• 0

Kasstelsel

Heb een vraag over het kasstelsel.

 

Gedurende het boekjaar hanteer ik het kasstelsel, dus als de de betaling/ontvangst via de bank gebeurd dan worden de kosten/ontvangsten en de btw geboekt.

 

Hoe moet je de facturen (zowel verkoop als inkoop) boeken die niet betaald/ontvangen worden in bv 2009 maar wel als datum 2009 hebben ?

 

1) moet je de alles zo laten en gewoon doorgaan via de bankboekingen

2) moet je de verkoop/inkoopfacturen in het oude boekjaar inboeken zonder btw met als tegenrekening debiteuren/crediteuren

3) moet je de verkoop/inkoopfacturen in het oude boekjaar inboeken met btw met als tegenrekening debiteuren/crediteuren.

 

Welke optie is van toepassing ?

 

Bij voorbaat dank

 

Ronald

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ronald,

 

Welkom op HigherLevel!

 

Het kas- en factuurstelsel is een systeem dat gaat over het tijdstip van verschuldigdheid van de BTW. Het heeft niets te maken met je wijze van boekhouden. Kasstelsel is BTW afdragen zodra je het ontvangen hebt.

 

Toepassen van het kasstelsel (o.g.v. de Wet OB of met toestemming van de inspecteur) levert meestal geen verkoopfacturen op, maar er kunnen best verkopen zijn waar je ze gebruiken moet. Die boek je zoals dat administratief gebruikelijk is (ik ben geen boekhouder dus het hoe en waar kan ik je niet vertellen).

 

Het kasstelsel gaat in dit verhaal alleen over de verkoopkant, voor de inkoop mag je (zonder vergunning) zelf kiezen welk systeem je hanteert.

 

Boekhouder gezocht die de admin.kant nog even uitlegt.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of dat je de kasstelsel mag toepassen. Voor de omzetbelasting is het immers niet van belang wanneer je de gefactureerde bedragen ontvangt maar wanneer je de verkoopfacturen uitschrijft. Hetzelfde geldt voor de ontvangen inkoopfacturen, daarbij is de factuurdatum van belang.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

op grond van art. 26 Wet OB 1964 is het kasstelsel onder voorwaarden, voor bepaalde ondernemers, toegestaan. Meer hierover op de site van de belastingdienst.

 

Je berekent de omzetbelasting dan op basis van kas- en bankboek.

 

Als je verplicht bent om facturen uit te reiken, dan kun je het kasstelsel niet toepassen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

resumerend: kosten meenemen in 2009 en de BTW in 2010. Maar de kosten in 2010 meenemen is ook een mogelijkheid.

 

In de fiscale wetgeving wordt de term " goed koopmansgebruik " vaak gebruikt, maar dat wilt niet zeggen dat je zomaar zelf kunt bepalen wanneer je de kosten neemt. Wanneer de kosten aan het jaar 2009 zijn toe te rekenen dan moet dat ook gebeuren.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of dat je de kasstelsel mag toepassen. Voor de omzetbelasting is het immers niet van belang wanneer je de gefactureerde bedragen ontvangt maar wanneer je de verkoopfacturen uitschrijft. Hetzelfde geldt voor de ontvangen inkoopfacturen, daarbij is de factuurdatum van belang.

 

ROVéNED,

 

dit klopt volgens mij niet. Kijk ook even in de andere draad over dit onderwerp, over die webshop en dan het antwoord van Roel Jongman.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.