• 0

Re: hoe te handelen met niet-betalende zakelijke klant

Hallo,

 

Ik heb een vraag waarop ik het antwoord maar niet duidelijk krijg. Ik heb al gezocht in burgerlijk wetboek en KvK. Nergens te vinden.

 

De vraag is gerelateerd aan deze topic denk ik.

Situatie:

In juni 2009 hebben wij een factuur gestuurd voor een verleende dienst. Omdat het een verzekeringsmaatschappij betreft (de bekende bureaucratie) zijn wij geduldig geweest in het afwachten van de betaling. Wij hoorden echter niets op de factuur. In september hebben we een herinnering gestuurd. Ook hier hoorden we niets over. In oktober zijn wij eens gaan informeren hoe het met de betaling stond. Krijgen we te horen dat de expert van de maatschappij het niet eens is met het factuurbedrag.

Dus na 4 maanden en veel moeite van onzentwege reageren ze pas.

Concrete vraag: bestaat er een wettelijke termijn waarbinnen op de factuur gereageert moet zijn. En als daar niet aan is voldaan dat de factuur stilzwijgend is goedgekeurd?

 

Btw. De opdracht was goedgekeurd.

 

Vriendelijke groeten,

Marjan

 

 

mod edit: titel aangepast en topic afgesplitst

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

...

Concrete vraag: bestaat er een wettelijke termijn waarbinnen op de factuur gereageert moet zijn. En als daar niet aan is voldaan dat de factuur stilzwijgend is goedgekeurd?

 

Voor zover ik weet, niet. Er is een overeenkomst waar beide partijen zich aan moeten houden, inclusief factuurafspraken. Zorg dat je goede AV hebt, en dat je bijv een goedkeuring voor geleverde diensten getekend krijgt voor je factureert.

 

Als interim manager heb ik hier ook mee te maken. De standaard oplossing is een urenstaat af laten tekenen door een bevoegde manager, en op basis daarvan factureren. Iets dergelijks kun je ook doen voor het leveren van specifieke diensten of producten.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Btw. De opdracht was goedgekeurd.

 

Is het resultaat ook goedgekeurd?

 

In september hebben we een herinnering gestuurd.

 

Als die herinnering ontvangen is, wat heb je de laatste twee maanden dan weer gedaan? Ik zou ze vandaag nog bellen dat je over het volgende weekend heen bij uitblijven van de betaling een derde partij inschakelt voor incasso. Dan hebben ze nog vijf werkdagen om te betalen. Bied ze aan om de wettelijke rente te vergeten bij betaling binnen een week. Interne procedures die een betaling vertragen zou ik geen boodschap aan hebben.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

correctie: er zitten 2 maanden tussen de factuur en de herinnering. Juli en Augustus. Dus geen 4 maanden. We hanteren een betalingstermijn van 30 dagen. En normaal sturen we daarna na 14 dagen een keurige herinnering. En zo na 14 dagen weer. Wij wisten dat de betaling van deze maatschappij over verschillende schijven moet intern daar. Een eerdere factuur van ons naar hun had dat bewezen+ een bemiddelingspersoon had dat toendertijd uitgelegd. Dus we hebben ze nog een maandje extra gegeven. Want door onze eerdere vorderingservaring wijs geworden, gaat dat zo. Zo gezegd is ons geduld een schone zaak geweest.

 

Blijft mijn concrete vraag over. Want over deze factuur wordt dus pas ná onze moeite gereageerd over het bedrag. Daarvoor een diep stilzwijgen.

 

Vriendelijke groeten,

Marjan

Link naar reactie
  • 0

Ze behoren binnen die 30 dagen te betalen, doen ze dat niet moet je ze in gebreke stellen. Is jullie geduld nu ook een schone zaak? En hebben jullie algemene voorwaarden? Je moet nu gewoon eisen dat partij tot betaling overgaat.

 

Volgens mij is de wettelijke betalingstermijn trouwens 30 dagen tenzij anders overeengekomen, ze zouden dus binnen deze termijn ook moeten reageren lijkt me. Ik ben overigens geen jurist dus weet dit niet zeker.

