• 0

onderneming overnemen in belgie

Ik heb het forum doorgenomen kan kan mijn vrag niet vinden.

 

Zowel ik als mijn vriendien willen een camping overnemen in Belgie. Om het e.a. te financieren willen wij onze ontslagvergeoding gaan gebruiken. Wij werken alebei bij het zelfde bedrijf waardaar we volgens mij een aardig kaptaal tot onze beschiking hebben.

 

Wij willen dit gaan doen vanuit een stamrecht BV.

 

Als ik het goed heb begrepen moeten we allebei een eigen Stamrecht bv opzetten en daarnast nog een BV die de camping voor een gedeeldte gaat financeren. Het rest bedrag willen we gaan financieren bij een financiele instelling.

 

Of zijn er nog andere mogelijkeheden die ik niet ken.

 

Wij willen dus ook gaan wonen in belgie.

 

Maar is het nu verstandig om de camping BV in belgie op te richten of gewoon in nederland.

 

Ik hoop dat er iemand is die mij een aantal duidelijke antwoorden kan geven.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Schmidt,

 

Als je in België wil overnemen en financieren zal een Belgische bvba( vergelijkbaar met een NL BV) waarschijnlijk gemakkelijker zijn.

Of je die nog moet oprichten hangt af van de camping die je wil kopen ( ga je aandelen kopen of het handelsfonds)

Als je grond/gebouwen overneemt zal dit de belangijkste zijn voor het verkrijgen van de financiering bij een financiële instelling.

Probeer ook de mogelijkheid van een gedeeltelijke financiering vanuit de verkoper te regelen.

 

Ruben

Link naar reactie
  • 0

Hoi Schmidt,

 

Als jullie in België gaan wonen, is het beter een Belgische BVBA op te richten. Met een Nederlandse BV blijf je verplicht om aangifte vennootschapsbelasting te doen in Nederland en moet je hier ook blijven publiceren.

 

Van Joost Rietveld heb ik begrepen dat vanaf volgend jaar een stamrecht ook kan worden ingebracht in een buitenlandse rechtspersoon (Joost, kun je dit even bevestigen?). Dus een stamrecht-BVBA moet kunnen.

 

Het is niet persé noodzakelijk dat jullie ieder een eigen stamrecht-BV(BA) oprichten. De stamrechten kunnen ook ingebracht worden in een gezamenlijke BV(BA), De camping kan ook aangekocht worden door deze gezamenlijke BV(BA). Je kunt dus volstaan met 1 BV(BA).

 

Je kunt echter ook kiezen voor een Holding-structuur, waarbij de stamrecht-BV(BA)'s functioneren als Holdings en de camping-BV(BA) als werk-BV(BA).

 

Een andere variant is dat jullie gezamenlijk een Belgische maatschap (te vergelijken met de Nederlandse vennootschap onder firma) oprichten. De stamrecht-BV(BA) verstrekt dan een lening aan de Belgische maatschap, waarmee de aankoop van de camping wordt gefinancierd.

 

Welke constructie de voorkeur verdient, hangt af van verschillende aspecten. Laat je hierover goed adviseren!

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ruben<

 

Wat bedoel je met een gedeeltelijke financiering, en hoe ziet dat er uit?

 

Odeon,

 

Het opzrichten van Stamrecht bvba lijkt mij een goede oplossing maar kan ik deze vanuit nedeland oprichten of moet dat in belgie gebeuren.

 

Ik wil jullie beide alvast bedanken voor jullie antwoorden, Het is mij wel duidelijk dat het e.a. nog niet zo eenvoudig is.

 

gr Schmidt

Link naar reactie
  • 0

 

Beste Schmidt,

 

Het lijkt mij dat een BVBA opgericht moet worden via een Belgische notaris.

 

Indien je een stamrecht inbrengt in een Belgische vennootschap, mag hiermee geen fiscale claim verloren gaan voor de fiscus. Dit wil zeggen dat de periodieke uitkeringen uit het stamrecht tzt in Nederland belast zijn. Dit moet je wel goed afstemmen met de fiscus.

 

Ruben bedoelt met gedeeltelijke financiering dat je de koopsom van de camping niet ineens betaalt, maar bv in termijnen.

 

Als je verder nog vragen hebt, kun je me een PM sturen.

 

Groet,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik wil jullie niet ontmoedigen maar bedenk goed waar je aan begint in Belgie. ook al is het op een steenworp afstand van Nederland de verschillen zijn inmens.

 

Ik ben zelf van 1981 tot op heden ondernemer in Nederland en sinds 2000 ook ondernemer in Belgie, en de verschillen zijn onvoorstelbaar. Ondanks dat ik vanaf dag 1 een duur fiscaal adviesburo inschakelde heb ik de eerste 5 jaar ruim 30.000€ aan boetes en advocaat kosten moeten betalen voor allerlei pietluttigheden. Bijv. een aanschaf van 5 euro moet gedekt zijn met een faktuur een kassabon met btw erop is ontoereikend, tankbonnen mag niet, dit moet een faktuur zijn. Dus na iedere tankbeurt bij een ander station moet je per kwartaal om een faktuur verzoeken. Het ondernemen wordt hier echt onmogelijk gemaakt, (aldus mijn belgische adviseur) dusdanig dat ik zowel mijn werk bv als mijn holding bvba heb laten ontbinden, uiteraard met de nodige notariele kosten. Zelfs voor een adreswijziging moet je naar de notaris ! Boetes van 200% zijn eerder regel dan uitzondering.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.