• 0

overname lunchroom

Op dit moment ben ik mij aan het orrienteren om een lunchroom te gaan overnemen. Een eigen horeca gelegenheid is altijd al een droom en na het afronden van de hotelschool ben ik nu al een jaar bezig om bedrijf te vinden waar ik potentie in zie. Omdat het allemaal nieuw is wil ik zo weinig mogelijk risico lopen, daarom ben ik terecht gekomen bij een lunchroom waar je geen personeel nodig hebt.

 

Het gaat om een crossanterie in een zijstraat van het centrum van een middelgrote stad. De winkel heeft binnen plaats voor 20 couverts en buiten nogmaals 20. Het wordt op dit moment gedraaid doo 2 eigenaren waarbij per 1 januari het huurcontract afloopt. Ze hebben er 11 jaar gewerkt.

 

Na een gesprek heb ik per email wat cijfers gekregen over de omzet, 2006 en 2007 waren vergelijkbare jaren, daarom zet ik even wat cijfers van 2007 hier neer en hopelijk kan iemand bevestigen waar ik al bang voor was:

 

netto omzet: 70.000

kostprijsomzet: 16.000

 

 

personeelskosten: 1500

afschijving: 900

huisvesting: 32000

kantoor: 800

autokosten: 900

verkoopkosten: 900

algemene kosten: 7000

 

bedrijfsresultaat: 10 000

 

 

Mijn grote vraag is dan ook, hoe kan 1 persoon rondkomen met deze winst? laat staan 2?

 

MOD-edit: typo in titel aangepast

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je wilt de sprong wagen, maar is een hink-stap-sprong misschien niet veel interessanter? ;)

 

Uit je verhaal maak ik nu even op dat je nog geen concrete ervaring hebt met het runnen van zo'n toko en dat jouw skills om een slecht lopende toko om te zetten in een winstmachine ook nog vrij groen zijn?

Dat zijn wel 2 risicofactoren waar je vrij lastig iets aan kunt doen en die ook vrij snel het einde van je ondernemerschap kunnen betekenen, terwijl je nu net zo lekker enthousiast bent. Elke week zweten of je de facturen wel betaald krijgt eist op een gegeven moment ook z'n tol. Ik zie toch regelmatige hele hippe broodjeszaken met hele treurige mensen erin, die 3 maanden later alweer dicht zijn.

 

Stel dat je een wat oudere ondernemer met een lopende broodjeszaak vindt die jullie samen nieuw leven in gaan blazen (jij als bedrijfsleider) met de intentie van jou om daar een steeds grotere rol in te gaan spelen. Met een leuke deal (alle goodwill die je creëert hoef je bv niet te betalen) kun jij over 1 a 2 jaar een goed lopende broodjeszaak overnemen, die gerund wordt door jezelf en waarbij je nog eens 2 jaar (of zelfs langer) een coach hebt. (vrij gebruikelijke constructie trouwens in de horeca volgens mij)

Daarnaast heb je dan de mogelijkheid een zaak over te nemen die misschien wel een maatje groter is dan nu en MET personeel. Want de ideeën die je hebt geopperd zijn volgens mij niet in je eentje uit te voeren. Een avondmaaltijd gaan bereiden als je elke 5 minuten een broodje moet verkopen? Of het bedrijf om de hoek vraagt of je de broodjes "even" langs kunt brengen, gooi je dan om 11:30 de zaak voor 10 minuten dicht? Personeel is soms best handig ;)

 

Misschien kun je in jouw regio wel een groep klanten creëren die loyaal zijn aan JOU i.p.v. aan de broodjeszaak. Stel dat je dan na 1 of 2 jaar een zaak aan de andere kant van de stad begint heb je wel al een goede naam. "Is dat die broodjeszaak die niet loopt? Nee joh, daar staat nu die in...., die maakt echt goede broodjes...."

 

Toevoeging:

De cijfers zijn diep triest, maar dat had je zelf ook al gezien, maar er zijn wel mogelijkheden als je het toch wil doen:

Uiteindelijk is alles vraag & aanbod, dus doe een bod op de winkel & de huur.

Vraag bijvoorbeeld de eerste 6 of 12 maanden gratis, of overleg de jaarcijfers van de oude ondernemer en beargumenteer dat je niet meer dan 20% huur wil betalen van je omzet met een max. van de huidige 32K. De verhuurder heeft nu ook moeite om een nieuwe huurder te vinden en een leegstaand pand brengt hem en de oud huurders helemaal niks meer op. De verhuurder kan er zelfs gezever met de gemeente mee krijgen. Een horeca vergunning verlengen is weer iets anders dan het ding opnieuw moeten aanvragen.

Link naar reactie
  • 0

Als ik naar je openingstijden kijk dan werk je dadelijk 3 dagen >16 uur per dag alleen al in de zaak en dan heb je dus nog geen inkopen of administratie ofzo gedaan. Dus volgens mij heb je dan wel een werknemer nodig, heb je daar rekening mee gehouden? Daarnaast moet je ook ruimte krijgen voor de openingstijden vanuit de gemeente met vergunningen.

 

Nog een paar vragen:

Hoeveel moet je investeren (Is je keuken al 100%, bijvoorbeeld gescheiden in & uitgang) en is het pand daar zonder al te veel gedoe voor geschikt?

Wie is de eigenaar van het pand?

Ik zie nog geen bedrag voor goodwill, moet je daar nog voor gaan betalen?

Wat is de aangegeven reden voor verkoop en geloof je dat? Er is geïnvesteerd in een nieuwe inrichting, maar daar worden blijkbaar niet nog even de vruchten van geplukt, klinkt vreemd, toch?

 

Misschien ga ik er iets te veel op door, maar kun je geen samenwerking beginnen, jij draait dan het restaurant en de huidige eigenaar de bar? Dan heb je misschien iets meer speelruimte?

 

Maar de belangrijkste vraag blijft toch of er een keuken in zit die voldoet, als dat niet het geval is dan ben je vermogen kwijt om dat aan te passen. Dat is de reden waarom veel bars/kroegen geen eten serveren. De kosten van een keuken runnen zijn niet mis.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.