• 0

Vanuit NL een Duitse webshop openen, naast mijn Nederlandse: waar op letten?

Om de afzet de vergroten ben ik voornemens om een Duitse webshop te openenen (vestigingsplaats NL), waarbij NL-producten worden verkocht. De NL-producten worden in Duitsland op de post gedaan en aan consumenten en evt winkels afgeleverd.

Waar moet ik aan denken ten aanzien van duitse regelgeving

- moet ik mij ergens inschrijven / aanmelden?

- zijn er valkuilen waar op gelet moet worden bij het op deze wijze zaken doen met consumenten en winkels

bvd

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Wij verkopen al jaren in Duitsland vanuit onze webshop die ook een Duitse versie zou kunnen hebben naast de Nederlandse en de Engelse (in aanbouw)

Er zijn weinig beperkingen. Ook verzenden naar Duitsland is niet zo duur als het pakket niet boven de 3 meter omvang en 31 kg komt. Voor plm € 12 incl BTW brengt DPD het ter plaatse. We werken daar sinds enige tijd met een vaste importeur maar ook voor hen versturen we wel eens rechtstreeks naar zijn dealers of een particulier

We doen dit zelfde overigens in vele andere landen binnen Europa en daarbuiten.

Als je meer wilt weten hoor ik het wel.

Mvgr

Egbert Poell

EAP

• 0

Indien je producten verkoopt aan (BTW plichtige) ondernemers in Duitsland moet je er rekening mee houden dat je geen BTW in rekening hoeft te brengen omdat in je dat geval een intracommunautaire levering verricht. Houdt dit wel goed bij, omdat je dit ook bij je aangifte bij de Belastingdienst moet aangeven.

BatteryUpgrade: accu's voor mobiele apparatuur

• 0
Indien je producten verkoopt aan (BTW plichtige) ondernemers in Duitsland moet je er rekening mee houden dat je geen BTW in rekening hoeft te brengen omdat in je dat geval een intracommunautaire levering verricht. Houdt dit wel goed bij, omdat je dit ook bij je aangifte bij de Belastingdienst moet aangeven.

Even een kleine nuancering hierop.

Alleen als bij de bestelling wordt aangegeven dat het een levering aan een onderneming is, kan de BTW 'vervallen'. Wel is de afnemer dan verplicht om zijn BTW nummer door te geven. Dit geldt overigens niet alleen voor Duitsland, maar voor alle landen van de EU. Voor ondernemer buiten de EU geldt dat het export is. Dan is het BTW nummer niet verplicht, maar het afleveradres wel!

Voor de leverancier gelden dan speciale regels voor de facturatie. Er moet namelijk op de factuur het BTW nummer van de leverancier zelf en het BTW van de afnemer staan vermeld en het afleveradres buiten Nederland.

Strikt genomen bereken je dan wel BTW, maar het percentage is 0% (0% BTW is heel wat anders dan vrijgesteld van BTW voor de wet). Je geeft de totale omzet aan in je aangifte als een ICT transactie en via een opgaaf ICT geef je per kwartaal de omzet per afnemer aan. Dit moet op de euro sluiten!

Om de afzet de vergroten ben ik voornemens om een Duitse webshop te openenen (vestigingsplaats NL), waarbij NL-producten worden verkocht. De NL-producten worden in Duitsland op de post gedaan en aan consumenten en evt winkels afgeleverd.

Je blijft gewoon binnen Nederland een onder en belastingplichtig. Voor alle leveringen aan consumenten moet je gewoon de Nederlandse BTW in rekening brengen. Voor leveringen aan ondernemers, zie boven.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

• 0

Alleen als bij de bestelling wordt aangegeven dat het een levering aan een onderneming is, kan de BTW 'vervallen'

Dat wordt lastig bijhouden bij een webshop levering, omdat de betaling direct en automatisch wordt verwerkt. Immers ik ken geen webshop programmateur die als selectieveld heeft "bent u eindconsument of leverancier".

Wie heeft daar ervaring mee?

• 0

Daar bestaan scripts voor...

Bij de facturatiegegevens staan de velden: Firma & MwSt. Nr. het MwSt. Nr. word dan gechecked in de database of het nummer klopt.

Maar je bent niet verplicht deze optie aan te bieden.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

• 0
Maar je bent niet verplicht deze optie aan te bieden.

Je bent wel verplicht om NL BTW in rekening te brengen als je het BTW nummer van de afnemer niet hebt. Dus wil je aantrekkelijk zijn voor je ondernemer-afnemer in Duitsland, zou je moeten nagaan hoe je aan deze gegevens komt.

Je berekent namelijk 19% Nederlandse BTW en de afnemer moet dat dan weer in Nederland gaan terugvragen om het niet als kosten te moeten opnemen. Dat is een tijdrovende en lastige klus.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar