• 0

Overeenkomst verkoop/in de markt zetten van al ontwikkelde software

Goedemiddag Higherlevel forumleden,

 

al een tijdje kijk ik op dit forum mee maar had mij tot vandaag nog niet geregistreerd. Ik zal mij even voorstellen: mijn naam is Dereck Breuning en ben sinds enige tijd (part-time) ondernemer. Sinds 2004 houd ik mij bezig met het ontwikkelen van websites, grafische designs, logo designs, etc. In 2008 heb ik dit geregistreerd bij de Belastingdienst om kleine bedrijven en particulieren officieel te kunnen factureren. Onlangs heb ik mij ook bij de KvK geregistreerd en dat heeft geresulteerd in DB Productions (voorheen onofficieel DB Designs). Dit omdat ik mij niet alleen maar daarmee wil bezig houden maar het breder wil trekken (bijv. het ontwikkelen van software tot aan muziek).

 

Mijn doel van DB Designs is het ontwikkelen van ideeën. Als je bijv. een leuk of goed idee hebt maar je weet niet hoe je dit moet aanpakken help ik daarbij. Dit heb ik nog maar sinds kort gestart en er is nog geen website gemaakt. Ook een logo wordt op dit moment aan gewerkt.

 

Nu naar waar het mij om ging met het starten van dit nieuwe topic. Vorige week heb ik met een collega een deal gemaakt dat ik zijn ontwikkelde software (software om gemakkelijk applicaties uit te rollen binnen een bedrijfsnetwerk) in de markt ga zetten. De naam van de software heb ik al opgegeven bij de KvK als handelsnaam en een website, logo, e.d. zijn in de maak. Natuurlijk wil ik de zakelijke en juridische kant zo goed mogelijk regelen voor zowel hem als voor mij als mijn bedrijf.

 

Vandaag heb ik op dit forum en Google gezocht naar een overeenkomst of contract voor het verkopen en in de markt zetten van al ontwikkelde software. Er is in juli op Higher Level een topic geopend waarop wel een soortgelijk iets te vinden is maar net niet helemaal passend is. Bij mij gaat het om de volgende zaken:

 

- het auteursbericht berust bij mijn collega, dat wil ik ook zo houden;

- DB Productions gaat als bedrijf deze software in de markt zetten en zodoende is de handelsnaam geregistreerd onder DB Productions (mijn collega heeft zelf geen bedrijf);

- DB Productions gaat natuurlijk een deel krijgen van de opbrengsten maar zeker ook mijn collega aangezien hij de software ontwikkeld heeft. Dit wil ik zo eerlijk mogelijk regelen maar ik weet niet wat marktconform of juridisch gezien redelijk is.

 

Er zijn al mondelinge afspraken gemaakt maar ik wil alles zo goed mogelijk op papier zetten en regelen zodat er later zo min mogelijk ellende van kan komen. Het is een utopie om te denken dat het nooit mis kan gaan maar als ik de basis al goed vastleg scheelt dat een hoop.

 

Nu heb ik aan jullie als ondernemers de volgende vragen:

 

1) is er al een soortgelijk voorbeeldcontract/overeenkomst beschikbaar?

2) hebben jullie nog tips waar ik op moet letten in deze situatie?

3) kan ik deze handelsnaam (de naam van de software) gewoon zo gebruiken en registreren en het auteursrecht bij mijn collega laten berusten?

 

Voor de duidelijkheid: dit is een collega op mijn huidige werkplek en deelt niet mee in de onderneming. Hij zal ook alleen de technische zaken doen van zijn software en alles wat daarmee te maken heeft. Hij heeft geen aandeel in DB Productions behalve de inbreng van zijn software.

 

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

Dereck

Easy Software Deployment - Een krachtig en éénvoudig te gebruiken software distributie tool - www.easysoftwaredeployment.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL, Dereck!

 

Een paar aandachtspunten:

- wat gebeurt er als je partner stopt met de ontwikkeling van de software?

- beheer sourcecode (escrow?)

- productaansprakelijkheid: wat te doen met claims van schade bij klanten?

