• 0

Aanbieder van (gratis) kennisbronnen voor ondernemers en managers

Omschrijving van je concept:

Managementlessen.nl biedt gratis kennis aan voor managers, ondernemers, studenten en andere geïnteresseerden. Het aanbod is onderverdeeld in een aantal hoofdcategorieën, te weten leiderschap en management / marketing en sales / ondernemen / innovatie / mba / inspiratie. Daarnaast zijn de verschillende kennisbronnen gelabeld, waardoor een bezoeker ook specifieker kan zoeken op een subthema (zoals personeel of Harvard) en naar andere kennisbronnen van dezelfde auteur kan zoeken.

 

Dit is in de vorm van Youtube video's, podcasts, e-books + (niet gratis) (luister)boeken. De laatste twee onderdelen dienen er vooral voor om het aanbod van kennisbronnen te vergroten en om de site draaiende te houden.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

De ontstaansgeschiedenis.

 

Zelf ben ik een groot fan van podcasts en tijdens mijn studie kwam ik er achter dat niet alleen de podcasts van bijvoorbeeld Evers staat op vermakelijk zijn, maar dat je ook podcasts kan luisteren van grote kennisinstellingen zoals Stanford, Harvard en Wharton. Deze instellingen zetten lezingen en colleges op podcasts, waardoor deze wereldwijd verkrijgbaar zijn.

Tot zover niets nieuws. Echter, ik vond dat nergens op het internet een duidelijke verdeling was van "die en die podcasts zijn goed als je meer over thema X wilt weten". Dit idee bleef altijd ergens in mijn achterhoofd hangen.

 

Vervolgens zat ik in een periode van afstuderen waar ik veelal weken moest wachten op feedback van mijn begeleiders. In de laatste weken ben ik op basis van een Wordpress blog gestart met de website. Dit was medio september. Inmiddels is de site gebouwd op basis van PHP, waardoor de site wat dynamischer is geworden.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Op een toegankelijke manier kennis aanbieden over management-gerelateerde onderwerpen aan alle geïnteresseerden. De uitdaging is om dit op een dergelijke manier te doen dat er samenhang is tussen de kennisbronnen + dat het aanbod compleet (genoeg) is.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

De website is niet ontsproten vanuit een bestaand bedrijf. Hierdoor is het een soort 'uitgeklede' versie met puur en alleen video's, podcasts, ebooks en (luister)boeken. Het moet een soort van kennisbaken worden waar mensen rustig kunnen rondstruinen en kennis kunnen opdoen waar ze wat mee kunnen.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

1. Suggesties voor de verdere verbetering van de website (t.a.v. gebruiksgemak en navigatie)

2. Suggesties voor kennisbronnen: goede podcasts, gratis ebooks en de beste Youtube video's

3. Ideeën voor de verdere ontwikkeling van het concept

4. Algemene ingevingen bij het zien van de bovenstaande teksten ;)

 

 

http://www.Managementlessen.nl | Video's voor managers over leiderschap, management, innovatie, marketing en meer.

 

http://www.linkedin.com/in/wpjoosten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn eerste vraag is: wil je hier geld mee gaan verdienen en hoe dan?

 

Mijn eerste reactie qua idee is dubbel. Aan de ene kant handig, aan de andere kant lost google dit soort problemen normaal voor me op (info over een onderwerp zoeken) en of iets goed is of niet is ook een kwestie van smaak en behoefte.

Link naar reactie
  • 0

Net als Manon vraag ik me af waar je je geld mee gaat verdienen.

 

Verder: zorg dat mensen makkelijk zelf content kunnen toevoegen, en ook reviews of karma kunnen plaatsen bij goede content.

 

Google kan een hoop dingen, maar vooral het kaf van het koren scheiden lijkt me wel een nuttige functie die je hiermee kunt bieden.

 

@ Manon en Fred: het verdienmodel zit voorlopig in het aanbieden van boeken en luisterboeken. De meerwaarde van de website is dat je bijvoorbeeld een video van Michael Porter bekijkt, dat interessant vindt en vervolgens daaronder een link staat naar een boek van Michael Porter. De bezoeker komt vervolgens op de site van managementboek.nl.

 

Ik denk dat deze stap overigens voor veel website bezoekers een 'bridge to far' is. Als ik namelijk denk een boek te kopen, slaap ik er een nachtje over. En vervolgens zal ik sneller naar de daadwerkelijke aanbieder gaan, dan de site waar ik dat boek had gevonden (in dit geval mijn concept).

 

@ Fred: Google vind ik zelf niet echt optimaal functioneren. Een soort van 'redactie-functie' is daarmee wel nuttig. Zeker bedrijven met veel SEO-kennis kunnen hoog scoren, maar minder relevante (lees: puur commerciële) content aanbieden.

