Ga naar inhoud

Hypotheek vanuit bv financieren met prive geld

Geplaatst:

rvdb

Ik heb de afgelopen 2 jaar full time als ZZPer gewerkt, en daar leuk aan verdiend. Zo leuk dat ik een bv ben begonnen om mijn werkzaamheden in voort te zetten. De winst die ik niet als DGA aan mezelf uitbetaal wil ik in een huis gaan stoppen. Ik huur momenteel nog, maar ben van plan in 2010 een huis te kopen. Een deel van de aanschafprijs wil ik als hypothecaire lening vanuit de bv aan mijn prive persoon verstrekken. Dit zal initieel een klein deel van de totale hypotheek zijn, maar elk jaar wil ik een deel op de hypotheek van de bank aflossen met geld dat ik van de bv leen.

Ik heb hierover 2 vragen:

1) Moet ik voor de hypotheek vanuit de bv een hypotheekakte laten maken bij de notaris, of kan dit ook onderhands? Doel is wel dat de rente over de lening aftrekbaar is in Box 1. Hoe hoger de rente die ik mezelf kan rekenen, hoe beter.

2) Omdat mijn bv net is gestart heeft de bv nog niet veel eigen vermogen. Prive heb ik wel veel spaargeld. Kan ik nu prive geld lenen aan de bv zodat de bv met dit geld mij een hypotheek kan verstrekken? Is dit fiscaal houdbaar?

Featured Replies

Geplaatst:

rvdb

• Auteur

Een lening van privé aan de BV moet ook worden terug betaald, en dat was ook mijn eerste insteek (lenen aan BV, BV lost af aan privé). Bij een kapitaal storting ligt dat iets anders, maar ook dat kan (fiscaal neutraal) worden teruggedraaid. Dus je begreep me wel goed.

Geplaatst:

Ries

rvdb,

ok, maar dan ik begrijp je opmerking

"Het nadeel van het huis financieren met eigen privé vermogen is dat (mocht je dat geld later privé weer nodig hebben) je het niet weer uit het huis kan halen en de rente daarover aftrekbaar maken in box 1. Eens geïnvesteerd blijft geïnvesteerd (fiscaal gezien). Dus om die flexibiliteit mogelijk te maken zou je kunnen/willen kiezen om het via de BV te laten lopen."

niet zo goed.

linksom of rechtsom...er gaat geld naar een derde partij (geld uit de BV die daar al aanwezig is danwel het geld dat je via prive aan BV ter beschikking hebt gesteld via leningconstructie/ kapitaalstortingconstructructie). Cashflowtechnisch verminderdt je aanwezige cash (BV+prive tezamen bezien) zodra je het huis koopt. Tenzij je het van een externe bank leent).

Geplaatst:

rvdb

• Auteur

Nogmaals: het idee is dat de BV de schuld aan privé terugbetaalt. Dit kan niet als je het geld privé in het huis stopt. Je kan een 2e hypotheek nemen om het geld terug te halen naar privé, maar de rente daarvan mag je niet aftrekken in box 1. Alleen via de BV behoud je de rente aftrek.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.