Startersdag KVK, (ZA 1 nov)

Aanbevolen berichten

Het kan vrijwel niemand ontgaan zijn door alle reclame, zaterdag is het weer de jaarlijkste startersdag van de KVK.

 

Ik ben wel benieuwde wie erheen gaan, en of er toevallig nog iemand naar Utrecht komt die dag... zelf ga ik in ieder geval in de loop van de middag even langs, een paar praatjes bijwonen en eens rondkijken of er nog (oude) bekenden met (nieuwe) bedrijfjes/bedrijven bezig zijn :)

Link naar reactie

vond het tegenvallen, maar moet met voorschrijdend inzicht toegeven dat mij verwachtingen wellicht te hoog waren. ook de kappers, aannemers en wol- en fourniturenwinkeltjes moesten bediend worden. wel grappig dat die laatste de dame van de syntens stand bezig hield. diezelfde dame kon mijn bizzplan idee overigens compleet niet volgen, terwijl ik toch zou verwachten dat zo iemand op de hoogte is van xml/soap webservices. maar misschien zijn mijn verwachtingen wat dat betreft ook te hoog. leerpunt: ik moet mijn idee in lekentaal kunnen uitleggen.

Link naar reactie

Ook even een korte impressie van mijn kant (starterdag utrecht):

 

- workshop over 'de markt veroveren': een aardig verhaal, niet heel praktisch toepasbaar, maar wel stof(jes) tot nadenken die eens wordt aangestipt.

 

- stands: veel van de bekende gevels waren aanwezig, denk abn, regus, verzekeraars, belastingdienst, gemeente en natuurlijk kvk zelf. Minder gezellig dan vorig jaar, maar kan komen omdat ik vrij laat op de dag ben geweest.

 

- koffie: het soort dat terugbijt. broodjes: het soort dat niet aanwezig is. freebies: the usual.

 

- netwerken: weinig gelegenheid, de sfeer was er neit echt naar op een of andere manier. Evengoed wel een paar leuke mensen gesproken.

 

Over het geheel genomen vond ik het geen top of flop. Wellicht dat er veel mensen geholpen zijn met hun start-vragen bij de diverse loketten. Verder twijfel ik er niet aan dat er nuttige workshops tussen zaten, al heb ik daar de meeste al van gezien. Voor een gratis 'evenement' lang niet slecht!

Link naar reactie

Als starter vond ik de workshops het bezoeken waard, de gegeven informatie is uiteraard ook op andere manieren verkrijgbaar maar hier worden in een half uurtje even een paar puntjes aangelicht.

De infomarkt vond ik erg tegenvallen: inderdaad de gevestigde instanties (RABO, KvK, FNV etc) en eigenlijk geen gelegenheid voor netwerken.

 

PS: ik heb de KvK van Tiel bezocht.

www.froggysoft.com voor al uw pda software

Link naar reactie

Over de opzet van de startersdag op zich was ik wel tevreden, al stond op mijn evaluatieformulier ook dat de aanwezigheid van broodjes geen vervelende bijkomstigheid was. De verzorging was goed, de praatjes leverden geen nieuwe kennis op (workshop: Fiscale aspecten & Het begint met ambitie (praatje van abn)).

Wel een fijn teken dat ik me dus al behoorlijk verdiept heb in ondernemerszaken, dat er al een goede basis zit.

 

Het naslagwerk met alle info over belastingzaken was een welkom extraatje. Kortom, het was wel leuk om eens geweest te zijn, maar het is volgens mij vooral gericht op mensen die nog in de wil-ik-misschien-een-eigen-bedrijf-fase zitten.

 

Ben je al een tijdje serieus aan het voorbereiden, dan heeft het minder nut, al heb je wel alle instanties bij elkaar om vragen te stellen.

 

Tot zover verslag uit Enschede.

 

Patrick

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie

In Rotterdam ben ik alleen wat wijzer geworden over het OBR en dan met name welke diensten ze verlenen (vergunningen, bedrijfshuisvesting en dergelijke faciliteiten en de ondernemingswinkel).

 

Een andere workshop die ik heb bijgewoond over rechtsvormen, was voor een totaal andere doelgroep dan een starter in mijn ogen. Eenmanszaak en VOF werden voor het gemak maar even overgeslagen, omdat "dat eigenlijk lege hulzen zijn" en daarna kwam er een heel technisch/juridisch verhaal op je af over BV's, Holdings, Joint ventures, en allerlei combinaties met meerdere BV's onder het mom van "één BV is geen BV".

 

Daarnaast nog een folder gehad van gepensioneerde ondernemers die graag wat voor starters willen kunnen betekenen en met iemand van Contact Jonge Bedrijven Rotterdam gesproken. Beide vond ik wel interressant om kennis op te doen en te delen.

