Jump to content

john340

Senior
  • Content Count

    38
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • First name
    Gerard
  • Last name
    Baak
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    51 >
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa

Company info

  • Location
    Essen
  1. Dank voor alle reacties. Topic mag wat mij betreft op slot ! mvg John
  2. Beste Joost, waarschijnlijk heb ik het niet duidelijk neergezet, maar de vraag is concreet hoe ik met terugwerkende kracht tot 1/1/2010 loon kan uitkeren zonder problemen met de fiscus. Het is niet de hoogte van het bedrag waar ik een vraag over heb, want dit gaat al jaren goed zonder enige discussie. Het is juist de terugwerkende kracht waar het om gaat. Uiteraard heb ik eerst contact gezocht met de belastingdienst, maar dan wordt je doorverbonden met de belasting telefoon en krijg je een student aan de lijn die naar een oplossing gaat raden. Bovendien heb je dan geen enkele zekerheid. Zo informeerde ik dus ook naar een overbruggingslijfrente van 8 jaar met eindleeftijd 60. Je wilt niet weten wat voor antwoorden je krijgt maar je zou ze eigenlijk vast moeten leggen, gewoon lachwekkend. groet, John
  3. Beste Norbert, ik begrijp je reactie maar ben het niet helemaal met je eens. Ik ben in 2000 geemigreerd en heb mij laten bijstaan door zowel kleine als grote kantoren hetgeen allemaal op een teleurstelling is uitgelopen omdat ook zij het vaak niet weten. Ik ben ondernemer in twee landen, ik heb pensioenrechten als werknemer en in de eigen BV alsmede een stamrecht en prive lijfrente polissen oud en nieuw regime. Ik heb afgelopen maand nog een zeer fors bedrag aan belasting teruggekregen over het jaar "2001" omdat de zg heren specialisten dit over het hoofd hadden gezien. Uiteraard zonder rentevergoeding en enkel omdat de fiscus zo vriendelijk was mijn verzoek in behandeling te nemen. Ik ben al 30 jaar ondernemer en ik zoek dingen graag zelf uit omdat je van een adviseur kennelijk niet kan verwachten dat ie voor of met je meedenkt. Als ik zoals in dit geval voor een bruto loon van 6.000€ per jaar een adviseur moet inschakelen dan blijft er na aftrek van de kosten van het salaris buro nog zo weinig over dat ik beter kan afzien van salaris omdat me dat dan weer voordeel opbrengt in het woonland. Ik zou ook graag reacties op dit forum willen posten, enkel ik ben te bescheiden om te pretenderen dat ik dingen zeker weet. Overigens heb ik met diverse mensen op dit forum contact gehad over betaalde opdrachten, dit is er echter nog niet concreet van gekomen. Bovendien heb ik met iemand op dit forum ook al een zeer nare ervaring gehad. namen wil ik middels prive mail geven. Het is juist de kracht van dit forum om de mening van diverse mensen uit de praktijk te horen die net hun specialisme hebben op dat stukje gebied wat ter sprake is. Uiteraard plaats ik dat dan zelf in het internationale perspectief dat op mij van toepassing is. Met vriendelijke groet.
  4. Heren, waarschijnlijk val ik niet onder de gebruikelijk loon regeling omdat ik buiten Nederland woon. Vanuit de BV die nu opgeheven is ontving ik afgelopen 5 jaar een zeer laag loon zonder dat daar vanuit de fiscus een opmerking over kwam. Overigens werd de hele administratie gedaan door een bekend AA kantoor. Ik zie het alleen niet meer zitten om voor elke vraag die zich voordoet fiscaal advies in te winnen. Ik was vorig jaar een heel dik jaarsalaris kwijt aan advieskosten en dat wordt gewoon ondoenlijk. vandaar dat ik mijn vraag hier graag stel.
  5. Hallo dank voor je reactie. Ik ben zelf DGA van deze BV, maar ontving tot 2010 loon uit de dochter bv die in 2009 is opgeheven. tot nu toe geen loon opgenomen en dus ook geen loonbelasting nummer op dit moment. Als ik van sept t/m dec. een inhaalslag zou maken en dus nog 4 maanden € 3.000 per maand bruto zou uitkeren ipv normaal 1000 euro per maand vanaf januari, dan neem ik aan dat er wel meer loonheffing wordt ingehouden, want de fiscus gaat dan uit van een jaarloon van 12x3000= 36.000 ipv de werkelijke € 12.000 bruto per jaar, of zie ik dit verkeerd ? mvg John
