• 0

Dilemma: vrijblijvendheid offerte versus meerdere lopende acquisities

Bij het aanbieden van een offerte waarin ik mijn diensten beschikbaar stel, verplicht ik me min of meer tot het daadwerkelijk kunnen verlenen van die diensten zodra de klant akkoord gaat.

 

Het akkoord gaan kan lang (~1 maand) duren en ik wil gedurende die tijd mezelf niet belemmeren om andere acquisities te doen.

 

Wat is een verstandige oplossing voor dit dilemma?

 

Is het zinvol om offertes zeer beperkt geldig te laten zijn, of juist om de offertes wederzijds vrijblijvend te laten zijn, etc.?

Of zijn er andere oplossingen?

 

 

 

 

Leon Woestenberg

Sidebranch Embedded Systems & Software

http://www.sidebranch.com/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe groot is de kans dat er meer capaciteit gevraagd wordt dan jij kunt leveren? Als dat substantieel is (bijv langer lopende projecten) kun je dat ondervangen door de acceptatieperiode heel kort te zetten. Of een vergoeding te vragen voor de tijd dat jij geen acquisitie kunt doen (je kunt jouw capaciteit (deels) niet inzetten in afwachting van wel/geen acceptatie). Eea hangt ook af van de kans dat jouw offerte niet geaccepteerd wordt.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hallo Likewise,

 

Laat de geldigheid van je offerte zodanig zijn dat je klant voldoende tijd heeft om te beslissen en dat jij

de gelegenheid hebt om prijsstijgingen die optreden kunt doorberekenen. Ik hanteer meestal een

geldigheidstermijn van 30 dagen.

 

Laat je offertes altijd vrijblijvend zijn. Stel dat je per abuis een vergissing hebt gemaakt en je diensten

veel te goedkoop aanbiedt, je klant kan je dan niet binden aan de offerte. Ik geef toe dat dit een uitzonderlijke

situatie is en geen reclame voor jezelf is. Ik noem de wederzijdse vrijblijvendheid altijd alhoewel ik er nog nooit

gebruik van heb hoeven te maken.

 

Verder: wees niet bang om je diensten aan te bieden. Op het moment dat de offerte opdracht dreigt te worden kun je altijd nog kijken of het jou op dat moment past. Je hebt dan op dat moment pas echt inzicht in jouw tijd en kunt ook eigenlijk pas op dat moment een fatsoenlijk besuit nemen.

 

De verplichting die je noemt is misschien de morele verplichting die je zelf voelt. Dat is ook goed. Als je die insteek niet hebt ben je denk ik geen goede ondernemer. Alleen moet je er voor waken dat je angst om niet te kunnen leveren niet prevaleert boven het maken van offertes en verwerven van opdrachten.

 

Groet.

Jeroen

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.