Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Station

verkoop auto die tot ondernemingsvermogen behoort

Recommended Posts

Omstandigheden:

(Zeer zuinige) auto aangeschaft in 2009

Auto hoort tot ondernemingsvermogen. Dit blijkt uit de balans.

Afschrijving 50% in 2009 en 50% in 2010 volgens regeling "willekeurig afschrijven".

Restwaarde nihil

 

 

Wat zijn de fiscale consequenties wanneer deze auto tussentijds wordt verkocht/ingeruild in de volgende gevallen.

1. Verkoop auto in 2011 aan dealer automerk voor bijvoorbeeld euro 7.000.

 

2. Als eigenaar van deze onderneming wil ik, wederom voor euro 7.000, deze auto voortaan prive gebruiken. De auto zal als gevolg daarvan uit het ondernemingsvermogen verdwijnen. Winst 7000-restwaarde (0 euro) is belast.

 

Nog een laatste vraag.

Wanneer de mogelijkheid onder punten 1 en 2 fiscaal worden geaccepteerd ben ik dan gehouden een bepaald minimumbedrag voor de auto te rekenen?

 

Met dank voor de moeite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In beide gevallen is de winst (verkoopopbrengst -/- boekwaarde -/- eventuele kosten) belast. Let er wel op dat 2) alleen mogelijk is als je de auto NIET meer zakelijk gebruikt.

 

Er is maar 1 prijs die als verkoopopbrengst wordt gebruikt: de waarde in het economisch verkeer. Bij 1) is dat de prijs die de koper betaalt, bij 2) is dat de prijs die onder 1) zou zijn gekregen.

 

Vergeet de btw-gevolgen niet.


Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Share this post


Link to post
Share on other sites

De opbrengst van de auto zal de werkelijke waarde van de auto moeten zijn en niet door kortingen en dergelijke beïnvloed zijn en ze zullen dan ook kijken naar de aankoop nota van de vervangende auto, ook l is die privé. die gegevens ben je als ondernemer verplicht te bewaren (Alle privé gegevens die van belang voor de belastingheffing zijn moeten door een ondernemer bewaard worden). De belastingdienst kijkt in dit sort situaties zeker of de opbrengst in verhouding staat tot vergelijkbare transacties.

Let er ook op, zoals al eerder aangehaald, dat je over de verkoop 19% btw verschuldigd bent over de kale verkoopprijs (eventuele BPM telt dus niet mee voor de BTW berekening). Eventuele rest BPM zit in de verkoopprijs, maar ook in de waarde op de balans (balans waarde is aankoop+afleveringskosten+kenteken+BPM)

 


Administratiekantoor Frelo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties.

Ik maak uit deze reacties op dat het fiscaal is toegestaan deze auto in twee jaar volledig af te schrijven (willekeurige afschrijving zeer zuinige nieuwe auto). Deze auto mag vervolgens tegen een reele waarde naar prive worden overgeheveld (waarde economisch verkeer), maar mag daarna niet meer zakelijk worden gebruikt. Dat klinkt logisch! Ook de BTW problematiek is mij duidelijk.

 

Hoe gaat de fiscus om met een verschil tussen de economische waarde en de (hogere) waarde waartegen je de auto prive kan verkopen? Dit verschil is in mijn ogen onbelast.

 

Ik wil daarna weer een nieuwe (zeer zuinige) auto kopen. Stel dat de regeling "willekeurige afschrijving" dan nog bestaat, mag ik in dat geval deze nieuwe auto wederom tot het ondernemingsvermogen rekenen en daarop in twee jaar volledig afschrijven?

 

Of heb ik geen keuze meer en mag ik een nieuwe auto helemaal niet meer tot het ondernemingsvermogen rekenen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is geen verschil tussen de waarde in het economisch verkeer en de waarde waarvoor je de auto kan verkopen. Die laatste is namelijk de waarde in het economisch verkeer. Je kunt winstneming dus niet voorkomen/beperken door de auto naar privé te halen.

