• 0

Personeel overname, filiaal van eenmanszaak

M'n huidige werkgever (eenmanszaak) heeft meerdere filialen en wilt 1 van deze filialen sluiten.

Ik wil deze filiaal overnemen, maar er rest mij dan de vraag:

Hoe zit het met het personeel welke in dat desbetreffende filiaal werkzaam is?

Is het verplicht om het personeel over te nemen of worden zij onderverdeeld tussen de andere filialen? Aangezien dit een eenmanszaak betreft welke niet in zijn geheel beëindigd.

 

Wie kan mij helpen.........

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Da's altijd een hele lastige. In beginsel is het personeel aan (deel van) de activa verbonden. Dit om te voorkomen dat een vennootschap die onderneming runt bij overname enkel activa verkoopt en het personeel in een lege huls achterblijft en daardoor de baan kwijtraakt. Personeel gaat dan dus mee over naar de koper.

 

Het is lastig te bepalen waar de grens ligt. Een supermarkt die één van zijn oude kassa's via Marktplaats verkoopt, zadelt de koper niet met de kassière op. Anders wordt het wanneer een fabriek een volledige productielijn afstoot. Dan krijgt de koper de medewerkers er gewoon bij. Maar dat zijn 2 uitersten en dus eenvoudig te bepalen.

 

Terug naar jouw vraag. Zijn de andere filialen in de buurt en vindt er wellicht wisseling van personeel plaats (m.a.w. zitten er vaste medewerkers op de filialen)? En om hoeveel personeelsleden gaat het? Doel is te achterhalen of de specifieke medewerkers inderdaad aan het filiaal gebonden zijn of dat ze net zo gemakkelijk in de andere filialen kunnen werken (werknemer moet geen nadeel hebben). Als de verbondenheid klein is, lijkt het me waarschijnlijk dat de medewerkers niet mee over gaan. Maar absolute zekerheid kan ik je niet geven (blijkt pas voor de rechter als het wordt aangevochten :-\, maar wellicht kan iemand anders nog jurisprudentie aanhalen).

 

Wat je nog wel kunt doen is bij de overname met de verkoper afspreken dat het personeel bij hem in dienst blijft en dat ie jou vrijwaart voor alle gevolgen indien je toch het personeel moet overnemen.

Link naar reactie
  • 0

Als kennelijk het filiaal voldoende zelfstandigheid heeft om verkocht te worden als onderneming, dan hebben die werknemers in beginsel het recht in die onderneming te blijven werken.

 

Dat is een mooie conclusie. Lijkt me hier inderdaad het geval te zijn. Uit je post proef ik dat je de werknemers niet wilt overnemen (zoals wel vaker het geval is). Klopt dat? En waarom niet?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.