• 0

Participeren in bedrijf (als werknemer); beste aanpak

Hallo,

 

Om maar met de deur in huis te vallen als 'newby' op dit forum:

 

Ik werk een aantal jaar in het softwarebedrijf als werknemer. Ik run het bedrijf in de praktijk en de 2 enige oprichters/aandeelhouders 'kijken mee' en samen doen we de strategiebepaling. We gaan internationaal uitrollen. Daarvoor komt een externe investeerder die 25% krijgt voor 700.000,-. Onderhandelingen lopen met meerdere partijen. Geschat wordt dat het binnen nu en 6 maanden rond is. Doel is het bedrijf over ongeveer 3 jaar te verkopen.

 

Zij willen op lange termijn met mij verder en ik met hun. Plan is om na de verkoop nieuw bedrijf samen op te zetten (gelijke verhoudingen).

 

Zij willen mij binden aan het bedrijf en een oplossing vinden voor het 'salarisprobleem' dat anders kan ontstaan. Ze kunnen me nu geen 4,99% geven (dat wordt mijn deel) voor 'weinig' als er binnen enkele maanden iemand instapt voor veel meer (dan komt de fiscus langs...).

 

VOORSTEL is nu om over na te denken:

 

-Ik krijg 4,99% op hetzelfde moment als de investeerder instapt, tegen zelfde waardering.

-Ik financier het in te brengen geld, ruim een ton, voor de aandelen zelf (ik heb veel overwaarde in mijn huis)

-Per datzelfde moment wordt mijn salaris zodanig verhoogd i.c.m. gegarandeerde bonussen, dat ik binnen die drie jaar mijn geleende inbreng terugverdiend heb.

 

Enige nadeel is dat de belasting 25% afsnoept als het bedrijf verkocht wordt. Ik wil ervoor zorgen dat ik op elk moment mijn aandelen weer terug kan geven voor datzelfde bedrag als ik ervoor betaald heb. Zijn daar afspraken voor te maken c.q. constructies voor?

 

We hebben verder over meerdere scenario's gesproken en ik mag zelf ook voorstellen doen. Ook bijvoorbeeld arbeidsrechtelijk, dat ik gewoon een % van de verkoopprijs krijg als het verkocht wordt (behalve als ik zelf uit dienst ga). Of oprichten BV en managementfee.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten