Peter_W

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    student

Peter_W's trofeeën

  1. Boekhouding wordt goed verzorgd door Dikke Willem 8) van snackbar 't Snorretje die boven zijn zaak met beduimdelde, vlekkerige kasboeken een extra zaakje runt. Hij adviseert mij trouwens het gewoon handje contantje te doen maar wel kleine bankbiljetten te gebruiken. Dat is toch wel goed hè? Ben ik meteen van een hoop gezeik af.
  2. Als ik een werknemer aan het einde van het jaar een (eenmalig) extraatje wil geven, in welke vorm c.q. omschrijving kan ik dat het beste doen? Het gaat om een substantieel bedrag, ongeveer een (1/2) maandsalaris. Van belang vind ik het onverplichte karakter, in die zin dat men het als gevolg van een eenmalige uitkering, het niet jaarlijks kan claimen. Ik hoorde dat je het dan moet omschrijven als "onverplichte gratificatie"? Er is verder niets in de arbeidsovereenkomsten hierover opgenomen. Zijn er verder nog handige belastingtips hiervoor? Bij voorbaat hartelijk dank voor uw hulp!
  3. Ja klopt, maar de inmiddels (afgeleide) vraag is: als je alleen maar dividend (in box 2) ontvangt, dus geen salaris, hoe kan je dan nog je hypotheekrente aftrekken? Volgens mij is dat, behoudens de carry-back van 3 jaar, niet meer mogelijk. Stel dat je maandelijks € 2500 aan bruto rente betaalt en je kan dat niet meer aftrekken tegen 52%, dan daalt je netto inkomen met meer dan € 1.250,-. Lijkt mij toch iets om terdege rekening mee te houden indien je moet kiezen tussen op de pay-roll staan of van dividend leven..
  4. Lijkt mij vrij logisch. Dividend valt in Box 2 en hypotheekrente aftrek in Box 1. Op een gegeven moment kan je geen hypotheekrente meer aftrekken en zal je netto inkomen - het uiteindelijke doel van deze vraagstelling - lager worden.
  5. Het kan inderdaad voordeliger zijn om dividend uit te keren, maar hoe zit het dan met de hypotheekrente aftrek? Volgens mij valt dividend in box 2 en zit de hypotheek in box 1. Nu mag je wel tot 3 jaar terug gaan maar op een gegeven moment kan je de rente niet meer aftrekken toch?
  6. Dank voor je antwoord. Ik begrijp er uit dat voor een "intracommunautaire" levering een BTW nummer gewenst is, anders is de leverancier verplicht om de BTW van het land van herkomst te gebruiken. In het geval van België is dat 21%. Volgens mij geeft de Belastingdienst de nummers uit en dat kan soms wel even duren toch?
  7. Goedendag, Als startende ondernemer wil ik graag goederen uit Belgie/Duitsland importeren. Echter vraagt de leveranciers om een BTW nummer wat ik nog niet heb. Weet iemand toevallig of buitenlandse (EU) firma's ook (voorlopig) aan een particulier kunnen leveren zonder de BTW te berekenen? Met als gevolg dat ik het zelf moet aangeven, bv. bij de inklaring? Met vriendelijke groet, Peter.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.