• 0

Fietskoerier startersvragen

Woord vooraf: Ik heb het streven om per feb '09 in het zuiden des lands te starten als fietskoerier.

In de afgelopen periode heb ik gesprekken gevoerd met beleidsbepalers van o.a. Gemeente, makelaar, woningcorporatie, copyshop. Alle zijn ze geïnteresseerd in het afnemen van een dienst. t ledigen van postbussen, het ophalen van de post, koerieren. Echter zit ik met de onderstaande vragen.

 

( De zoekfunctie m.b.t. dit onderwerp op Higherlevel.nl en Google heb ik veel vuldig gebruikt. Hier heb ik iets aan gehad. )

 

 

Vragen

0: Om welke reden(en) en/of argumenten zou u uw pakket door een fietskoerier laten bezorgen en niet door een autokoerier?

 

 

1: Uitval beperken. Gezien ik alleen zal starten.

Zaken doen met een gerenommeerde lokale koeriersdienst of het toetreden van een andere ZZP-er? Of anders oplossen?

 

2a: Prijsbepaling, wat is intressanter/wijzer?

A) per km/tijd of B) Een vaste prijs per pakket of per afleveradres en een X% toeslag voor spoed-opdrachten?

 

2B: Zone verdeling van het marktgebied. Hangt samen met 2a. Vandaar de vraag w als mogelijkheid 1 of mogelijkheid Mogelijkheid 2 of [/url] of mogelijkheid mogelijk 3

 

3: Concreet en uitvoerbaar/haalbaar marketingsplan

 

Marketingsplan omvat:

- 8 weken advertentie in locaal weekkrant

- Gerichte mailing op de postbussen van bedrijven gevestigd binnen het centrum,

- Bij bezorging kaartje/flyer afgeven.

- Duidelijke/simpele website; diensten/prijslijst/marktgebied enz. (na verloop van tijd wordt op de begin pagina een youtube film getoond waarin een locale ondernemer de redenen aangeeft waarom hij zaken doet met een fietskoerier i.p.v. de concurrentie.

-1 dag per week acquisitie.

 

 

"Gratis" publiciteit omvat:

- Het eerste pakketje uitreiken aan de burgemeester i.c.m. een fotograaf van locale een krant,

- Accounts aanmaken op: twitter, hyves, facebook, linkedin voor vermelden van nieuws enz. deze actief gebruiken. / Referenties worden op de beginpagina weergegeven.

- Presentatie bij een vrouwen-ondernemersclub, het viel me op dat vrouwen eerder de link leggen naar het milieu,

"Als ik iets moet verzenden laat ik het jouw bezorgen, is goed voor het milieu. Bespaart veel uitlaat gassen."

- Een bos bloemen bezorgen bij een commercieel lokale TV zender voor de presentatrice. Mogelijke kosten delen met een locale bloemisterij.

- Lid worden van een locaal ondernemersclub.

- Bezoeken van startersdagen

 

 

4: Doordachte introductie-kortingsacties?

Introductie korting van 5%, naast een klant-werft-klant actie voor nogmaals 5%

 

5: Aandachtspunten voor een laten opstellen samenwerkings- en sponseringscontract? Doorverwijzing jurist i.v.m. Het opstellen van de algemene voorwaarden, en het bovenstaande.

 

6: Aandachtspunten bij het laten opstellen van een contract voor het afnemen van dienstverlening bijvoorbeeld het ledigen van de postbus? (garantie op inkomsten en picht om de dienst te leveren)

7: Verzekeringen: welke zijn aan of af te raden?

 

8: Rieële bedreiging door concurrentie: De indirecte concurrentie (gezien het volume) TNT, FedEx, DHL, FalkCourier, Business Post zijn gemakkelijk in staat om de tarieven te verlagen. En mij hierdoor uit de markt te werken.

 

9: Is het correct dat een autokoeriersbedrijf het meer moet hebben van grote volumes* van A naar B te brengen?

M.a.w. is het kleine volume waar een fietskoeriersbedrijf zich op richt voor de indirecte van groot belang om winst te maken?

 

*Tot A2 envelop

Pakjes maximaal

lengte 65 cm

breedte 42 cm

hoogte 10 cm

gewicht 4,5 kg

 

10: Wat is een reële aanloopperiode?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Fleur Janssen,

 

Als fietskoerier zou ik vanuit ervaring graag kort op je stuk willen reageren. Je plannen zien er goed en degelijk uit. Je denkt na over veel essentiele zaken. Ik weet niet of je inmiddels begonnen bent en of het een beetje loopt. Maar hoofdactiviteiten als een postbusservice en spoed-diensten passen zeker binnen je functie.

Graag wil ik toch (alsnog) enkele opmerkingen plaatsen bij je plan.

 

Wat betreft free publicity heb je een gunstige 'tak van sport' gekozen. Je bent namelijk lichamelijk (gezond) en milieubewust bezig. Je profileren als milieubewuste, sportieve onderneming is in het huidige klimaat dan ook een punt waarmee je eenvoudig publiciteit kunt verwerven. Je hebt hiermee dan ook een voorbeeldfunctie waar omheen je activiteiten kunt organiseren. Denk aan fiets of milieu gerelateerde activiteiten of benadruk bijvoorbeeld dat je in de winter verlicht fietst, en dat je stil en schoon bent.

 

Aangezien je alleen begint moet je goed bedenken wat je doet wanneer je zelf verhinderd bent te werken. Samenwerking met een auto-koerier vind ik in dat opzicht een slecht idee. Je pluspunten vertroebelen op deze manier. Zoek liever naar bijvoorbeeld fietsvrienden of collegas die je werk uit zouden kunnen voeren en dit tijdelijk over zouden willen nemen.

 

Wat betreft verdere plannen, zone en tariefbepalingen voor spoedritten en postbusservice zou ik zeker kijken naar wat nu al gebeurt. Bezoek websites van collega fietskoeriers. Een overzicht vind je op www.fietskoerier.nl Hopelijk helpt je dit verder op weg. Mocht je (specifieke) vragen opnemen zijn andere koeriers altijd bereid te helpen. De fietskoerierwereld is immers klein.

 

Met vriendelijke groet,

 

Mark de Jong

 

edit mod: bedrijfsnamen verwijderd

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.