Naar aanleiding van een uitgebreide discussie omtrent de wijze waarop men "aangifte" moet doen voor een aantal zaken, is er nu een spin-off ontstaan.
Specifiek gezien werd er in dat topic over SENA gesproken, maar er zijn nog een aantal soortgelijke instanties die allemaal willen weten of je als ondernemer onder hun regime valt en dus een afdracht aan hen zou moeten doen.
Iedere keer dus weer een nieuwe brief, iedere keer moet je weer kijken of het op jou van toepassing is en iedere keer moet je er weer op reageren.
We leven in een tijd waarin gesteld wordt door de overheid dat de administratieve regeldruk voor de ondernemers teruggebracht moet worden. Een goed voorbeeld hiervan is dat in het verleden je na je inschrijving bij de KvK zelf moest gaan melden bij de Belastingdienst, zodat die kon gaan beoordelen of je voor de OB en de IB ondernemer bent. Vandaag de dag wordt dit gewoon meteen bij je inschrijving bij de KvK afgehandeld.
Waarom zou dit nu niet kunnen gelden voor een aantal andere zaken waar je als beginnende ondernemer mee te maken krijgt?
Vandaar dat in de originele discussie we uiteindelijk op het onderstaande uitkwamen, en ik vraag jullie om je input met betrekking tot vereenvoudiging hieronder te vermelden:
En laten we eerlijk zijn, dat vinkje kan ook gezet worden bij de KvK, net zoals tegenwoordig daar meteen je BTW nummer wordt aangevraagd. Daarnaast de informatie verstrekken dat je in de toekomst, nu je zelf ondernemer bent, zelf verantwoordelijk bent voor een correcte aangifte bij de SENA. Klaar.
Prima idee! Misschien kun je dit voorleggen bij de SENA en de KvK?
Na het "aanvinken" bij de KvK krijg je dan ofwel een bevestigingsbrief van de SENA, waarin staat dat je geen muziek ten gehore brengt in je bedrijf, ofwel een formulier voor het aanvragen van een licentie. En die post open je dan wel omdat de SENA inmiddels een voor jou bekende organisatie is.
Ik wil daar met een gerust hart een poging aan wagen, als het investeren van mijn tijd daarin een besparing van tijd voor alle ondernemers oplevert, is het mij die investering waard.
Dan zou ik echter wel weer een beroep op de HL-community willen doen voor twee zaken:
[*]Wie heeft er een goede ingang bij de KvK waar ik dit naar binnen kan brengen (of moeten we naar het ministerie van EZ marcheren ;) )?
[*]Wie heeft er nog concrete suggesties omtrent andere zaken dan SENA en Reprorecht, die ook op identieke wijze mee zouden kunnen worden genomen?
Indien we op HL dit echt serieus aan zouden willen pakken, dan kan dit misschien door een mod of admin naar een apart topic gezet worden, zodat de discussie zuiver blijft.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
MartinM
MartinM
Naar aanleiding van een uitgebreide discussie omtrent de wijze waarop men "aangifte" moet doen voor een aantal zaken, is er nu een spin-off ontstaan.
Specifiek gezien werd er in dat topic over SENA gesproken, maar er zijn nog een aantal soortgelijke instanties die allemaal willen weten of je als ondernemer onder hun regime valt en dus een afdracht aan hen zou moeten doen.
Iedere keer dus weer een nieuwe brief, iedere keer moet je weer kijken of het op jou van toepassing is en iedere keer moet je er weer op reageren.
We leven in een tijd waarin gesteld wordt door de overheid dat de administratieve regeldruk voor de ondernemers teruggebracht moet worden. Een goed voorbeeld hiervan is dat in het verleden je na je inschrijving bij de KvK zelf moest gaan melden bij de Belastingdienst, zodat die kon gaan beoordelen of je voor de OB en de IB ondernemer bent. Vandaag de dag wordt dit gewoon meteen bij je inschrijving bij de KvK afgehandeld.
Waarom zou dit nu niet kunnen gelden voor een aantal andere zaken waar je als beginnende ondernemer mee te maken krijgt?
Vandaar dat in de originele discussie we uiteindelijk op het onderstaande uitkwamen, en ik vraag jullie om je input met betrekking tot vereenvoudiging hieronder te vermelden:
Ik wil daar met een gerust hart een poging aan wagen, als het investeren van mijn tijd daarin een besparing van tijd voor alle ondernemers oplevert, is het mij die investering waard.
Dan zou ik echter wel weer een beroep op de HL-community willen doen voor twee zaken:
[*]Wie heeft er een goede ingang bij de KvK waar ik dit naar binnen kan brengen (of moeten we naar het ministerie van EZ marcheren ;) )?
[*]Wie heeft er nog concrete suggesties omtrent andere zaken dan SENA en Reprorecht, die ook op identieke wijze mee zouden kunnen worden genomen?
Indien we op HL dit echt serieus aan zouden willen pakken, dan kan dit misschien door een mod of admin naar een apart topic gezet worden, zodat de discussie zuiver blijft.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24080-eerste-aangifte-sena-reprorecht-en-dergelijke-voortaan-via-kvk/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag