• 0

Particuliere aankoop verkoop met factuur

Beste,

 

Ik heb een aankoop gedaan met mijn zakelijke rekening op Marktplaats en dit in mijn winkel verkocht. Nu zegt mijn boekhouder: Ja dan moet je niet op Marktplaats kopen want dat is niet aftrekbaar en dan mag je niet met factuur leveren. Is dit wel zo en hoe is dit op te lossen?

 

PS Het ging NIET om een tweedehands product maar om een nieuw in de seal product, misschien maakt dat nog iets uit.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je van een particulier inkoopt, en je laat een inkoopverklaring ondertekenen, dan is het product een margegoed, en hoef je alleen btw te betalen over de winst die je erop maakt (de toegevoegde waarde)

Stel: je koopt in voor 60 (geen btw)

Je verkoopt voor 100 (ex btw), dan komt daar 19% over 40 = 7,60 bij en is je verkoopprijs dus 107,60 incl btw.

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0

Inkoopverklaring word hem niet aangezien ik echt van jan modaal inkoop(geen vaste particulier) hoe dan te handelen? Zoals eentje zei?

 

Wat heeft dat ermee te maken?

 

Zodra je spullen ophaalt / laat bezorgen van iemand van marktplaats, geef je diegene gewoon een A4tje (je kunt er tig printen en op zak hebben) met jouw naam en gegevens erop, en ruimte voor de verkoper om zijn NAW-gegevens, bedrag, omschrijving van de goederen, datum en handtekening van jullie beiden in te vullen. Kost max. een minuut om in te vullen, en je hebt een margegoed, zie ook http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-05.html#P51_7716

 

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0

@ FrankW: margegoed? In z'n P.S. zet TS toch dat het om een nieuw product gaat? De margeregeling kan alleen worden toegepast door wederverkopers van gebruikte goederen.

 

De margeregeling is hier niet aan de orde.

 

Maar even verdergaand op de margeregeling, FrankW: Je verkoopt voor 100 (ex btw), dan komt daar 19% over 40 = 7,60 bij en is je verkoopprijs dus 107,60 incl btw. Nee, je berekent geen BTW over de marge, maar uit de marge. In dit voorbeeld dus 19/119 x 40 = 6,39.

 

 

Dus W-Media: je koopt een nieuw product op Marktplaats en je verkoopt het in je winkel. Als je ergens anders een nieuw product koopt krijg je toch ook een factuur neem ik aan. Waarom heb je daar nu niet om gevraagd dan?

Anyway, als je geen factuur hebt gekregen is de aanschaf niet aftrekbaar. Dat geldt voor de inkomstenbelasting (IB) en voor de BTW.

 

Dat wat 'eentje' zegt klopt, maar je moet alleen met factuur leveren als je aan een andere ondernemer verkoopt. Bij verkoop aan een particulier hoeft dat niet. Maar de verkoop is hoe dan ook gewoon belast voor de IB en de BTW.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

@ FrankW: margegoed? In z'n P.S. zet TS toch dat het om een nieuw product gaat? De margeregeling kan alleen worden toegepast door wederverkopers van gebruikte goederen.

 

Als ik marktplaats zie, dan denk ik al snel aan tweedehands goederen. Excuses, ik las het bericht niet volledig genoeg denk ik.

Hoewel.

 

Anyway, als je geen factuur hebt gekregen is de aanschaf niet aftrekbaar.

 

Als dat bedrijf of die particulier waarvan je dat 'nieuwe product' koopt geen factuur geeft (omdat ie dat niet wil, of omdat ie geen bedrijf heeft), maar wel een inkoopverklaring margegeoed tekent (je wil immers iets van een bewijsje hebben..), is het toch automatisch een tweedehands goed (het is al eens eerder door iemand anders gekocht)? Dat het nog in de seal zit, tja, leuk en aardig, maar ik kan ook iets in de seal laten zitten en een tijdje in mn kast zetten...

 

aanschaf niet aftrekbaar. Dat geldt voor de inkomstenbelasting (IB) en voor de BTW.

 

Voor de IB is het toch genoeg om kosten aannemelijk te maken? Alleen voor de BTW geldt toch de eis dat je aan een factuur incl. diverse eisen moet voldoen?

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0

FrankW,

 

Het nuance-verschil zit 'm in tweedehands en gebruikte goederen. Het gaat er voor toepassing van de margeregeling niet om dat het goed al eens door een ander is gekocht. Anders zou de groothandelaar die aan een detaillist nieuwe spullen levert ook de margeregeling mogen toepassen. Het gaat echt om spullen die gebruikt zijn.

 

M.b.t. de aftrekbaarheid voor de IB heb je een punt. Aannemelijk maken klopt. Maar wat doet de fiscus met (zwart?) ingekochte producten? Als de leverancier geen factuur wil geven, zal hij ook geen inkoopverklaring willen tekenen.

Dus hoe stel je dan de inkoopprijs vast?

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.