• 0

Eenmanszaak inkomsten en loondienst in hetzelfde jaar, hoe om te gaan met de Zvw

In 2009 heb ik zowel als zzp-er (eenmanszaak) als uit loondienst inkomsten gehad. Via de loondienst is er al een stuk Zvw betaald. Kan ik nu het volgende doen:

max bedrag Zvw --> €32369,= hier moet ik als freelancer (zo noemen ze het op de belastingsite) 4,8% over betalen ofwel €1554,=.

Stel dat ik in loondienst al 300 euro heb betaald, kan ik dan zeggen dat ik nog maar €1254,= behoef te betalen? Of is het iets ingewikkelder?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eerst wordt vastgesteld wat de inkomensafhankelijke premie is die over je loon is verschuldigd, dus tegen hoog percentage (2010: 7,05%, 2009: 6,9%) Laag percentage is voor 2009 4,8% en voor 2010 4,95%. Zit je dan nog niet aan het premiemax, dan krijg je een aanslag mbt je ondernemerswinst voor het verschil tussen het maximuminkomen en het reeds in aanmerking genomen loon.

 

Stel 300 euro via werkgever = premieloon van 4.348 euro

Max 2009: 32.369 (2010: 33.189)

Nog te betalen (max): (32.369 -/- 4.348) * 4,8% = 1.345 euro

 

(Overigens staat in de tabel op de site van de belastingdienst ook de ondernemer vermeld)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie.

 

 

freelancer (zo noemen ze het op de belastingsite)

 

Ik schreef dit omdat "freelancer" geen erkende ondernemersvorm is voor de belastingsdienst, normaal gesproken. Is dit tegenwoordig wel zo?

 

Bij de belastingdienst zien ze een freelancer als iemand die geen onderneming drijft of geen dienstbetrekking heeft maar wel opdrachten doet tegen betalingen. Feitelijk ben je dan gewoon een resultaatgenieter/ROW-er. Bron

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

nee, maar de belastingdienst probeert zich, zeker op de website, tegenwoordig best wel in te leven in het spraakgebruik en niet alleen de wettelijke termen te hanteren. Freelancer is geen ondernemingsvorm, want het kan ook duiden op een resultaatgenieter, en die is geen ondernemer. Maar ook die betalen zvw-premie (behalve dan de terbeschikkingstellers, die fictief resultaatgenieters zijn, maar daarover geen zvw-premie zijn verschuldigd). Maar als ze die termen neer zouden zetten, zou de belastingtelefoon vermoedelijk weer overbelast raken...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Voor de premieberekening voor de Zvw wordt eerst gekeken naar de inkomsten waarop het hoge tarief van toepassing is (dit zijn inkomsten uit loondienst, uitkeringen ziektewet, WW en WAO/WIA en de AOW en de VUT als die al werd ontvangen per 1-1-2006). Met uitzondering van de AOW is er de verplichting deze premie als werkgever /uitkeringsinstelling dan te vergoeden. Uiteindelijk betaal je feitelijk alleen de belasting over de uitkering.

Dan wordt er gekeken naar de overige inkomsten waarop het lage tarief van toepassing is (alle overige inkomsten uit arbeid, zoals winst uit onderneming, freelance werkzaamheden, overige resultaten, maar ook VUT-uitkeringen begonnen na 1-12006, lijfrente, koopsommen, pensioenen etc.). Hier betaal je de premie dus helemaal zelf en is r geen vergoeding (wat kleine uitzonderingen daargelaten)

Per werkgever, uitkeringsinstelling wordt tot steeds tot het maximum ingehouden.

Het teveel ingehouden wordt dor de belastingdienst bepaald en hiervan krijg je bericht. Bij het hoge tarief wordt de teruggaaf door de diverse werkgevers gedaan (i.v.m. de eerdere vergoeding ontvang je eigenlijk alleen de belasting terug) en in de overige gevallen zorgt de belastingdienst rechtstreeks voor de terugbetaling.

 

 

 

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.