• 0

overname doen

wij gaan over een tijdje mogelijk een overname doen en hebben hiervoor een investeerder gevonden. nu zit ik met een paar vraagjes:

 

- wat is een 'normaal' overnamebod? een aantal (1, 3, 10?) jaarwinsten of moet ik in omzetten denken?

 

- een aantal van de over te nemen diensten zullen wij gratis maken, daar verliezen we dus winst aan. is het dan 'not done' om het overname bedrag enkel over dar deel van de winst te berekenen waar wij wat aan hebben?

 

- doordat wij andere leveranciers hebben dan het over te nemen bedrijf komt er een bedrag teruggevloeid wat nu aan voorschotten is betaald. dient dit naar ons te gaan of naar de oude eigenaar?

 

- ik wil hier zeker een jurist bij betrekken, maar hoeveel procent van mijn totale kosten van de overname zou mogen opgaan aan de juridische kant van het verhaal?

 

- wat is een redelijk concurrentiebeding? ik wil niet dat de huidige eigenaar enkel zijn klanten overdoet en vervolgens doodleuk gaat concurreren met ons. 3 jaar niet dezelfde activiteiten uitoefenen lijkt mij netjes als je denkt aan de snelheid waarmee de markt zich beweegt.

 

- de investeerder hoeft niet per se zijn geld zsm terug (+ een bonus), hij heeft liever elk jaar een winstpercentage. op zich kan ik me hierin vinden, maar zie ik iets over het hoofd? uiteraard zal ik een uitkoopmogelijkheid bedingen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een jurist op percentage in een standaard situatie, nooit doen. Ik weet nog wel een advocaat in het amsterdamse voor normaal geld. Een gehaaide uit de sociale advocatuur. Mijn zaakjes doet hij altijd met plezier en inzet.

 

Er gaat sinds een paar jaar het verhaal dat de overname gelijk is aan een jaaromzet. Maar dat verhaal staat wat mij betreft net zo op de helling als dat iedereen met een opslag aan marge van 100% hanteert.

 

Bij NIVRA, de club van RA's, leeft al jaren het inzicht dat de waarde van de onderneming wordt bepaald door de zelfstandige terugverdien capaciteit van de te betalen prijs. Daarbij niet te veel belang hechtend aan de factor goodwill, omdat deze vaak voor een RA te veel lucht bevat.

 

En de prijs die jij kan betalen is maximaal de prijs die jij in vijf jaar naast rente kan vrij maken voor aflossingen, gesteld dat je in vijf jaar de investeerder zijn geld weer beschikbaar wil voorstellen.

 

En dat laatste is altijd wel goed. Dat je in eerste aanzet een redelijke overzichtbare termijn afspreekt dat dingen op nul komen.

 

En of de voorsachotten de ene kant of de andere kant uitgaan is maar net wat je afspreekt.

 

Groet Raoul

Link naar reactie
  • 0
Een jurist op percentage in een standaard situatie, nooit doen

 

dat bedoelde ik ook niet, ik vroeg me meer af of het bij een lage overnamesom wel lonend is om een dure jurist in te zetten. uiteraard is het verstandig om dit sowieso te doen, maar tot op welke hoogte?

 

de waarde van de onderneming wordt bepaald door de zelfstandige terugverdien capaciteit van de te betalen prijs.

 

dat is een zeer goed punt, iets waar ik nog niet eens 100% bij had stilgestaan. het bedrag wat wij in gedachten hebben zal zich niet snel compleet terugverdienen, maar het kan aan marketing zoveel doen dat we een groot bedrag van de overnamesom als het ware als reclamebudget zien.

Link naar reactie
  • 0

Buiten het klantenbestand neem je waarschijnlijk ook ontwikkelde producten, inventaris en wellicht ook personeel over... Allemaal zaken die van invloed zijn op de overnameprijs...

 

Buiten dat hoeft het over te nemen bedrijf niet zichzelf terug te verdienen... als jij de activiteiten van dat bedrijf gratis voort gaat zetten, zal dat natuurlijk nooit kunnen gebeuren... Je zult ongetwijfeld wel een verwachting hebben over wat het jou op gaat leveren aan andere verkopen, doordat je deze producten gratis aan gaat bieden...

 

De genoemde terugverdientijd van 5 jaar lijkt me wel redelijk... Dit geeft je een plafond waar je zeker niet boven wil... immers zodra je daar boven gaat ben je beter af zonder overgenomen bedrijf...

 

Juridische bijstand lijkt me altijd raadzaam... zelfs (of misschien juist wel ZEKER) als de overnameprijs in symbolische bedragen gaat... dat is namelijk meestal het geval als je een hele bak risico's gratis krijgt bij het overnemen van een paar leuke hebbedingetjes........

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Overnames slagen niet vaak. Waarom ga je eigenlijk overnemen? Wil je de ontwikkelde producten? Wil je personeel overnemen? Wil je klanten? Zeker bij een klein bedrijf is er veel afhankelijk van de inzet van de ondernemer. Als je klanten denkt over te nemen blijkt het bijvoorbeeld met jou helemaal niet te klikken of zien zij het als een kans om eens verder te kijken. Maak eens de afweging wat je zou kunnen doen met de overnamesom om zelf meer klanten binnen te halen, in de regel is het rendement daarop veel hoger!

 

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0
of zien zij het als een kans om eens verder te kijken.

 

dat is bij onze producten niet heel erg aan orde, overstappen naar een ander kost een heleboel centjes en daarbij is het gewoon verre van handig en lucratief. het zou voor de over te nemen klanten juist erg goed zijn.

 

Maak eens de afweging wat je zou kunnen doen met de overnamesom om zelf meer klanten binnen te halen,

 

dat zijn we nu aan het doen. we gaan eerst even wat herrie schoppen in de markt en onze marktpositie een stuk versterken alvorens de overname door te zetten.

Link naar reactie
  • 0

het zou voor de over te nemen klanten juist erg goed zijn.

 

Dus jullie hanteren een lagere prijs? Houdt daar dan rekening mee bij de berekening van de nieuwe omzet en overnameprijs. Het kan ook betekenen dat jullie kwailiteit lager ligt, of dat klanten dat denken, dan lopen ze nog weg.

dat zijn we nu aan het doen. we gaan eerst even wat herrie schoppen in de markt en onze marktpositie een stuk versterken alvorens de overname door te zetten.

Als je dan goed monitored wat je dat kost per nieuw geworven klant weet je waarvoor je de klanten kan overnemen anders is het goedkoper om dat bedrijf uit de markt te concureren.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.