Beste ondernemers,

Door omstandigheden gaat er vanaf komend jaar geen geld meer binnenkomen in mijn BV. Nu heb ik gehoord dat er een mogelijkheid bestaat om als ondernemer toch in aanmerking te komen voor een WW.

Ik zal dit even proberen uit te leggen.

Ik ben nu DGA en in bezit van alle aandelen. Volgens deze constructie zou ik bepaald deel van mijn aandelen moeten verkopen. Hierdoor ben ik geen DGA meer en kan ik ontslagen worden en bij ontslag zou ik dan recht hebben op WW.

Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is en welke problemen ik mogelijk tegenaan zou kunnen lopen.

Alvast bedankt voor de reacties,

Sander

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/23960-ww-voor-dga/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Met 100% van de aandelen heb je normaal gesproken geen recht op ww. Je betaalt immers ook geen premies werknemersverzekeringen. Dat kan anders zijn als je werkt voor een werkmaatschappij waar je een klein belang in hebt.

Je aandelen verkopen om zodoende ww-premie te gaan betalen en dan ontslagen worden zal niet echt helpen, omdat je niet zal voldoen aan de wekeneis, dan wel het ontslag aan jezelf is te wijten (immers vooraf overeengekomen).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/23960-ww-voor-dga/#findComment-247605
Delen op andere sites

• 0

Ok bedankt voor de informatie. Ik zal die eis nog wel kunnen halen, maar is dan niet echt de moeite.

Je zal eerst aan de werknemerseis moeten voldoen, daarna zal er een ontslagprocedure gevoerd moeten worden en dan zal er op basis van de arbeidsovereenkomst naar de wekeneis gekeken worden. De jareneis 4 uit 5 zal je niet aan voldoen. Het eerste jaar wat als je in 2010 wordt onslagen gaat meetellen is 2009 en in dat jaar zal je al niet aan de wekeneis kunnen voldoen, aannemende dat je nu nog met ontslag moet. Al is het in niet alle gevallen meer noodzakelijk om bezwaar te maken, het Uwv zal in een Dga situatie wel veel kritischer zijn in het toekennen van een uitkering. De loongegevens worden overigens maandelijks /per 4 weken door de werkgever aan de belastingdienst verstrekt (sinds 1-1-2006).

Geef je "op korte termijn" weinig kans op een uitkering en als je die al krijgt is die maar 3 maanden met een maximum dagloon x uitkeringspercentage.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/23960-ww-voor-dga/#findComment-250469
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar