• 0

excl-BTW / incl-BTW notatie in B2B (zakelijke klant) factuur

Goedenmiddag,

 

Gezien de grote hoeveelheid kennis aanwezig op dit forum, kom ik met een voor mij niet te beantwoorden vraag. Althans, ik kan het nergens terugvinden. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

 

Mijn bedrijf wil zowel digitaal als per papier (indien gewenst) facturen versturen naar afnemers van onze diensten. Echter is het voor ons niet duidelijk hpo de btw notatie moet en/of mag op deze facturen. Dit vooral bij facturen met meerdere lines, bijv:

 

Product 1 10 Euro (excl)

Product 2 15 Euro (excl)

Product 3 20 Euro (excl)

_____________

45 Euro (excl) + 19 % btw = XX Euro

 

OF

 

Product 1 10 Euro XX Euro

Product 2 15 Euro XX Euro

Product 3 20 Euro XX Euro

________________________

45 Euro (excl) XX Euro (incl)

 

Het gaat hier dan vooral in de afronding van de bedragen. De uiteindelijke inclusief BTW bedragen kunnen afwijken door afrondingen. Kan iemand mij hier verder mee helpen? Hoe dit officieel geregeld is?

 

Alvast hartelijk bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst bedankt voor de snelle reactie.

 

Het gaat mij er niet zozeer om wat het makkelijkste is. Als het aan mij lag deden wij dit. Echter is de afdeling marketing van mening dat elk product afzonderlijk incl BTW vermeldt moet worden zodat het duidelijker is voor de afnemer.

 

Vraag is dan ook meer wat de restricties zijn op de zakelijke factuur (vanuit de wet). Dit mede doordat er afrondingen in ons voordeel uit kunnen komen. Sorry dat ik misschien wat onduidelijk ben, dit is voor mij ook iets totaal nieuws.

 

Bvd

Link naar reactie
  • 0

In principe ben je best wel vrij in de notatie in je factuur. Wat wel duidelijk moet zijn, is welke product onder welk BTW percentage valt, wat de totale BTW van de factuur, wat de totale waarde van de factuur inclusief BTW is.

 

Het gaat mij er niet zozeer om wat het makkelijkste is. Als het aan mij lag deden wij dit. Echter is de afdeling marketing van mening dat elk product afzonderlijk incl BTW vermeldt moet worden zodat het duidelijker is voor de afnemer.

 

Ik denk dat je afnemer (B2B) juist de prijs exclusief BTW belangrijker vindt.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0
Echter is de afdeling marketing van mening dat elk product afzonderlijk incl BTW vermeldt moet worden zodat het duidelijker is voor de afnemer.

 

Dat is nou waarom een afdeling marketing zich niet met de inhoud van facturen moet bezig houden.

 

Afronding kan zowel positief als negatief uitpakken, dus daar haal je geen voordeel mee. Daarnaast zal de berekende BTW op het totaalbedrag ook moeten kloppen, waardoor je theoretisch op een ander bedrag uit kunt komen dan door de afzonderlijke BTW-bedragen bij elkaar op te tellen.

 

Tenslotte zie ik niet wat de zin ervan is. Het boeit mij niet (en andere ondernemingen waarschijnlijk ook niet) wat het incl. BTW bedrag van de afzonderlijke factuurregels is.

Link naar reactie
  • 0

Normaal bereken je btw over de totaalfactuur - indien nodig gesplitst naar tarief. In het verleden, toen je op centen naar beneden mocht afronden, is o.a. Ahold een procedure gestart om de btw niet meer per winkelwagentje, maar per product te mogen berekenen. In het geval van Ahold scheelt dat nogal veel.

 

In een reactie heeft de overheid doorgevoerd dat je niet meer naar beneden mag afronden, maar dat je rekenkundig moet afronden. Gemiddeld zou je daardoor geen voor- of nadeel moeten hebben.

 

B2B maakt het al helemaal weinig uit: alleen als de afnemer geen (volledig) aftrekrecht heeft, scheelt het in de kosten. Een aftrekgerechtigde vraagt immers terug wat hij via jou aan de belastingdienst heeft betaald.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.