• 0

Late betaling

Hallo beste mensen.

 

Ik zit met het volgende probleempje. Een klant heeft 2 openstaande facturen nog steeds niet betaald. de ene is inmiddels 40 dagen oud en de ander 27. Ik heb een termijn van 8 dagen, maar vind wat overschreiding niet erg. Maar 10 dagen geleden heb ik hem een betaling overzicht gestuurd, en even daarvoor heb ik gebeld om te vragen of hij er eens naar wilde kijken, maar nog geen reacties.

 

Afgelopen woensdag na vele sms-pogingen kreeg ik een berichtje terug dat hij in het buitenland zit en het na zou kijken, want er was zaterdag (5 dagen eerder) al overgemaakt. Ik wil nu een aanmaning sturen, want tot heden niets ontvangen en hij reageert niet meer per sms of telefoon, maar deze moet aangetekend worden verstuurd. Hoe krijg ik dat voor elkaar, want hij is niet thuis tot over een paar weken en een adres elders heb ik niet.

 

Wat is jullie advies?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

in ieder geval een aangetekende brief naar het jou bekende adres. Met daarin een laatste termijn om binnen 8 dagen te betalen. En een mededeling dat je aanspraak maakt op vergoeding van de wettelijke rente en te maken invorderingskosten voor zover dat in je algemene voorwaarden staat.

 

met dit soort smoesjes kan je er eigenlijk al vanuit gaat dat jouw klant niet wil of niet kan betalen en dan is volgende stap naar een incassobureau. Zoek er een op no-cure no-pay.

 

En als in januari al duidelijk is dat er nooit betaald zal worden dan kan je de rekening misschien nog over 2009 als oninbaar afschrijven. En anders wel over 2010.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Mark,

 

Staat die 8 dagen betalingstermijn in je Algemene Voorwaarden? En heb je die voorwaarden vooraf overhandigd aan je klant en is hij daarmee accoord gegaan? Heeft deze klant al vaker iets bij je besteld of zijn dit de enige twee facturen? En staat er eigendomsvoorbehoud in je Algemene Voorwaarden?

 

Als de klant accoord is gegaan met 8 dagen, dan vind ik het opmerkelijk dat jij 13 dagen na de eerste factuur weer levert, zonder dat er een betaling binnen is voor de vorige levering. Toen was die eerste factuur namelijk al 5 dagen over tijd. Je zegt dat je "wat overschrijding" niet erg vindt, maar waarom dan die korte betalingstermijn? En terwijl je binnen 8 dagen betaald wilt worden, vraag je na 30 dagen alleen maar of je klant "er een keer naar wil kijken"?

 

Als het een particulier is, is er dan niemand anders thuis die de aanmaning in ontvangst kan nemen? En als het een bedrijf is, is hij dan de enige medewerker?

 

Heb je al eens geprobeerd om met nummeronderdrukking te bellen? Misschien neemt hij dan wel op. Ik weet niet om welke bedragen het gaat, maar let wel op dat je straks niet meer geld aan bellen en sms-en kwijt bent dan het je op gaat leveren.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hij heeft een offerte getekend. Op deze offerte staat voorop verwezen dat de leveringsvoorwaarden achterop vermeld zijn waar hij dus voor heeft getekend. Ik heb na de eerste werkzaamheden de factuur verstuurd, want de offerte was afgewerkt. De volgende werkzaamheden was een extra opdracht. Na elke werkdag de werkbriefjes laten aftekenen dus tevens een akkoord verklaring zou je dan denken.

 

De klant is niet snel van betalen, dat was bekend, collega's hebben dat ook gehad. Vooraf was ik voorzichtig geweest met hem, maar na een aantal goede ervaringen van andere gunde ik hem ook het vertrouwen. Het betreft geleverde arbeid en een klein beetje materiaal, maar dat is te verwaarlozen, de grote kosten zijn 3 dagen arbeid met 2 personen.

 

Voor zover ik weet is hij gescheiden en alleen en zit voor een maand of 2 in het buitenland. Ik weet waar zijn adres in nederland is en ik weet waar zijn zoon woont, maar dat is alles. Heb overigens rechtsbijstand voor richting de klanten (extra afgesloten) hier ga ik maandag even informeren, maar ben nieuwsgierig naar jullie mening.

Link naar reactie
  • 0

Houd er in je achterhoofd rekening mee dat er ook wel eens niets aan de hand zou kunnen zijn (behalve een vertraging in de betaling dan). Een eenling, druk-druk-druk, veel (?) in het buitenland, standaard al niet snel met betalen, wellicht ook nog een foutje gemaakt met de overboeking. Het zou zo maar kunnen. En dan nu ook nog lichtelijk geirriteerd door al jouw sms-jes ...

 

Informeer eens bij die collega's hoe lang de betalingen aan hen duurden en of die spontaan kwamen of dat ze daar zelf achteraan moesten.

