• 0

Alleen door innoveren: de Winterspelen van 2022 in Nederland?!

Het volgende artikel las ik zojuist op Nu.nl onder de kop 'Winterspelen 2022 naar Nederland' . Hier staan aardig wat ideeën in, die mooie voorbeelden zijn van "creatieve innovatie door beperking":

 

Nederland is in staat de Winterspelen te organiseren. Dat stelt Ron Mulder, de baas van het sportsmarketingbedrijf Referee en de manager van schaatser Sven Kramer.

 

''Het is haalbaar en een stuk goedkoper dan de Zomerspelen in 2028'', aldus Mulder.

 

In de ogen van Mulder heeft Nederland op wintersportgebied meer te bieden dan in de zomersporten. ''Dat Nederland geen bergen heeft voor alpine-skiën maakt niet uit. Grote baggeraars willen en maken zo een berg van 1000 meter hoog."

 

"Op de Veluwe kunnen we allerlei ski-disciplines doen. Daarnaast hebben we multinationals als DSM, Philips, Unilever en Shell. We zijn een land van innovatie en met die bedrijven erachter moet het lukken."

 

"Het is ook een stuk goedkoper. Ze lachen me allemaal uit met dit idee, maar die Zomerspelen in 2028 krijgen we toch nooit.''

 

Volgens Mulder moet Nederland inzetten op 2022. ''Met mensen als Sven Kramer, Rintje Ritsma en Nicolien Sauerbreij hebben we topsporters die dat geweldig kunnen neerzetten. Bij veel wintersporten gaat het vooral om koeling."

 

"We leggen ook een schaatsbaan van vijf kilometer neer in de polder. Dus dat kunnen we wel. We hebben in Nederland ook mensen die sneeuw kunnen maken. Michiel de Ruiter doet dat over de hele wereld voor tal van evenementen.''

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een uitdagende gedachte. Een berg van 1000 meter hoog is zo gemaakt, maar hoe maak je een "winter"?

 

Het beroerde weer in Vancouver was daar wel degelijk een domper op de vreugde.

 

Kunstijs in de bobslee baan is wel te doen, maar kunstsneeuw bij 10 graden boven nul op de piste is niet erg duurzaam.

 

Ik denk dat de uitdaging niet in de hoogte van de berg ligt, maar in de beleving van het wintergevoel en de duurzaamheid van het hele evenement. Ook daar zijn vast oplossingen voor te vinden, maar dat wordt een hele hijs.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Een flinke ambitie is prima en tot op zekere hoogte kan ik wel meegaan in het idee dat we in NL flinke evenementen aankunnen maar Olympische spelen is toch wel andere koek. Het heeft wat Calimero achtigs over zich: een klein landje dat kost wat kost wil laten zien dat het wel degelijk meetelt.

Ik zou wel eens een serieuze risico analyse willen zien voordat allemaal bobo's lopen te gillen dat we er klaar voor zijn. Een knappe analyse voorafgaand aan grote evenementen en projecten is niet makkelijk maar kan zoveel ellende voorkomen.

Er zijn grote bedrijven die per jaar enorme bedragen uitgeven aan de analyse van diverse ontwikkelingen in de wereld terwijl overheden schijnbaar makkelijk over oneffenheden heel stappen. Het vooraf investeren lijkt mij een voorwaarde om niet achteraf een rekening gepresenteerd te krijgen, zowel in geld als anders.

 

GJ

Link naar reactie
  • 0
Ik zou wel eens een serieuze risico analyse willen zien voordat allemaal bobo's lopen te gillen dat we er klaar voor zijn.

 

Schoenmaker hou je bij je leest.

 

Baggeraars willen zo een berg van 1000 meter maken ?

Een eiland maken zoals bij Dubai, een uitbreiding zoals de Maasvlakte II is echt heel niet vergelijken met een berg van 1000 meter.

Zo'n bergje kun je niet maken van losse grond, dat is instabiel en spoelt binnen een aantal jaren gewoon weg, een beetje zoals een slappe pudding uit elkaar zakt op je bord als je het kuipje waarin het zit weghaalt. En zie daar onze eigen modderstroom.

Groot voordeel is misschien wel dat veel delen van Nederland dan ineens niet meer onder de waterspiegel liggen.

Alleen jammer van al die steden en dorpen.

 

Goed denk je dan misschien, dan maken we die berg, van enkele kilometers in doorsnede, toch gewoon van rotsblokken.

Dat zou misschien nog gaan als je een piramide zou bouwen, maar deze berg wordt 6 keer zo groot als de grootste piramide.

Nog even los van de vraag waar al die rotsen vandaan moeten komen (voor Dubai was dat al een logistieke uitdaging) gaat zo'n berg een enorme druk uitoefenen op de weide omgeving.

Onze bodem is namelijk ook weer zo slap als pudding, daar rotsen opgaan stapelen betekend dat misschien wel de helft van de uiteindelijk berg zich onder het maaiveld bevind. Al die grond die weggedrukt word moet ergens naartoe, kans is groot dat in een straal van een tiental kilometer (maar misschien nog wel meer) de grond meters omhoog komt om de enorme druk van die berg te compenseren. zelfs een reeks kleine aardbevingen is dan niet uit te sluiten.

 

 

Je eigen kunnen schromelijk overschatten lijkt iets van de schaatswereld te worden.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.