 

@ Fred: Karma etc. door te zorgen dat de gebruikers de site helpen groeien is inderdaad iets waar ik zelf ook al aan zat te denken. Voorlopig is het echter een leuk zijproject, wat ik leuk vind om te doen. Bij positieve reacties en veel bezoekers wordt het daadwerkelijk interessant om deze functies uit te bouwen.

Aan de andere kant: de kost gaat voor de baat uit :)

 

Sowieso bedankt voor jullie reacties!

 

http://www.Managementlessen.nl | Video's voor managers over leiderschap, management, innovatie, marketing en meer.

 

http://www.linkedin.com/in/wpjoosten

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk erger ik mezelf eraan dat mensen tegenwoordig alles voor waar aannemen. Wat op google staat is waar. Zonder ooit naar de bron te vragen.

 

Daar kun je denk ik met je site wel wat tegen doen. Het blijft natuurlijk wel lastig om aan te geven wat ‘goede’ literatuur is, maar zolang je de bron goed noemt kunnen tegenstrijdige opvattingen ook goed zijn om te lezen of in te zien. Ik denk dat je juist door het aanbieden van een voorselectie het een stuk makkelijker kan maken.

 

Google is hiervoor niet geschiktt (behalve google scholar, als je echt de diepte in wiltl, maar dat is voor niet om even snel te lezen). Ik weet niet wat voor achtergrond je hebt, maar wellicht goed om te vermelden op je site.

 

Ik had wel verwacht dat er meer content achter zou zitten, bijvoorbeeld wat meer over het boek, zoals op managementboek . nl staat. Ik zal er in elk geval wat vaker op kijken!

 

Spelfoutje, moet zijn competitive of competitief zijn.

 

De menu bar loopt op mijn scherm uit het middelste deel van het beeld trouwens.

 

Link naar reactie
  • 0

Daar kun je denk ik met je site wel wat tegen doen. Het blijft natuurlijk wel lastig om aan te geven wat ‘goede’ literatuur is, maar zolang je de bron goed noemt kunnen tegenstrijdige opvattingen ook goed zijn om te lezen of in te zien. Ik denk dat je juist door het aanbieden van een voorselectie het een stuk makkelijker kan maken.

 

Ik had wel verwacht dat er meer content achter zou zitten, bijvoorbeeld wat meer over het boek, zoals op managementboek . nl staat. Ik zal er in elk geval wat vaker op kijken!

 

Spelfoutje, moet zijn competitive of competitief zijn.

 

De menu bar loopt op mijn scherm uit het middelste deel van het beeld trouwens.

 

@ Fiorini: Dank voor de feedback. Ik zal nog even moeten kijken naar de menubar, wellicht dat in sommige browsers het dan nog niet helemaal zo werkt, als ik zou willen. Ook heb ik de spelvaud :) veranderd.

Je hebt ook een goed punt m.b.t. de content van bijvoorbeeld de boeken. Zeker omdat ik een affiliate ben van managementboek.nl kan ik wellicht meer informatie van hun site gebruiken. Zal nog even in de voorwaarden nakijken op dit daardwerkelijk ook zo mag. Bij de video's zit ik ook te denken om een korte samenvatting te schrijven.

 

Iemand met weinig tijd kan het boek lezen, iemand met minder tijd de video bekijken en iemand met geen tijd kan de samenvatting lezen!

 

http://www.Managementlessen.nl | Video's voor managers over leiderschap, management, innovatie, marketing en meer.

 

http://www.linkedin.com/in/wpjoosten

Link naar reactie
  • 0

 

Vind het idee wel wel goed. Het model is dat van de inmiddels klassieke portal. Je bundelt relevante informatie, evt gecategoriseerd op functie, sector of interesse met elk eigen voorpagina's voor bv klassiekers en nieuws. Je plakt er een nieuwsbrief aan vast (opnieuw naar keuze voor categorieën) en naarmate meer mensen je ontdekken wordt je een interessante plek voor banners of mail-advertenties. Handig als je een goede bezoekersregistratie hebt. Op den duur kun je zelf content gaan verkopen, al dan niet als affiliate.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Vind het idee wel wel goed. Het model is dat van de inmiddels klassieke portal.

 

Goed punt! Had me nog niet helemaal beseft dat het idee inderdaad overeenkomt met het oeroude idee van een portal. Specifiek kunnen mensen bijvoorbeeld geinteresseerd zijn in de nieuwste video's over marketing of de beste ebooks over innovatie. Door bezoekerregistratie kun je de doelgroep precies bedienen (een beetje a la Seth Godin, permission marketing)

 

 

http://www.Managementlessen.nl | Video's voor managers over leiderschap, management, innovatie, marketing en meer.

 

http://www.linkedin.com/in/wpjoosten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.