Link naar reactie
  • 0

Misschien heb je gelijk, maar 1 sms per dag met de vraag of hij kan laten weten wat de stand van zaken is, en dan niet eens reageren. Hij is niet vaak in het buitenland, slechts nu op vakantie. Als ik moet wachten tot hij weer in nederland is dan kan het nog wel een week of 6 duren, en die rekening van de ingehuurde arbeid heb ik al voldaan.

 

Mijn vraag of hij kan laten weten wat de stand is is toch niet zo appart?

 

Ik wordt hier ook geirriteerd van, krijg niet eens een reactie terug. Ik heb zelfs gehoord (later) dat hij nog steeds geld schuldig is aan iemand die 2 jaar geleden heeft gewerkt voor hem, dus ik zit er niet lekker mee, en wil gewoon de verdere procedure volgen zoals het hoort. Alleen zit ik met dat probleem van dat ik de aangetekende brief niet kan versturen.

Link naar reactie
  • 0
Alleen zit ik met dat probleem van dat ik de aangetekende brief niet kan versturen.

 

Lijkt mij niet het probleem. Je hebt zijn adres in nederland dus gewoon verzenden die brief. Krijg je hem van tante post terug met de mededeling dat hij niet uitgereikt kan worden dan heb je in ieder geval actie ondernomen wat je in het vervolgtraject weer kan aantonen.

 

Als ik alles zo lees lijkt het mij dat je deze klant beter kwijt dan rijk kan zijn.

Link naar reactie
  • 0

daar heb je gelijk in, hierna zoekt hij maar een ander.

 

Maar ik begrijp dat je de aangetekende post niet perse hoeft af te leveren, slechts het aanbieden is dus al voldoende om aan te tonen dat ik heb gedaan wat moest.

 

Ik stuur hem gewoon netjes een aanmaning en dan houd het voor mij op. Daarna geef ik het door aan een incassobureau

Link naar reactie
  • 0

Is dit een klant waarmee je al vaker zaken hebt gedaan? En zo ja, hoe was zijn betalingsgedrag toen?

 

Hoe dan ook, ik zou hier als ik jou was geen dure aangetekende brieven aan verspillen. Stuur de klant een schriftelijke ingebrekestelling en stuur hiervan een kopie per e-mail. Het eventuele excuus van "ik heb nooit iets ontvangen" gaat in dat geval ook niet op.

 

Wat betreft de tekst, misschien heb je hier wat aan. Dit is de tekst die ik zelf aan mijn klanten adviseer.

 

Ingebrekestelling

 

 

Naam klant

Adres klant

 

 

[Plaats, datum]

 

Betreft: Openstaande factuur

 

 

 

Geachte heer/mevrouw,

 

Ondanks diverse toezeggingen hebben wij uw betaling van de factuur [factuurnummer, datum] niet ontvangen. Middels dit schrijven stellen wij u in gebreke.

 

Wij geven u hierbij de gelegenheid om het thans verschuldigde bedrag van [bedrag], zonder rente en incassokosten binnen vier dagen via telefonische overboeking aan ons te voldoen. U dient uw betaling over te maken naar [rekeningnummer] ten name van [naam] onder vermelding van [factuurnummer].

 

Factuurnummer:

Datum:

Bedrag:

 

Blijft tijdige betaling uit, dan zal de vordering uit handen worden gegeven aan [naam incassobureau]. Wij zullen dan naast de hoofdsom tevens aanspraak maken op vergoeding van de wettelijke rente en incassokosten.

 

Hoogachtend,

Link naar reactie
  • 0
Hoe dan ook, ik zou hier als ik jou was geen dure aangetekende brieven aan verspillen. Stuur de klant een schriftelijke ingebrekestelling en stuur hiervan een kopie per e-mail. Het eventuele excuus van "ik heb nooit iets ontvangen" gaat in dat geval ook niet op.

 

Aantekenen kost rond de 7 euro. Dat deed ik alleen als er op eerdere betalingsverzoeken geen reactie kwam. Dus alleen bij de klanten die gewoonweg niet wilden of konden betalen.

 

Uiteraard kreeg ik dan ook weer geen reactie maar ik kon dit wel aan het dossier toevoegen. In een aantal zaken heb ik daar toch heel sterk mee gestaan en de boel gewonnen. Maar je gelijk bij de rechter krijgen wil niet zeggen dat je jouw geld altijd krijgt. Van een kale kip kan je nou eenmaal niet plukken.

 

Of een gewone verzonden brief met een email voldoende bewijslast is kunnen de juristen onder ons wellicht bevestigen. Ik denk dat het toch een welles nietes spelletje blijft.

Link naar reactie
  • 1

Beste mensen,

 

Iemand heeft de aangetekende brief in ontvangst genomen. Na een telefoontje dat voorgaande betaalherinnering niet ontvangen was (smoesje?) en dat het jammer was dat dit zo moest heeft hij eindelijk betaald. Op mijn vraag waarom deze niet reageerde op telefoon en sms wat het smoesje "te druk".

 

Ik heb zowiezo besloten deze opdrachtgever te laten voor wat het is en nooit meer te werken voor hem.

 

Iedereen bedankt voor zijn/haar reactie. Dankzij jullie advies heb ik toch die brief gestuurd met een goed eindresultaat.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.