• 0

Eerste aangifte SENA, Reprorecht en dergelijke voortaan via KvK ?

Naar aanleiding van een uitgebreide discussie omtrent de wijze waarop men "aangifte" moet doen voor een aantal zaken, is er nu een spin-off ontstaan.

Specifiek gezien werd er in dat topic over SENA gesproken, maar er zijn nog een aantal soortgelijke instanties die allemaal willen weten of je als ondernemer onder hun regime valt en dus een afdracht aan hen zou moeten doen.

 

Iedere keer dus weer een nieuwe brief, iedere keer moet je weer kijken of het op jou van toepassing is en iedere keer moet je er weer op reageren.

 

We leven in een tijd waarin gesteld wordt door de overheid dat de administratieve regeldruk voor de ondernemers teruggebracht moet worden. Een goed voorbeeld hiervan is dat in het verleden je na je inschrijving bij de KvK zelf moest gaan melden bij de Belastingdienst, zodat die kon gaan beoordelen of je voor de OB en de IB ondernemer bent. Vandaag de dag wordt dit gewoon meteen bij je inschrijving bij de KvK afgehandeld.

Waarom zou dit nu niet kunnen gelden voor een aantal andere zaken waar je als beginnende ondernemer mee te maken krijgt?

 

Vandaar dat in de originele discussie we uiteindelijk op het onderstaande uitkwamen, en ik vraag jullie om je input met betrekking tot vereenvoudiging hieronder te vermelden:

 

En laten we eerlijk zijn, dat vinkje kan ook gezet worden bij de KvK, net zoals tegenwoordig daar meteen je BTW nummer wordt aangevraagd. Daarnaast de informatie verstrekken dat je in de toekomst, nu je zelf ondernemer bent, zelf verantwoordelijk bent voor een correcte aangifte bij de SENA. Klaar.

Prima idee! Misschien kun je dit voorleggen bij de SENA en de KvK?

 

Na het "aanvinken" bij de KvK krijg je dan ofwel een bevestigingsbrief van de SENA, waarin staat dat je geen muziek ten gehore brengt in je bedrijf, ofwel een formulier voor het aanvragen van een licentie. En die post open je dan wel omdat de SENA inmiddels een voor jou bekende organisatie is.

 

Ik wil daar met een gerust hart een poging aan wagen, als het investeren van mijn tijd daarin een besparing van tijd voor alle ondernemers oplevert, is het mij die investering waard.

 

Dan zou ik echter wel weer een beroep op de HL-community willen doen voor twee zaken:

 

[*]Wie heeft er een goede ingang bij de KvK waar ik dit naar binnen kan brengen (of moeten we naar het ministerie van EZ marcheren ;) )?

[*]Wie heeft er nog concrete suggesties omtrent andere zaken dan SENA en Reprorecht, die ook op identieke wijze mee zouden kunnen worden genomen?

 

 

Indien we op HL dit echt serieus aan zouden willen pakken, dan kan dit misschien door een mod of admin naar een apart topic gezet worden, zodat de discussie zuiver blijft.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

[*]Wie heeft er een goede ingang bij de KvK waar ik dit naar binnen kan brengen?

Martin, ik PM je even met contactgegevens.

 

 

John, bedankt voor de PM en de aandacht die je er aan besteed hebt, eerste actie is ondernomen richting KvK.

 

Ik zal jou rechtstreeks en de anderen via dit topic op de hoogte houden als er nieuws omtrent dit onderwerp te melden valt.

Link naar reactie
  • 0
  • 0

Het heeft even geduurd, maar de mail is inmiddels gelezen en beantwoord door de KvK.

 

Mocht er meer bekend worden, dan zal ik dit topic wederom updaten.

 

Reactie KvK:

 

Geachte heer,

 

Bedankt voor u mail met de suggestie. Wij zijn als Kamer van Koophandel voortdurend bezig om te onderzoeken of de administratieve lasten voor ondernemers kunnen worden verminderd. Wij zoeken daarom toenadering tot andere partijen die gegevens uitvragen van ondernemingen en analyseren of het mogelijk is om dit op een efficiëntere wijze te doen via de Kamer van Koophandel. De eerste stap hierin is de belastingdienst geweest. Tevens onderzoeken we nu andere mogelijkheden, het is echter wel van belang dat een grotere groep ondernemers hier voordeel van zou moeten krijgen.

Wij danken u daarom voor u suggestie en zullen contact opnemen met SENA en Reprorecht om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Indien u nog andere suggesties heeft kunt u die naar mij mailen, zodat wij te zijner tijd een en ander kunnen onderzoeken.

 

Met vriendelijke groet,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.