• 0

Zit er handel in uitgegeven cadeaubonnen?

Hallo Allemaal,

 

Nieuw op dit forum als geregistreerde deelnemer maar al langer geïnteresseerd als "follower". Tijd om mijn idee met jullie te delen.

 

Insight:

Het is bekend dat er voor €200,- Mio aan ongebruikte waardebonnen in de keukenla van de Nederlanders ligt. Bij mij iig 2 beverzwerfsport bonnen van €20,- en een halfordsbon van €10,-

 

Concept:

Nu zou ik deze het liefst gewoon om willen ruilen voor geld. En precies dat is mijn idee.Een website waar mensen voor 60/70% van de waarde hun cadeaubon kunnen verkopen.

of-

Voor (afhankelijk van de affiliatie fee) voor 80/90% bij 1 van de aangesloten partnershops (bol.com) etc. Kunnen inwisselen

 

De ingekochte bonnen verkoop ik vervolgens weer op een andere website met korting, 80% van de waarde. Er zijn altijd mensen die met korting spullen willen kopen. WinWin dus. De marge zit dus in in het in/verkoop verschil van 20% + de evt affiliate vergoeding.

 

Waar loop ik tegen aan:

>Controle? Ik zou toch moeten controleren of de waarde die op de bonnen staat klopt. Bij 10 bonnen per maand lukt dit nog

>% verkoop ingekochte bonnen? Wat verwachten jullie, is daar voldoende vraag naar? Want zonder deze verkoop gaat de business case nat. Ik moet zeker 80/90% van de bonnen weer verkopen. Of zien jullie nog een ander concept?

 

Ben benieuwd naar jullie reacties, en toevoegingen!

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • -1

Jammer, want mijn verwachtingen over het informatiegehalte van higherlevel waren hooggespannen.

Jammer dat jij er zo misbruik van probeert te maken. Op zich zegt de reactie van Jeroen genoeg daarover. Wat ik er aan toe wil voegen is dat ik het erg vreemd vind dat je het hebt over "misverstanden voorkomen" terwijl je in feite probeert om een reeds gemaakte fout te genezen.

 

Maar je durft ook nog te verzoeken naar een inhoudelijke reactie. Hoewel Devlinx mij net voor is met een reactie, wil ik wel even uitlichten dat de vragen die je stelt een erg hoog WC eend gehalte hebben: "Heeft u ook zo'n last van ...? Wij hebben de oplossing!". Want zeer 'toevallig' koop jij kadobonnen op zodat men geen last heeft van de geldigheid er van. Dit soort manier van reclame maken vind ik vrij ranzig.

Ook is de discussie interessant of 'men' het concept in Nederland omarmt of uitkotst.

Gebaseerd op de manier waarop je je concept op dit forum introduceert, dat laatste.

 

Over je enige 'echte' vraag is toevallig afgelopen paar dagen een vrij stevige discussie gevoerd.

 

Kennelijk heeft niet iedereen mij mijn valse start vergeven ;)

 

 

is eigenaar van de website www.kadobonnenplaza.nl

Link naar reactie
  • 0
1. In de wet wordt gesproken over een onredelijke termijn. Is een jaar een onredelijke termijn? Volgens u niet als het maar op de bon staat, maar dat is m.i. niet bepalend voor het feit of iets redelijk is. Dan maak ik bonnen en laat ze geldig zijn voor 1 week. Dat zou dan wettelijk gedekt zijn.

 

Je vraag had betrekking op een geldigheid van een jaar, niet op een geldigheid van een week. Een jaar is niet onredelijk.

 

2. Het probleem ligt genuanceerder. Betaal je met een briefje van 10 euro een produkt van 8 euro, dan krijg je keurig 2 euro terug. Koop je eerst een kadobon, voor 10 euro en gebruik je deze om het produkt van 8 euro te betalen dan ben je 2 euro kwijt. Niet gebonden aan termijn, niet gebonden aan speciale condities, nee gewoon omdat de winkelier dat heeft bedacht.

 

Bij jou krijg ik voor een bioscoopbon van 10 euro maar 5 euro terug! Gewoon omdat jij dat bedacht hebt. So, what's the point?

Als iedereen zijn bonnen kon inleveren tegen norminale geldwaarde dan was jou onderneming er niet geweest, dus waarom dit ter discussie brengen (toch heel klein beetje spam?). Dit neigt naar een erg niet zinvolle discussie.

 

Gr

Devlinx

 

 

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

1. mijn vraag had betrekking op wat de wet toestaat. Is een jaar redelijk en een week niet?

In je reactie stelde je 'als het maar op de bon vermeld staat dan is het in orde'. Ik denk daar persoonlijk anders over en volgens mij wordt in de wet gesproken over een periode van 5 jaar als er een datum van afgifte op de bon vermeld staat.