- goede afspraken over wie doet wat en wanneer. Dat is uiteraard heel algemeen, probeer dat in stukken uiteen te rafelen. Bijv: wie doet marketing, verkoop, ondersteuning (customer support, service levels), administratie, contracten, nieuwe versies, bug fixing etc. En wat is elk van die onderdelen waard?

 

Zoals je het beschrijft doe jij zowat alles behalve de ontwikkeling van de software en de bug fixing. Je zou kunnen overwegen hem een licentie te betalen voor de software, en zelf dit in de markt te zetten. Alternatief is een aparte BV (zodat het ook niet bijt met jouw andere activiteiten) en hem minderheidsaandelen te geven.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Welkom op HL, Dereck!

 

Een paar aandachtspunten:

- wat gebeurt er als je partner stopt met de ontwikkeling van de software?

- beheer sourcecode (escrow?)

- productaansprakelijkheid: wat te doen met claims van schade bij klanten?

- goede afspraken over wie doet wat en wanneer. Dat is uiteraard heel algemeen, probeer dat in stukken uiteen te rafelen. Bijv: wie doet marketing, verkoop, ondersteuning (customer support, service levels), administratie, contracten, nieuwe versies, bug fixing etc. En wat is elk van die onderdelen waard?

 

Zoals je het beschrijft doe jij zowat alles behalve de ontwikkeling van de software en de bug fixing. Je zou kunnen overwegen hem een licentie te betalen voor de software, en zelf dit in de markt te zetten. Alternatief is een aparte BV (zodat het ook niet bijt met jouw andere activiteiten) en hem minderheidsaandelen te geven.

 

Hallo Fred,

 

bedankt voor je antwoord! Dit zijn inderdaad allemaal zaken die ik moet uitzoeken. Voor nu zie ik het zo:

 

- stoppen ontwikkeling van software door partner: dat moeten we nog afspreken. Ligt eraan hoe goed het loopt maar een kans is dat ik het overneem (ligt nog niets vast)

- beheer sourcecode: ligt bij de ontwikkelaar

- productaansprakelijkheid: voor nu denk ik dat dit bij mij ligt maar het lijkt mij redelijk dit samen te delen (dus delen van winst maar ook zeker verlies)

- de taken vooralsnog zijn: ik doe alle zakelijke en juridische zaken zoals marketing, verkoop, SLA's, administratie e.d. Hij zal de software door ontwikkelen en dus nieuwe versie maken, bug fixes uitvoeren maar ook de ondersteuning op de software zelf geven. Het is niet de bedoeling dat ik aan de telefoon hang met gebruikers als het niet werkt om het op te lossen.

 

Een BV is zeker een goed idee ware het niet dat ik daar nu geen kapitaal voor heb. Uit mijn andere onderneming en werkzaamheden haal ik nog niet genoeg geld om zomaar even de inleg neer te leggen. Maar de BV is zeker een optie zodra het gaat lopen. Een BV is denk ik toch handiger bij een omzet van 100.000 of hoger (of heb ik dat verkeerd?).

 

Graag zie ik nog meer reacties tegemoet. Nogmaals: alvast bedankt!

Easy Software Deployment - Een krachtig en éénvoudig te gebruiken software distributie tool - www.easysoftwaredeployment.nl

Link naar reactie
  • 0

Je zou naar de klanten toe die de software kopen de ICT Office Voorwaarden kunnen gebruiken: ICT Office Voorwaarden, die is ingedeeld in modules. Je zou de Algemene Module kunnen nemen en Module 1 (Licentie voor Programmatuur). Daarmee heb je een goed gebalanceerd product dat goede bescherming biedt bij de verkoop van licenties op de door jouw collega ontwikkelde software. Maar bij algemene voorwaarden hoort wel een specifieke overeenkomst. Je hebt dus naast de algemene voorwaarden een contract / getekende offerte nodig waarin specifiek staat wat wordt geleverd en wat wordt aanvaard.

 

Dat is dus tussen jou/jouw collega (wie is de verkopende partij jij? of jouw collega door tussenkomst van jou?) en de klant.