 

Als je weer een nieuwe auto koopt, kun je daarvoor weer opnieuw de keuze maken tussen privé- of ondernemingsvermogen. Daarvoor geldt dan de op dat moment geldende regeling, dus mogelijk kun je ook voor die auto versneld afschrijven. Maar kennelijk heb je dus een auto in de onderneming nodig. Dan wordt het natuurlijk wel lastig om te verdedigen dat je de auto naar privé moet halen omdat je deze niet zakelijk gebruikt en dus geen ondernemings- en/of keuzevermogen meer is.


Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is geen verschil tussen de waarde in het economisch verkeer en de waarde waarvoor je de auto kan verkopen. Die laatste is namelijk de waarde in het economisch verkeer. Je kunt winstneming dus niet voorkomen/beperken door de auto naar privé te halen.

 

Wij spelen met de volgende gedachten.

De desbetreffende auto is een Fiat 500. Mijn vrouw heeft het voornemen deze auto voor 100% prive te gaan gebruiken. Hiervoor moet deze auto, tegen de waarde in het economische verkeer, naar prive worden overgeheveld.

Dat begrijp ik uit jouw woorden. Waarde economisch verkeer -/- boekwaarde = belaste opbrengst.

 

Zelf wil ik daarna in een andere auto gaan rijden. Ik zal de nieuwe auto weer volledig aan het ondernemingsvermogen toerekenen. Dat laatste mag maar hoeft niet.

Stel dat mijn vrouw, na enige tijd zegt dat zij de Fiat 500 alsnog van de hand wil doen. Ze bedingt een hogere prijs dan de oorspronkelijke economische waarde waartegen de Fiat 500 naar prive is overgeheveld.

Onder waarde in het economische verkeer versta ik bijvoorbeeld de cataloguswaarde (ANWB).

 

Is dit dan voor de fiscus belaste winst?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is geen verschil tussen de waarde in het economisch verkeer en de waarde waarvoor je de auto kan verkopen. Die laatste is namelijk de waarde in het economisch verkeer. Je kunt winstneming dus niet voorkomen/beperken door de auto naar privé te halen.

 

Wij spelen met de volgende gedachten.

De desbetreffende auto is een Fiat 500. Mijn vrouw heeft het voornemen deze auto voor 100% prive te gaan gebruiken. Hiervoor moet deze auto, tegen de waarde in het economische verkeer, naar prive worden overgeheveld.

Dat begrijp ik uit jouw woorden. Waarde economisch verkeer -/- boekwaarde = belaste opbrengst.

 

Zelf wil ik daarna in een andere auto gaan rijden. Ik zal de nieuwe auto weer volledig aan het ondernemingsvermogen toerekenen. Dat laatste mag maar hoeft niet.

Stel dat mijn vrouw, na enige tijd zegt dat zij de Fiat 500 alsnog van de hand wil doen. Ze bedingt een hogere prijs dan de oorspronkelijke economische waarde waartegen de Fiat 500 naar prive is overgeheveld.

Onder waarde in het economische verkeer versta ik bijvoorbeeld de cataloguswaarde (ANWB).

 

Is dit dan voor de fiscus belaste winst?

 

 

 

Auto's hebben echt de "neiging" om minder waard te worden en niet meer. als je dus na een tijdje de auto tegen een hogere prijs verkoopt, is de eerdere waarde vaststelling duidelijk te laag geweest. De fiscus kan ik dat geval de waarde bij verkoop door je vrouw verhogen met een bedrag over de periode tussen overbrengen naar prive en verkoop door je vrouw.

De veiligste manier is om te zorgen voor een onafhankelijke waarde vaststelling (taxatie) op het moment van overbrengen naar privé. Als de belastingdienst het achteraf dan niet met die waarde eens is het het aan de belastingdienst om dit aan te tonen. Er kunnen namelijk omstandigheden zijn die op het moment van overbrengen anders waren dan op het moment van verkoop door je vrouw. Je hebt dan in ieder geval een basis waarop de overbreng waarde is gebaseerd. Koerslijsten en werkelijke waarde liggen namelijk nogal eens uit elkaar.

succes, Fred Londema


Administratiekantoor Frelo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 17 leden online en 241 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept