• 0

Taxionderneming:vergunning geweigerd, wat nu?

Ik heb een ontheffing/vrijstelling van een ondernemersvergunning gevraagd voor taxi-ondernemer (eigen rijder). Nu is dat op voorhand (telefonisch) afgewezen en het ministerie verwacht nu dat ik het verzoek opnieuw indien door 1.050 euri te storten (behandelingskosten), zodat ze mij daarna offcieel kunnen afwijzen vanwege ontbreken diploma's. Doe ik dat niet dan kan ik ook niet in beroep. Ik heb een klacht ingediend bij de ombudsman. Wie heeft er ervaring met zulks?

 

 

Always expect the unexpected

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik snap niet precies wat je bedoelt met ontheffing/vrijstelling.

 

Ik neem aan dat je ij het IVW een vergunning wilde aanvragen maar je beschikt niet over je vakbekwaamheidschap?

 

als ik dat goed heb begrepen dan kan je er denk ik weinig aan doen, de taxiwet heeft bepaald dat je over bepaalde kwalificaties dient te beschikken om in aanmerking te komen voor een vergunning.

 

wellicht dat je me iets meer kunt vertellen? dan weet ik zeker of ik je heb begrepen.

 

groet

erik

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vrijstelling gevraagd omdat ik al 31 jaar werkzaam ben als koeriersdienst en ook in 1991 een Amsterdamse taxivergunning had waarmee ik vip vervoer heb gedaan. Aangezien ik zelf dus al 31 jaar lang mijn jaarrekeningen, offertes en fakturering doe en meen alles te weten op dit vakgebied, meen ik recht te hebben op vrijstelling van de vakbekwaamheidseis.

Buiten het feit dat het hele gedoe ca 2500 euri kost heb ik niet echt tijd over voor die onzin. De cursus heb ik bekeken en gaat er bijvoorbeeld van uit dat je geen boekhouder hebt. Ook hele verhandelingen over balansen vergelijken en ratio berekenen etc. echt grote onzin, net als calculatie, terwijl taxi's vastgestelde tarieven hebben.

Always expect the unexpected

Link naar reactie
  • 0

Klopt helemaal wat je zegt, echter sinds 2000! is de wet personenvervoer van kracht, om in aanmerking te komen voor een historische vakbekwaamheid, zoals dat heet (en dan alleen voor het deel waarmee je personenvervoer hebt verricht), had je de aanvraag in moeten dienen (hou me er niet op vast) juli 2001.

 

Je had dan je kvk en balansgegevens van voor die periode moeten indienen en had dan een vrijstelling gekregen voor je taxibedrijf, oftewel je had je ondernemersdiploma gekregen.

 

Omdat je toen die aanvraag waarschijnlijk niet hebt ingediend, gaat helaas die vlieger niet op om de aanvraag nu nog in te dienen. Nu mag je alleen nog een verzoek indienen als je over de juiste diploma's beschikt.

 

Ik had je graag wat anders verteld, maar zoals je zelf geen zin hebt om daar veel tijd aan te spenderen, kan ik je alleen adviseren om in plaats van een bezwaarschrift je tijd te steken in de cursus ondernemer taxivervoer.

 

Of je zoekt een vakbekwame chauffeur in amsterdam (als je zoals in de stad heb gereden zul je er vast nog wel een paar weten te vinden ;)) welke met jou een VOF wil beginnen (aangezien pacht niet meer is toegestaan), kan je op de vergunning van de VOF rijden, maar ik denk niet dat dat is wat je wilt.

 

anyway, succes

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

In 2001 was ik blijkbaar niet scherp ">) Te druk met ander werk om de wetswijziging op te merken. Omdat ik op dat ogenblik geen taxi meer deed. Toch geeft een aanvraag tot ontheffing zin, omdat er een wetswijziging voorligt (AmvB) om de eis af te schaffen. Als ik dus die 2500 euri uitgeef en het is vanaf 1 juli of zo niet meer nodig dan steek ik dat geld liever in een verplichte boordcomputer die zo'n beetje het dubbele kost. Ik heb inderdaad niet zo'n trek in een vof omdat de nood niet zo hoog is. Pas als ik in tijdnood zou komen door minder omzet in mijn andere activiteiten zou dat een optie zijn. Bedankt.

Always expect the unexpected

Link naar reactie
  • 1

Ik heb net even bij het IVW gekeken en de volgende voorwaarden gelden NU voor aanvraag van een ondernemers vergunning:

 

* Door een erkend vakdiploma voor taxiondernemers te overleggen (niet hetzelfde als chauffeursdiploma). Stichting Examenbureau Beroepsvervoer (SEB) geeft het vakdiploma af. Telefoon 070 307 09 16. De voorganger van deze stichting heette de Stichting Examen Personenvervoer. Het vakdiploma daarvan blijft geldig.

 

* Via een verklaring van historische vakbekwaamheid. Stuur een kopie van de zogenoemde 5-jaarsverklaring (EG-verklaring). Deze is tussen 1 januari 2000 en 30 juni 2001 afgegeven door de toenmalige Rijksverkeersinspectie. U kunt ook een kopie van een 6-jaarsverklaring opsturen. Deze is voor 1 januari 2000 afgegeven door de decentrale.

 

* Vakbekwaam op basis van een wettelijke bepaling zijn ondernemers die kunnen aantonen dat zij voor 1 augustus 1978 een taxivergunning hadden. Ook worden als vakbekwaam beschouwd ondernemers die kunnen aantonen dat zij op 1 januari 1982 beschikten over een vergunning voor het verrichten van groepsvervoer.

 

Bezwaar maken heeft nu dus geen zin (tenzij je aan een van de bovenstaande voorwaarden voldoet), wachten tot juli lijkt me dan handiger omdat de regels door IVW worden nageleefd zoals ze nu gelden.

 

Het is mij overigens niet bekend dat in een VOF alle vennoten vakbekwaam dienen te zijn, ik heb best wel wat VOF'jes uit amsterdam in mijn bestand en niet iedereen is vakbekwaam.

 

Succes,

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

Voor de vof kun je met een verklaring van gezamelijk vervoer inderdaad wel aan de gang, maar dat geeft een administratieve rompslomp que boekhouding, risiço's e.d. dat ik daar maar niet aan begin.

Ik wacht de wetswijziging wel af en zal op de gok even zo'n examen ff afleggen. Maijn chauffeurspas stamt uit 1991.

Always expect the unexpected

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.