebben over wat de beste advertentietactiek is voor Marktplaats. Op het internet is er zo weinig hierover te vinden.

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie
  • 0

Beste Harald,

 

adverteer je het product wat opgenomen is in jouw HL handtekening op marktplaats? Hoeveel concurrentie ondervindt je daarbij van concurrenten?

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0

Die adverteer ik daar wel, maar eerder omdat ik denk dat google dat apprecieert. Daar wordt verder ook niet op geklikt.

 

Het gaat om de site www.iREUS.nl Die advertenties lopen aardig ondanks hun lage positie. Dus het kan niet anders dan dat bezoekers van Marktplaats me vinden via de zoekfunctie. Bezoekers gaan toch geen pak-hem-beet 68 pagina's Marktplaats bekijken voordat ze bij mij terecht komen?

 

Ik heb overigens de vraag over dit klikgedrag aan Marktplaats gesteld en wacht op antwoord. Maar misschien dat mede-leden van Higherlever ervaringen hebben die me verder kunnen helpen de advertenties effectiever in te zetten zonder teveel aan advertentiekosten te betalen.

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie
  • 0

Marktplaats kijkt niet alleen naar de kosten per klik. Ze kijken ook naar de mate waarop er op de advertentie wordt doorgeklikt (CTR)

 

Iedere keer dat er een nieuwe ad wordt geplaatst, wordt er dus getest in hoeverre er op je advertentie geklikt wordt. Als ze niet meer verdienen aan jouw ad per 100 views dan een concurrent, wordt je er onder geplaatst. En zo gaat het verder tot je uiteindelijk de plek krijgt die je "verdient".

 

Het heeft niks met manipulatie te maken, maar alles met het verdienmodel van MP. Hetzelfde als google eigenlijk. Ze kijken niet alleen naar de maximum cpc maar naar wat een advertentie per 100 vertoningen opbrengt. Als jouw advertentie minder opbrengt dan een concurrent zak je.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

@Yannick: dus de advertentietitel zo aantrekkelijk mogelijk maken en advertenties vernieuwen, zodra deze van de eerste pagina zakken?

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet hoe de backend van MP om gaat met die truc.

 

In jouw branche ben je wel wat meer centjes per klik kwijt dan 1 :) een veelvoud wel te verstaan :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.