Link naar reactie

Apart, in Enschede werden de rechtsvormen (door Gibo) heel duidelijk (bijna te) uitgelegd, zeer geschikt voor de beginner.

Buiten de Eenm./VOF/BV werd eigenlijk niets besproken, dat was voor starters toch vaak niet relevant. Ook de groei van eenm. naar bv kwam aanbod, beide kregen gelijke relevante aandacht...

 

Geen vaste programma's per kamer dus.

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
(door Gibo)

Voor de compleetheid: de workshop in R'dam werd gegeven door een notaris en ik vermoed dat een BV het meest interressant voor een notaris is en een eenmanszaak en VOF in mindere mate (ook omdat een contract bij een VOF geen verplichting is).

Link naar reactie

Deze topic compleet gemist anders had ik wel eerder mijn kritische geluid laten horen. Nou daar gaat ie dan........

 

Als businesscoach met 15 jaar praktijkervaring is het altijd leuk om te kijken en luisteren naar mensen die denken dat zij verstand van ondernemen hebben, terwijl je al direct weet dat de praktijkervaring ontbreekt.

 

Wat valt nu op tijdens zo'n Startersdag?

 

75% van de bezoekers is totaal ongeschikt voor het ondernemerschap. Deze mensen zijn bezig met verzamelen van papier voor de plaatselijke sportclub om het oud papiergehalte nog wat te verhogen, en het verzamelen van allerlei gratis te verkrijgen "relatiegeschenken" zoals bekers, pennen en schrijfblokjes.

 

25% is op zoek naar antwoorden op prangende vragen, waar zij nimmer een juist antwoord op krijgen, omdat de vertellers alleen beschikken over theoretische kennis of bezig zijn het verkoopverhaaltje van hun eigen organisatie te verkondigen.

 

De seminars zijn doorspekt van nietszeggende info. Tijdens een seminar Ken uw bedrijfsrisico's werd het woord genomen door een ABN AMRO-medewerker. Deze ging vervolgens een saai verhaal over de kredieten van de werkgever vertellen. Wat had deze brave borst moeten doen? Hij had moeten aangeven dat men te maken krijgt met: debiteurenrisico, huisvestingsrisico, prive-risico's, kredietrisico's, verzekeringsrisico's, etc. En vervolgens op een interactieve manier met de deelnemers gaan praten.

 

Tegen alle bezoekers van deze dag kun je beter mededelen: Vraag maandag gelijk je faillissement aan.

 

Er is maar 1 ding belangrijk: ONDERNEMEN IS DOEN!!!!!!!!

 

Leren doe je in de praktijk, the hard way!!!!!!!!!!!! En niet door telkens allerlei Startersdagen, workshops of iets dergelijks te bezoeken.

 

 

Groet,

 

 

Michael.

www.droombureau.nl

Link naar reactie

Micheal,

 

Ik weet best dat je het 'niet zo op de KvK hebt', maar zo'n dag kan best nuttig zijn in de orientatiefase. Zelf ben ik over sommige praatjes van de kvk best tevreden, maar er zullen ongetwijfeld ook vrij slechte verhalen tussen zitten.

 

Dat 3/4 van de bezoekers niet als ondernemer aan de bak zal komen acht ik best mogelijk, je kunt je ook ergens op orienteren en besluiten dan het niets voor jou is natuurlijk.

 

Link naar reactie

Beste Benm,

 

 

Op zich heb ik niets tegen de KvK. Alleen denk ik dat zij op een andere manier, met name door meer samen te werken met commerciële organisaties, meer kunnen betekenen voor startende ondernemers.

 

Nu richten zij, met een commerciële inslag, zelf allerlei Stichtingen voor startende ondernemers op, waarnaar zij via hun website en aan de balie doorverwijzen.

 

Op zich is ook daar niets op tegen, maar dan moet je niet van commerciële concurrenten een jaarlijkse bijdrage vragen.

 

Willen ze commercieel, dan moeten ze ook hun eigen broek ophouden.

 

 

 

En als ervaren praktijkondernemer blijf ik zeggen: ONDERNEMEN LEER JE IN DE PRAKTIJK.

 

 

Groet,

 

 

Michael.

 

www.droombureau.nl

Link naar reactie

Ik volg michael. Ben taloze keren bij kvk geweest in mijn jonge jaren, maar ben er geen reet mee opgeschoten. Wederom veel klets en veel papier. Maar concrete actie? Ik heb het nooit gezien.

"Take a method and try it. If it fails, admit it frankly, and try another. But by all means, try something."

This quote is from a speech by Franklin D. Roosevelt

--- www.mopini.com ---

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.