sinds 1 januari heb ik een eigen bedrijf en wil mijn administratie zelf bijhouden (met het programma SpeedBalance).
Ik heb eigenlijk twee (ogenschijnlijk eenvoudige) vragen:
1. Ik heb van een crediteur een tegoed gekregen (een gift). Hoe moet ik dat boeken? Ik dacht zelf aan hetvolgende:
crediteuren €10
aan gift €10
Maar is de post gift (of waar ik het ook op moet boeken) dan passiva of inkomsten?
2. Ja, eigenlijk waren bovenstaande al twee vragen , maar vraag twee is hoe ik transacties moet laten oplopen. Moet dat op datum, of maakt dat niet uit. Als ik bijvoorbeeld gisteren iets kocht waar ik pas morgen de factuur van krijg, moet ik dan iets dat ik meteen betaal eerst boeken? Dat kan im doen, maar dan heb ik hem gesorteerd op datum van inkomend en niet van factuurdatum...
Hoop dat mensen met wat meer ervaring deze issues kunnen oplossen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Victor Bakker
Victor Bakker
Hallo,
sinds 1 januari heb ik een eigen bedrijf en wil mijn administratie zelf bijhouden (met het programma SpeedBalance).
Ik heb eigenlijk twee (ogenschijnlijk eenvoudige) vragen:
1. Ik heb van een crediteur een tegoed gekregen (een gift). Hoe moet ik dat boeken? Ik dacht zelf aan hetvolgende:
crediteuren €10
aan gift €10
Maar is de post gift (of waar ik het ook op moet boeken) dan passiva of inkomsten?
2. Ja, eigenlijk waren bovenstaande al twee vragen , maar vraag twee is hoe ik transacties moet laten oplopen. Moet dat op datum, of maakt dat niet uit. Als ik bijvoorbeeld gisteren iets kocht waar ik pas morgen de factuur van krijg, moet ik dan iets dat ik meteen betaal eerst boeken? Dat kan im doen, maar dan heb ik hem gesorteerd op datum van inkomend en niet van factuurdatum...
Hoop dat mensen met wat meer ervaring deze issues kunnen oplossen.
Alvast bedankt!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24757-boeking-van-een-gift-en-sortering-op-datum/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag