• 0

BTW voor goederen uit België/Duitsland

Goedendag,

 

Als startende ondernemer wil ik graag goederen uit Belgie/Duitsland importeren. Echter vraagt de leveranciers om een BTW nummer wat ik nog niet heb. Weet iemand toevallig of buitenlandse (EU) firma's ook (voorlopig) aan een particulier kunnen leveren zonder de BTW te berekenen? Met als gevolg dat ik het zelf moet aangeven, bv. bij de inklaring?

 

Met vriendelijke groet,

Peter.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen Peter,

 

Als je je inschrijft bij de KvK, heb je je BTW nummer. Dan kan je 'importeren' vanuit België en Duitsland. Als je geen BTW nummer hebt, is je leverancier verplicht om de BTW van zijn te hanteren.

 

Overigens... importeren doe je van buiten de EU. Binnen de Eu maar grens overschrijdend noemt men een intracommunautaire transactie. Deze moet je anders aangeven in de BTW. De berekening van de BTW is wel het zelfde als met import.

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord. Ik begrijp er uit dat voor een "intracommunautaire" levering een BTW nummer gewenst is, anders is de leverancier verplicht om de BTW van het land van herkomst te gebruiken. In het geval van België is dat 21%.

 

Volgens mij geeft de Belastingdienst de nummers uit en dat kan soms wel even duren toch?

Link naar reactie
  • 0

Iedereen kan B.01 achter z'n sofinummer zetten, maar daarmee heb je nog geen geregistreerd BTW-nummer.

Zoals Sander al zegt: inschrijven bij de KvK en je hebt gelijk een echt BTW-nummer.

Inschrijven bij KvK moet je trouwens sowieso doen.

 

Tot slot wordt je BTW-nummer pas intracommunautair bruikbaar als er NL voor staat en het uit 14 posities bestaat.

BTW-nummer 12.34.567.B.01 wordt voor EU-gebruik NL001234567B01

Geen spaties en punten maar wel voorloopnullen tot je 14 posities hebt.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.