• 0

Aktiviteiten in een BV splitsen in twee BV's

Hallo,

 

Ik heb een bedrijf met (voornamelijk) twee soorten activiteiten (A en B) en wil nu de activiteiten A onderbrengen in een aparte BV. Deze klanten en werknemers van de beide activiteiten bevinden zich in verschillende plaatsen, dus het is gemakkelijk om te bepalen wie wat doet.

De werknemers gaan over met behoud van rechten en plichten naar de nieuwe BV maar wat als een werknemer hier niet mee akkoord gaat? Of is dit niet mogelijk?

Het gaat om een beperkt aantal klanten dus dat is geregeld. Hetzelfde geldt voor onderaannemers, kunnen die bezwaar aantekenen? Ik heb gezocht op Internet maar kon niet vinden hierover, alleen iets dat er een soort aankondiging bij de rechtbank ter inzage moet liggen.

 

Groet

Hans

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Hans,

 

Allereerst welkom op Higherlevel.

 

Hoe ga je de B.V.-activiteiten splitsen? Ga je een juridische splitsing doen (oftewel dat de B.V. daadwerkelijk in tweeen gesplitst wordt) of wordt een nieuwe B.V. opgericht die de activiteiten gaan kopen van de reeds bestaande B.V.?

Denk bij het laatste geval wel aan de fiscale gevolgen!

 

Arbeidsrecht is niet mijn terrein, maar de basis is als volgt:

In beide gevallen gaan de rechten en plichten van de oude B.V. over op de nieuwe B.V. ,met dien verstande dat de oude werkgever nog een jaar lang aansprakelijk blijft voor de verplichtingen uit de arbeidsovereenkomst.

Werknemers hebben in principe weinig in te brengen, TENZIJ er wijzigigen optreden ten nadele van de werknemer. Hij kan dan via de kantonrechter de arbeidsovereenkomst laten ontbinden, terwijl dan wordt geacht dat de reden bij de werkgever ligt. Dat is natuurlijk van belang ivm ontslagvergoeding, CWI etc etc.

 

(art. 7:663 BW en 7:665 BW en 7:685 BW en 2:309 e.v. BW)

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Hoe breed kan je nadelen voor de werknemer zien? Kan een werknemer bijvoorbeeld het feit dat er een nieuwe BV ontstaat met een beperkte historie en wellicht reserves dat als risicovoller en dus als nadeel zien?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ga je dit inderdaad met een juridische (af)splitsing doen? Dan zul je inderdaad het splitsingsvoorstel bij de KvK ter inzage moeten leggen en dit aankondigen in een landelijk dagblad. Belanghebbenden (waaronder personeel, schuldeisers, contractspartijen, etc.) kunnen daartegen in verzet komen, dat zal alleen worden gehonoreerd als ze daar een hele goede reden voor hebben. Na een maand kun je de rechtbank verzoeken om een verklaring van geen verzet, die zul je per ommegaande krijgen, als er niemand verzet heeft aangetekend.

 

Zowel bij een splitsing als bij een activa-passiva transactie zijn er fiscale gevolgen die onderzocht moeten worden. Een splitsing kan vaak gefacilieerd (dus zonder belastingheffing), maar daar zitten wel voorwaarden aan. Een bedrijfsfusie zou ook een mogelijkheid kunnen zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo Djluc,

 

Zoals gezegd is arbeidsrecht niet mijn terrein. Met wat onderzoek kom ik daar wel uit, maar daar ontbreekt mij de tijd nu voor.

 

Wel is er een oud arrest uit 1988, waarin de Hoge Raad heeft bepaald dat een werknemer in dienst bleef bij de oude werkgever omdat hij niet akkoord ging met zijn nieuwe werknemer. De achterliggende casus is mij onbekend, dus ik durf niet zeggen of dat altijd zo zal gaan.

Dat was bovendien onder het oude BW en voor de invoering van de bepaling dat de werknemer bij nadelige gevolgen de arbeidsovereenkomst kan laten ontbinden. (ingevoerd in 1997)

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Hallo

Allereerst dank voor de reacties, de splitsing zal via een nieuwe BV verlopen. Bij de accountant ligt nu het verzoek om de activiteiten te waarderen.

Een van de onderaannemers is het oneens met deze gang van zaken omdat hij vindt dat hij ernstig benadeeld wordt. De notaris kon mij op deze vragen geen duidelijk antwoord geven.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Hans,

 

Juridische (af)splising is tamelijk ingewikkeld en dus kostbaar. Ik zou gaan voor de eenvoudigere manier van bedrijfsfusie (art. 14 Wet VpB). Hierbij zaken de Activiteiten A in ruil voor aandelen door naar een onderliggende BV. Je hebt dan ook meteen een moeder-dochter structuur.

 

Succes,

 

Odeon

 

Ronaldinho heeft het ook al aangestipt :)

Link naar reactie
  • 0

@ ronaldinho

De onderaannemer weet dat er een beperkt aantal klanten is, als er enkele klanten de contracten beëindigen zal dit resulteren in een faillissement. In de huidige structuur is de klantverhouding veel evenrediger (in aantallen klanten en niet in verhouding van de omzet, ook in de huidige situatie is deze kleine groep klanten verantwoordelijk voor een groot deel van de omzet )

 

Link naar reactie
  • 0

 

Hans,

 

Zowel bij juridische splitsing als bij bedrijfsfusie wordt een nieuwe BV opgericht. Dus ik denk dat we je toch wel goed hebben begrepen.

 

Een activa-passiva transactie is ook mogelijk, maar dan moet de verkopende BV winst nemen op de activiteiten A. Is dit wat je bedoelt?

 

Wat versta jij precies onder een goodwill constructie?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.