 

2. Het is niet mijn bedoeling om te spammen. Moet ik nu wel of niet ingaan op je opmerking?

Ik ben geen bioscoopexploitant dus wat ik betaal voor een bioscoopbon staat los van de discussie of een winkelier wel of geen wisselgeld moet teruggeven. Ik geef contant geld voor kadobonnen die mensen niet willen hebben en verkoop ze voor een beetje meer aan mensen die ze wel willen hebben. Ons economische bestel is daarop gebaseerd.

Ik stel voor om de discussie over dit punt hier te beeindigen.

 

wat punt 3 betreft heb ik gisteravond een interessante discussie gelezen elders op dit forum. Een van de posters verwees me ernaar. Helaas trof ik geen antwoorden op mijn vragen. Wel een heleboel keren 'ik denk'... en 'ik vind'.

Ik stuur de inspecteur een briefje met mijn vraag en zal het antwoord hier publiceren.

 

 

 

is eigenaar van de website www.kadobonnenplaza.nl

Link naar reactie
  • 1

Ik zie wel een risico: hoe ga je controleren wat de waarde van een cadeaubon is (de pasjes die je tegenwoordig hebt)?

Hoe ga je controleren of de waardebon wel echt is of dat hij niet al verzilverd is (copieeën)?

Moeten de bonnen eerst naar je opgestuurd worden en ga je na ontvangst dus controleren en uitbetalen?

Je loopt nog weer tegen kosten op voor het weer doorsturen naar de nieuwe eigenaar.

Kans op kwijtraken (of gewoon zeggen dat ze niet ontvangen hebben) bij de post is vrij groot en loop je dus risico mee.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie wel een risico: hoe ga je controleren wat de waarde van een cadeaubon is (de pasjes die je tegenwoordig hebt)?

Hoe ga je controleren of de waardebon wel echt is of dat hij niet al verzilverd is (copieeën)?

Moeten de bonnen eerst naar je opgestuurd worden en ga je na ontvangst dus controleren en uitbetalen?

Je loopt nog weer tegen kosten op voor het weer doorsturen naar de nieuwe eigenaar.

Kans op kwijtraken (of gewoon zeggen dat ze niet ontvangen hebben) bij de post is vrij groot en loop je dus risico mee.

 

Sterk punt van Daniël. Vooral de cadeaubonnen op PVC-pasjes zijn volgens mij bijna niet te controleren qua saldo. (even los van internetsaldo). Plus de fraudegevoeligheid met de codes die op de pasjes staan. Als ik jou het pasje verstuur, maar de code direct daarna gebruik in een webshop, dan is de kaart die bij jou aankomt niks meer waard. Handmatige controle kan, alleen is heel veel werk, dus daar zit nog wel een puntje waar goed over na gedacht moet worden.

 

Hoe controleer je eigenlijk de papierenbonnen? Ken je de echtheidskenmerken?

 

En hoe ga je preventief om met bonnen die bijvoorbeeld zijn gestolen? Het door handelen van gestolen waar is heling... en je kan dit volgens mij niet checken.

 

Ik zie wel de mogelijkheid van handel in cadeaubonnen, echter is de controle een lastig punt. De uitgiftepunten zijn zo divers, dat je geen éénduidige manier van controle kan toepassen. Elk uitgiftepunt/merk heeft een andere manier van beveiligen of controle. Plus het feit dat bijv. gestolen waar ook nog een puntje van kritiek blijft. Het oogt makkelijk, maar is toch nog best een complex project om dit in goede en betrouwbare banen te leiden.

 

Graag jouw visie.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Niet elke bon is geschikt voor wederverkoop. De e-tickets zijn hier een goed voorbeeld van. Ik heb ervoor gekozen om alleen bonnen te kopen van grote ketens. Deze bonnen zijn algemeen bekend en hiervan kun je ook herkennen of ze vals zijn.

Dat je de bonnen ook nog moet verzenden is een kostenpost die gedekt moet worden door de winstmarge die je maakt.

Je kunt nu eenmaal niet alleen verdienen zonder kosten te maken. Het zal duidelijk zijn dat je dus niet van 10% marge kunt bestaan. Je kunt de kosten wel zo laag mogelijk houden door efficient te werken en door niet in een BMW te willen rijden voordat je deze hebt verdiend.

 

Voor wat betreft het versturen heb ik niet de ervaring dat klanten zeggen dat ze iets niet hebben ontvangen als dat wel zo is. Daarnaast kun je de bonnen die je verkoopt registreren (middels de streepjescodes).

 

Tot slot het volgende: Elke inkoop van particulieren brengt het risico met zich mee dat de gekochte goederen niet op een eerlijke wijze zijn verkregen. Er zijn regels waar je je aan moet houden t.a.v. registratie en legitimatie. Als je je daaraan houdt en ook nog eens je gezond verstand gebruikt zie ik weinig problemen. Momenteel kun je op elke hoek van de straat je oude gouden sieraden verkopen. Ook hiervoor geldt dat er richtlijnen zijn waar deze opkopers zich aan moeten houden.

 

 

 

is eigenaar van de website www.kadobonnenplaza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.