• 0

Onroerend goed in BTW regeling naar niet BTW omzetten?

 

Ongeveer 5 jaar geleden heb ik een pand gekocht. Dit pand viel in de BTW regeling, ik heb het pand prive gekocht en destijds een btw nummer aangevraagd om alle BTW terug te kunnen vorderen bij de belastingdienst.

 

Daarna heb ik het pand verbouwt, van alle btw facturen heb ik de btw terug kunnen vragen.

 

Nu verhuur ik het pand en moet ik dus ook 19% btw vragen en afdragen over de huur die ik binnenkrijg.

 

Is het mogelijk om het geheel om te zetten, zodat ik niet meer mee doe aan de BTW? Zoja, hoe gaat dit in zijn werk?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Willem,

 

eens gekozen, blijft gekozen, dus nee, tenzij er een ingrijpende wijziging plaatsheeft. Over een kleine 5 jaar is de herzieningstermijn afgelopen. Ik denk dat je dan mss wat kunt doen. Voor die tijd moet je de in aftrek gebrachte BTW deels terugbetalen.

Maar ik ben geen expert op dit gebied, dus zeker ben ik niet.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Het klopt inderdaad dat als eenmaal geopteerd is voor een met BTW-belaste verhuur -ongeacht de vorm waarin deze optie is gerealiseerd – daarop niet kan worden teruggekomen. (Zo volgt uit een uitspraak van de Hoge Raad van 17 juni 1987.)

 

Bedenk je wel dat bij tussentijdse verkoop je moet opteren voor een met BTW-belaste levering, omdat anders de teruggevorderde BTW wordt herzien. (1/10 per jaar)

 

Ter info: Indien de verhuurder wijzigt, bijvoorbeeld omdat hij het pand verkoopt, heeft dat eveneens geen gevolgen voor de optie belaste verhuur, de optie loopt dus door.

 

Uit de jurisprudentie vloeit voort dat het zelfs niet mogelijk is om de optie ongedaan te maken indien verhuurder en huurder aan het eind van de huurtermijn een nieuwe huurovereenkomst sluiten!

 

Succes!

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn drie redenen waarom ik het pand vrij van BTW wil hebben.

1) Als ik het pand wil verkopen aan bijvoorbeeld een particulier, is dit makkelijker als er geen BTW in het geding is.

2) Als ik het pand niet verkoop, maar wil verhuren aan een particulier, is het interessanter als ik geen BTW hoef te berekenen over de huursom.

3) Nu moet ik een BTW administratie bijhouden, zou fijn zijn als dat niet meer hoeft.

 

Het is voor mij nog niet helemaal duidelijk of het uberhaupt mogelijk is, om het BTW gebeuren van het pand af te krijgen . En als dit mogelijk is, hoelang er gewacht moet worden om geen herzieningen van teruggevorderde BTW te krijgen?

 

Bedankt,

Willem

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn drie redenen waarom ik het pand vrij van BTW wil hebben.

1) Als ik het pand wil verkopen aan bijvoorbeeld een particulier, is dit makkelijker als er geen BTW in het geding is.

2) Als ik het pand niet verkoop, maar wil verhuren aan een particulier, is het interessanter als ik geen BTW hoef te berekenen over de huursom.

3) Nu moet ik een BTW administratie bijhouden, zou fijn zijn als dat niet meer hoeft.

 

Het is voor mij nog niet helemaal duidelijk of het uberhaupt mogelijk is, om het BTW gebeuren van het pand af te krijgen . En als dit mogelijk is, hoelang er gewacht moet worden om geen herzieningen van teruggevorderde BTW te krijgen?

 

Bedankt,

Willem

 

 

 

 

Willen,

 

Punt 1: je kunt zonder BTW het pand overdragen. Je krijgt een herziening op de afgetrokken BTW. De herzieningstermij duurt 10 jaar. Indien je in die 10 jaar het pand verkoopt, zul je voor ieder jaar dat je het pand hebt gebruikt (met btw) 1/10 van de teruggevorderde BTW mogen houden. De rest moet je terug betalen.

Punt 2: idem aan vraag 1, met dien verstande dat je dit niet kunt bereiken met de bestaande huurder ,zie ook mijn vorige reactie.

Punt 3. Logisch... dat willen we allemaal ;).

 

Gr.

Johan

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Johan,

 

Bedankt voor je reactie, het begint al een heel eind duidelijk te worden.

 

Graag zou ik nog even verder gaan op punt 2 - Pand niet verkopen, maar op een gegeven moment de mogelijkheid krijgen om het pand aan een particulier te verhuren zonder BTW in rekening te brengen.

 

Verder om het nog wat moeilijker te maken: Elke maand ontvang ik facturen voor de energie en telefoon aansluiting. Omdat ik een btw nummer heb speciaal voor dit pand vraag ik natuurlijk de btw terug voor deze facturen.

 

Vanaf wanneer kan ik nu mijn pand aan een nieuwe huurder verhuren zonder BTW in rekening te hoeven brengen? En zonder herziening aan de belastingdienst te hoeven betalen.

 

Willem

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Johan,

 

Bedankt voor je reactie, het begint al een heel eind duidelijk te worden.

 

Graag zou ik nog even verder gaan op punt 2 - Pand niet verkopen, maar op een gegeven moment de mogelijkheid krijgen om het pand aan een particulier te verhuren zonder BTW in rekening te brengen.

 

Verder om het nog wat moeilijker te maken: Elke maand ontvang ik facturen voor de energie en telefoon aansluiting. Omdat ik een btw nummer heb speciaal voor dit pand vraag ik natuurlijk de btw terug voor deze facturen.

 

Vanaf wanneer kan ik nu mijn pand aan een nieuwe huurder verhuren zonder BTW in rekening te hoeven brengen? En zonder herziening aan de belastingdienst te hoeven betalen.

 

Willem

 

 

 

 

Na verloop van 10 jaren na aanschaf kun je de BTW-herziening vergeten. :)

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.