• 0

Aandeelhouder/bestuurder BV laat de boel in de steek en verblijft in Azië

Dag iedereen,

 

Graag wat advies. In 2008 is er een BV opgericht met twee aandeelhouders/bestuurders op 50/50 basis, laten we ze Henk en Karel noemen. Karel (Nederlandse nationaliteit) verblijft in Azië en verricht daar werkzaamheden voor de BV, in gezamenlijk overleg wordt bepaald dat de BV op adres van Henk wordt opgericht.

 

Begin 2009 blijkt dat de samenwerking niet brengt wat er van wordt verwacht, Henk besluit Karel mee te delen dat hij er mee wil stoppen. Karel geeft aan dat hij het bedrijf dan wil overnemen en zelfstanding voort wil zetten. Op dat moment lopen nog enige contracten waar nog opbrengsten uit zullen komen. Henk neemt contact op met de notaris om overdracht van de BV in gang te zetten. Omdat Henk Karel niet 100% vertrouwt laat hij zich tegelijkertijd uitschrijven als bestuurder.

 

Henk's gevoel bleek niet helemaal onjuist te zijn. Op de dag dat de laatste inkomsten binnen zijn maakt Karel deze van de bankrekening van de BV over naar diverse derden (deels om inkoopfacturen te betalen, maar bv ook oprichtingskosten van een nieuwe Ltd. in Azië). Zodra het geld van de rekening is afgeschreven meldt Karel dat hij geen interesse meer heeft in overname van de BV en laat feitelijk Henk met de brokken zitten. Weliswaar is Henk geen bestuurder meer, maar hij ontvangt op zijn privéadres de ene na de andere aanmaning, van derde partijen, maar ook van de belastingdienst die uiteraard vraagt om jaarcijfers 2008 en BTW kwartaalaangiftes. Karel laat niets meer van zich horen.

 

De vraag is hoe dit nu het beste kan worden opgelost. Hoe kan Henk hier zonder (al te veel) kleerscheuren vanaf komen. In feite kan Henk zelf weinig meer uitrichten, hij is tenslotte geen bestuurder meer (en wil dit ook zeker niet meer worden). Een ingeschakelde advocaat raadt af om het (snel) tot een faillissement te laten komen, dit ivm bestuurdersaansprakelijkheid die blijkbaar een rol speelt als het bedrijf kort na oprichting alweer failliet wordt verklaard. Voor 2008 zijn er geen jaarcijfers opgemaakt, daar ligt dus ook een probleem.

 

Voor enig goed advies zou ik zeer erkentelijk zijn.

 

Met vriendelijke groet,

 

"Henk"

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je loopt hier nogal wat gevaar met betrekking tot bestuurdersaansprakelijkheid:

- de jaarrekening 2008 valt waarschijnlijk onder de verantwoordelijkheid van beide bestuurders, één en ander afhankelijk van het moment van uittreding als bestuurder;

 

- heeft Henk zich vrijwillig als bestuurder afgemeld? Zo ja, is door de AvA decharge verleent voor gevoerd bestuur?

 

- belastingen worden niet betaalt: is onmacht gemeld? Zijn de aangiftes uit de periode van Henks bestuurdersschap wel gedaan?

 

Aangezien Henk nogal een probleem heeft zou ik hiervoor vooral veel contact houden met de advocaat.

Faillissement is idd vervelend, de curator zal alle mogelijkheden aangrijpen om het bestuur aan te pakken.

 

Succes,

 

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Johan,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Het bedrijf is opgericht in october 2008. In eerste instantie alleen door Henk. December 2008 heeft overdracht plaatsgevonden van de helft van de aandelen aan Karel. Henk is afgetreden als bestuurder in juni 2009.

 

Henk is vrijwillig als bestuurder uitgetreden. De AvA heeft geen decharge verleend. Karel meldde dat Henk niet kón uittreden als bestuurder als dat niet binnen de AvA was goedgekeurd. De advocaat meldt dat Henk wel kon uittreden zonder goedkeuring van de AvA, wat uiteraard niet wil zeggen dat er daarmee decharge werd verleend.

 

Bijkomstig; door toedoen van Karel is er een afnemer blijven zitten met een schadepost (rond de 10k Euro). Deze schade is ontstaan vóór aftreden van Henk als bestuurder (was namelijk een aanbetaling op goederen die uiteindelijk niet zijn geleverd door Karel).

 

Onmacht is niet gemeld aan de belastingdienst (niet door advocaat aangegeven!). BTW aangifte 2008 en 1e kw 2009 zijn wel gedaan (er kwam namelijk geld terug wat Karel opstreek). Aangifte rest van het jaar (zeer waarschijnlijk) niet meer gedaan.

 

Advies dus; contact met de belastingdienst opnemen en e.e.a. uitleggen?