Link naar reactie
  • 0

Blijft mijn concrete vraag over. Want over deze factuur wordt dus pas ná onze moeite gereageerd over het bedrag. Daarvoor een diep stilzwijgen.

 

Niet te veel vertrouwen op mooie blauwe (of andere kleur) ogen. Maak voortaan duidelijke afspraken over goedkeuringsprocedures en termijnen. Zorg voor een goede relatie met je directe opdrachtgever en laat hem/haar het oplossen. Accepteer geen smoesjes.

 

In dit concrete geval: wat zegt jouw directe opdrachtgever? Voelt hij zich medeverantwoorelijk?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

 

 

Als die herinnering ontvangen is, wat heb je de laatste twee maanden dan weer gedaan? Ik zou ze vandaag nog bellen dat je over het volgende weekend heen bij uitblijven van de betaling een derde partij inschakelt voor incasso. Dan hebben ze nog vijf dagen om te betalen. Bied ze aan om de wettelijke rente te vergeten bij betaling binnen een week. Interne procedures die een betaling vertragen zou ik geen boodschap aan hebben

 

 

De laatse twee maanden zijn we constant aan het reageren op de verschillende schijven die een verzekeringsmaatschappij rijk schijnt te zijn. Vele kastjes en muren later willen wij dus slechts weten of er een plicht bestaat binnen een bepaalde termijn bezwaar te maken t.a.v. het factuurbedrag. Onze laatse aktie is een aangetekende brief geweest. Dus communicatie onzerzijds is er. Zelfs een dossier.

 

Nu alleen nog ons wettelijke recht. Want die kunnen wij namelijk niet vinden. Mocht deze er niet zijn dan rest ons een luis in pels te worden, vrees ik. Dan maar hopen dat de jaren langzaam verglijden want er schijnt ook nog zoiets te bestaan als verjaringstermijn. Echter zolang wij aandringen begint deze steeds opnieuw.

 

 

Groeten,

 

Marjan

 

 

Link naar reactie
  • 0

hahaha....oke. Gebeld hebben we de laatste tijd, en geschreven. Ik kan ook niet anders dan ze het intern uit te laten zoeken. We hebben het wel over een verzekeringsmaatschappij waarvan de achterkant nauwelijks weet dat de voorkant bestaat. Tel daar nog een schade-expert bij op en een bemiddelaar en de slachtoffers van de brand waar de schade hersteld moest worden. Geaccordeerd en opgeleverd. Maar wel in regie. En onze betaling is dus ongegarandeerd.

 

Het gaat me er niet om hoe ik met de klant om moet gaan . Buiten ons ''schone stukje geduld'' ( wat duidt op redelijkheid gezien onze eerdere ervaring met deze maatschappij over een onderdeel van hetzelfde werk )kunnen we aantonen dat we moeite hebben gedaan ons geld te krijgen. Het gaat me er puur om of er een bezwaartermijn bestaat op factuurbedragen. De details van deze casus daargelaten. Dit zou namelijk een punt kunnen zijn in een eventuele rechtzaak. Wat eigenlijk het Grundmotif is van mijn vraag. Sowieso is dit handig om te weten.

 

Maar ik denk dat dat antwoord niet zo makkelijk is.

 

In ieder geval dank voor de moeite tot zover.

 

Groeten,

Marjan

Link naar reactie
  • 0

 

Bezwaartermijn: is m.i. belangrijk om te weten. Het werk is goedgekeurd maar de prijs niet. Al is het regie.

Een werk moet binnen een redelijke termijn goedgekeurd worden anders mag er stilzwijgend van uit worden gegaan dat het werk voldoet en zijn klachten ongegrond.

Nu wil ik weten of zulk een termijn ook voor het gefactureerde bedrag over het werk geldt. En als dat zo is dat klachten over het bedrag ook ongegrond kunnen worden verklaard en de klant stilzwijgend accoord is gegaan met de hoogte van het bedrag omdat hij te laat reageert.

 

Goedkeuring bij oplevering van werk en dus akkoord met versturen van de factuur én goedkeuring van het gefactureerde bedrag zijn twee verschillende zaken ( behalve in geval van offerte)

 

Ik kijk eens bij de aanbevolen artikelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.