 

Tussen jou en je collega is het ook wel zo handig dat de nodige afspraken op papier staan om geen onnodige problemen te krijgen, nu of later. Dat kan in een samenwerkingsovereenkomst of als jij de agent bent in een agentuur overeenkomst of iets dergelijks. Dat ligt eraan wat jullie precies willen afspreken.

 

Modelcontracten vind ik vaak link omdat je ze eigenlijk nooit zonder wijzigingen (aanpassingen aan de specifieke situatie) kunt gebruiken. En je moet weten wat je wel en niet kunt wijzigen. Maar het is wel zaak om beide verhoudingen te regelen.

 

Dus nogmaals:

Enerzijds de verhouding tussen jou/jouw collega en de klant: contract/getekende offerte + algemene voorwaarden,

Anderszijds de verhouding tussen jou en je collega: samenwerkingsovereenkomt / agentuurovereenkomst of iets dergelijks, afhankelijk van de afspraken.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Je zou naar de klanten toe die de software kopen de ICT Office Voorwaarden kunnen gebruiken: ICT Office Voorwaarden, die is ingedeeld in modules. Je zou de Algemene Module kunnen nemen en Module 1 (Licentie voor Programmatuur). Daarmee heb je een goed gebalanceerd product dat goede bescherming biedt bij de verkoop van licenties op de door jouw collega ontwikkelde software. Maar bij algemene voorwaarden hoort wel een specifieke overeenkomst. Je hebt dus naast de algemene voorwaarden een contract / getekende offerte nodig waarin specifiek staat wat wordt geleverd en wat wordt aanvaard.

 

Dat is dus tussen jou/jouw collega (wie is de verkopende partij jij? of jouw collega door tussenkomst van jou?) en de klant.

 

Tussen jou en je collega is het ook wel zo handig dat de nodige afspraken op papier staan om geen onnodige problemen te krijgen, nu of later. Dat kan in een samenwerkingsovereenkomst of als jij de agent bent in een agentuur overeenkomst of iets dergelijks. Dat ligt eraan wat jullie precies willen afspreken.

 

Modelcontracten vind ik vaak link omdat je ze eigenlijk nooit zonder wijzigingen (aanpassingen aan de specifieke situatie) kunt gebruiken. En je moet weten wat je wel en niet kunt wijzigen. Maar het is wel zaak om beide verhoudingen te regelen.

 

Dus nogmaals:

Enerzijds de verhouding tussen jou/jouw collega en de klant: contract/getekende offerte + algemene voorwaarden,

Anderszijds de verhouding tussen jou en je collega: samenwerkingsovereenkomt / agentuurovereenkomst of iets dergelijks, afhankelijk van de afspraken.

 

Bedankt voor het reageren op mijn topic! De ICT Office voorwaarden zal ik bekijken en zonodig bestellen. De overeenkomst of het contract wanneer een klant software koopt wordt uiteraard gemaakt.

 

Zelf ben ik de verkopende partij, tenminste dat heb ik voorgesteld. De afspraken tussen ons wil ik op papier zetten maar daarom ook dit topic. Dat er iets moet komen is duidelijk. Wat precies: niet duidelijk want ik heb hier geen ervaring mee. Maar ik zal proberen wat op te zetten en hier te plaatsen ter review of feedback.

 

Als er nog andere ondernemers zijn met kennis op dit vlak dan hoor ik dat graag!

Easy Software Deployment - Een krachtig en éénvoudig te gebruiken software distributie tool - www.easysoftwaredeployment.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste HL-ers,

 

het is alweer een hele tijd geleden, mijn excuses daarvoor, maar via deze weg wil ik bekend maken dat we inmiddels druk bezig zijn met de introductie van genoemde software. Ik heb met mijn compagnon een samenwerkingsovereenkomst gesloten op basis van zaken die ik gevonden heb en heb gelezen hier op HL. Dus allen dank voor de bijdrage ;) Tevens staat Luc Franken, hier bekend als djluc, ons ook bij in de verkoop/marketing/etc.

MOD EDIT: Promo tekst en links verwijderd, volg aub de huisregels.

Easy Software Deployment - Een krachtig en éénvoudig te gebruiken software distributie tool - www.easysoftwaredeployment.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.