• 0

Holding oprichten en toch in loondienst onderliggende BV - aansprakelijkheid

Op dit moment heb ik (samen met een collega) een BV. Nu gaan we dit omzetten naar een holding-structuur ivm aansprakelijkheid e.d.

 

Eerst wilden we ons salaris laten uitbetalen door onze eigen (bovenliggende) BV's, maar nu is het waarschijnlijk mogelijk dat we subsidie krijgen over onze werkzaamheden. Echter is dan wel de voorwaarde dat we op de loonlijst staan van onze werk-BV. We krijgen dan subsidie, die we af mogen trekken van de loonbelasting(en).

 

Nu is mijn vraag; of ik dan toch weer meer aansprakelijk word? Mijn BV is dus eigenaar van 50% van de aandelen van de werk-BV en ik ga zelf als (werknemer) in loondienst bij deze BV. Eerst was dus de bedoeling om alleen een management-fee over te maken naar mijn eigen BV. Deze management-fee zal nu dus kleiner worden omdat het loon vanuit de werk-BV betaald zal gaan worden.

Hoe zit het dan met de aansprakelijkheid? Het betreft een IT-bedrijf.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niks aan de hand. Een werknemer is bijna nooit aansprakelijk. Ga je ook directeur zijn van de werk-mij? Zo ja heb je te maken met bestuurdersaansprakelijkheid bij wanbestuur. Dat heb je ook via de holding, alleen zit er een buffer tussen.

 

Het is dus puur een kwestie van berekenen of het interessant is.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Niks aan de hand. Een werknemer is bijna nooit aansprakelijk. Ga je ook directeur zijn van de werk-mij? Zo ja heb je te maken met bestuurdersaansprakelijkheid bij wanbestuur. Dat heb je ook via de holding, alleen zit er een buffer tussen.

 

Het is dus puur een kwestie van berekenen of het interessant is.

 

Bedankt voor je snelle antwoord!

 

Tsja... we hebben wel een persoon in dienst, dus in principe ben ik 1 van de directeuren. Dit staat wel niet op papier maar ik ben tekenbevoegd e.d.

Wanbestuur is logisch dat je dan aansprakelijk bent, want dan heb je je werk niet goed gedaan. Het gaat er meer om dat we iets niet kunnen opleveren binnen een bepaalde tijd terwijl er toch alles aan gedaan is (of soortgelijke problemen).

Link naar reactie
  • 0

Mocht de werk b.v. aansprakelijk gesteld worden of een financiele tegenslag krijgen waardoor in het ergste geval

een faillisement het gevolg is dan ben je zelf als prive persoon niet aansprakelijk. Uiteraard mits er geen bestuurders-

aansprakelijkheid is vanwege wanbeleid o.i.d.

 

De aansprakelijkheid strekt zich dus uit tot het aandelenkapitaal dat je eigen beheer b.v. houdt in de werk b.v. Tel daarbij op

de op het moment van faillisement eventueel verstrekte (achterstallige) leningen van jouw beheer b.v. naar de werk b.v.

 

Groet.

Jeroen

www.reith.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.