 

Met vriendelijke groet,

 

"Henk"

Link naar reactie
  • 0

@Johan

 

Ik bedenk me nu dat contact met de belastingdienst betreffende onmacht m.i. niet gedaan kan worden door Henk. Henk is geen bestuurder meer.

 

Kan betalingsonmacht worden gemeld door een aandeelhouder?

 

In feite is dit het hele dilemma; het bedrijf wordt niet meer bestuurd door feitelijk bestuurder, kan/moet een aandeelhouder dan actie ondernemen richting derden/instanties?

 

 

Link naar reactie
  • 0

volgens mij is het zo dat als er geen feitelijke bestuurder meer is, in de statuten is geregeld dat de aandeelhouders het bestuur tijdelijk op zich moeten nemen. Als iemand als bestuurder niet meer bestuurt, is het de verantwoording van de aandeelhouders om in het bestuur te voorzien. Of door het aanstellen van een nieuwe bestuurder of door het zelf op zich te nemen. Als je hier niet aan voldoet, verschuift de aansprakelijkheid naar de aandeelhouders.

Dit is voorzover ik bekend ben met deze situatie. Een advocaat moet dit echter beter weten.

 

groet herman

Link naar reactie
  • 0

Dag Herman, bedankt voor je reactie.

 

De statuten er op naslaan is inderdaad een goede, de advocaat kwam hier (ook) niet mee, maar ik zal nu kijken wat daarin vermeld staat.

 

Mocht het zo zijn dat 't is zoals je zegt, dan vraag ik me af hoe daar in is opgelost hoe je omgaat met een situatie van 2 aandeelhouders, 50/50 aandelen, waarvan er 1 bestuurder is en juist deze het laat hangen. Het is niet zo dat hij niet kan, maar dat hij niet wil. Een kwestie van onbehoorlijk bestuur lijkt me, waarin hij zich eenvoudig verschuilt achter het feit dat hij ver weg in Azië zit.

Link naar reactie
  • 1

Aandeelhouders zijn feitelijk de baas. Bestuurders besturen namens de aandeelhouders. De algemene vergadering van aandeelhouders kan bestuurders benoemen en ontslaan.

 

Jezelf uitschrijven als bestuurder was een vrij zinloze actie (leermomentje voor de lezertjes dezes) Je ontloopt je bestuurders aansprakelijkheid niet en je kan niet meer ingrijpen.

 

Ik denk dat de schuldeisers soieso bij jou gaat aankloppen voor de schulden, dus je kan maar beter actie ondernemen.

 

Stap 1: communiceer luid en duidelijk (ook op schrift) naar je mede aandeelhouder wat je bezwaren zijn en welke acties je wil dat hij onderneemt en welke acties je zelf zal ondernemen. Stuur het naar zijn laatst bekende adres en sommeer hem te reageren en je te informeren over zijn acties.

Stap 2: Schrijf een aandeelhoudersvergadering uit volgens de voorschriften in de statuten (met agenda) en doe alles om de medeaandeelhouder te informeren hierover (ook schriftelijk op het laatst bekende adres)

Stap 3: Breng de positie van de onderneming zo goed mogelijk in beeld en bestrijf de "laakbare handelingen" van de mede bestuurder

Stap 4: Stel in de vergadering (waarschijnlijk met jezelf) de problemen aan de orde, en stel de bestuurder persoonlijk verantwoordelijk voor zijn laakbaar handelen. Ontsla de bestuurder en benoem jezelf als interim bestuurder om "orde op zaken" te stellen.

Stap 5: Stel orde op zaken, pak de oude bestuurder aan, tref regelingen met de crediteuren en liquideer het bedrijf als alles rond is.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dag Nils,

 

Hier heb ik wat aan, bedankt. Even terzijde, ik ben de aandeelhouder niet, maar probeer te helpen het probleem voor iemand op te lossen.

 

Het klinkt logisch wat je zegt, in ieder geval actie ondernemen ipv lijdzaam afwachten. Het is verbazingwekkend dat de ingeschakelde (en dure) advocaat hier niet mee komt.

 

Ik ben me ervan bewust dat je uitschrijven als bestuurder niet helpt voor issues uit het verleden. Maar voorkomt het wel problemen die pas ontstonden na uitschrijving? Zo is het gebeurd dat Karel nadat Henk was uitgeschreven (alles overigens in context "Karel heeft toegezegd het bedrijf van Henk over te nemen" en gaf aan ook alle administratieve verplichtingen na te komen) nog een huurcontract voor een bedrijfsruimte is aangegaan, een leaseauto regelde, diverse betalingen verrichtte etc. etc.

 

Stel dat je de stappen wilt volgen zoals jij omschrijft, bij wie/wat kan je dan het beste aankloppen voor assistentie?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.