  6. Sinds 2009 is de dochter BV opgeheven en enkel de moeder BV (holding) nog in gebruik. Voorheen kwam mijn geringe loon uit de dochter BV. Nu zou ik alsnog een loon met terugwerkende kracht tot 1/1/2010 uit de holding willen genieten. Er zou dus van januari t/m augustus alsnog loonheffing moeten worden aangegeven. Mag dit fiscaal gezien of is er een andere/betere oplossing voor ? Stel het loon is € 1.000 per maand, zou je dan bijv. van sept t/m dec. 3.000,- per maand kunnen aangeven en vanaf 1/1/2011 gewoon weer 1.000 per maand ? ter info, ik val niet onder de gebruikelijk loon regeling, en het loonheffings nummer is nog in aanvraag. alvast mijn dank. !
  7. inmiddels gevonden. De naam is het VOF-ingroeimodel voor wie interesse heeft zie bijlage in pdf. Groet John O32020Ingroeimodel.pdf
  8. Hallo medeforummers, dit weekend hoorde ik een verhaal van een zelfstandig ondernemer dat ik niet ken en ook nergens kan terugvinden. Het komt erop neer dat een ondernemer die zijn bedrijf wil verkopen aan een personeelslid gedurende 5 jaar de werkgeverslasten en inhoudingen mag reserveren waardoor de kopende partij na 5 jaar direct kan starten met een eigen vermogen. kent iemand deze regeling en zo ja wat is de naam hiervan ? alvast bedankt !
  9. Dank voor je reactie Frans, allereerst wil de huidige DGA geleidelijk aan afbouwen verder leeft hij van zijn maandelijkse salaris en zit zijn gehele prive kapitaal in het bedrijf hij heeft dus geen vrij kapitaal, sterker nog er is forse banklening waarmee wordt gewerkt . Dat prioriteits aandeel is wellicht wel handig gr John
  10. Hi Joost, ik heb je even een PM gezonden met dit soort gegevens. Gr John
  11. Dank je Joost. Uiteraard willen we er deskundigen bijhalen om ellende te voorkomen. We spreken over een onderneming met een omzet van >5mln per jaar enkel de winst voor belasting is nihil. Op de balans van de holding staat aan de passiva kant wel een Agio van ruim 80k. Het lukt mij niet om op HL duidelijk te krijgen wat dit inhoud, kun jij hier iets over zeggen ? alvast dank !
  12. Samen met een collega ben ik betrokken geraakt bij een onderneming waarvan de eigenaar op leeftijd is en over een paar jaar wil stoppen en bereid is zijn 100% belang af te bouwen. Uiteraard rezen er een flink aantal vragen waarvan ik er een paar hier wil posten: - hoe waardeer je een onderneming die al 3 jaar verlies maakt maar wel potentie heeft ? - bestaat er een overname model waarbij je de variabelen zelf kan invullen ? - is het verstandiger om als koper je eigen BV de aandelen te laten kopen of juist in prive aanhouden? - wij willen de aandelen financieren uit de toekomstige winst zijn hier fiscale bezwaren tegen - wij beginnen met een belang van 5% dat we krijgen als start premie ieder en hebben dus weinig in te brengen, is hier een oplossing voor bijv door die 10% in ons bezit meer stemrecht te geven ? Gaat de fiscus ons voor de gratis verkregen 5% belasten ? Verder komt er nog een aandelen optie regeling en een excl voorkeurs kooprecht om de hoek kijken etc etc ik geef ook nog wat kengetalllen: Current en Quick ratio = 0.36 gouden balans = 3.30 SOLVABILITEIT balanstotaal/VV = 1.27 EV/Balanstotaal = 0,22 EV/VV = 0.27 alvast dank voor de reacties !
  13. ok bedankt. Dit is duidelijk, ik maak hiervan zelf even een excel bestand !
  14. heeft iemand wellicht een kant en klaar excel sjabloon liggen waarin een startende ondernemer voor haar btw aangifte als volgt mee kan werken? ingave van omzet incl btw hoog tarief, waarna het btw bedrag en het excl bedrag worden berekend ingave van omzet incl btw laag tarief, waarna het btw bedrag en het excl bedrag worden berekend alvast mijn dank.
  15. Eind december 2009 heb ik een werk BV die samen met de Holding BV deel uitmaakte van een fiscale eenheid uit laten schrijven bij de KVK dmv de snelle procedure, dus zonder advertentie en rechtbank. . Is het nu de bedoeling dat de liquidatie balans van die opgeheven BV per eind december wordt opgemaakt en alle activa en passiva die overgaat naar de holding BV, worden opgenomen in de jaarstukken 2009 van die Holding BV ? Of maak je normale jaarstukken van beide bv's en laat je dit pas tot uitdrukking komen in de stukken over 2010 ? wat doe je met reeds afgeschreven bedrijfsmiddelen zoals computers etc, mag je die vervreemden ? zijn er nog andere punten waarop ik dien te letten ? Ik ben enig DGA.van beide BV's. alvast dank.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept