• 0

Participeren in bedrijf (als werknemer); beste aanpak

Hallo,

 

Om maar met de deur in huis te vallen als 'newby' op dit forum:

 

Ik werk een aantal jaar in het softwarebedrijf als werknemer. Ik run het bedrijf in de praktijk en de 2 enige oprichters/aandeelhouders 'kijken mee' en samen doen we de strategiebepaling. We gaan internationaal uitrollen. Daarvoor komt een externe investeerder die 25% krijgt voor 700.000,-. Onderhandelingen lopen met meerdere partijen. Geschat wordt dat het binnen nu en 6 maanden rond is. Doel is het bedrijf over ongeveer 3 jaar te verkopen.

 

Zij willen op lange termijn met mij verder en ik met hun. Plan is om na de verkoop nieuw bedrijf samen op te zetten (gelijke verhoudingen).

 

Zij willen mij binden aan het bedrijf en een oplossing vinden voor het 'salarisprobleem' dat anders kan ontstaan. Ze kunnen me nu geen 4,99% geven (dat wordt mijn deel) voor 'weinig' als er binnen enkele maanden iemand instapt voor veel meer (dan komt de fiscus langs...).

 

VOORSTEL is nu om over na te denken:

 

-Ik krijg 4,99% op hetzelfde moment als de investeerder instapt, tegen zelfde waardering.

-Ik financier het in te brengen geld, ruim een ton, voor de aandelen zelf (ik heb veel overwaarde in mijn huis)

-Per datzelfde moment wordt mijn salaris zodanig verhoogd i.c.m. gegarandeerde bonussen, dat ik binnen die drie jaar mijn geleende inbreng terugverdiend heb.

 

Enige nadeel is dat de belasting 25% afsnoept als het bedrijf verkocht wordt. Ik wil ervoor zorgen dat ik op elk moment mijn aandelen weer terug kan geven voor datzelfde bedrag als ik ervoor betaald heb. Zijn daar afspraken voor te maken c.q. constructies voor?

 

We hebben verder over meerdere scenario's gesproken en ik mag zelf ook voorstellen doen. Ook bijvoorbeeld arbeidsrechtelijk, dat ik gewoon een % van de verkoopprijs krijg als het verkocht wordt (behalve als ik zelf uit dienst ga). Of oprichten BV en managementfee.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zij willen mij binden aan het bedrijf en een oplossing vinden voor het 'salarisprobleem' dat anders kan ontstaan. Ze kunnen me nu geen 4,99% geven (dat wordt mijn deel) voor 'weinig' als er binnen enkele maanden iemand instapt voor veel meer (dan komt de fiscus langs...).

700k voor 25% = 140k voor 4,99%. Zo zal de fiscus het in ieder geval zien. Alles wat je er niet zelf voor betaalt zal als loon aangemerkt worden - geen probleem, maar overleg wel even over de loonbelasting. Anders hou je zo weinig cash over...

 

De opties die je noemt zijn allemaal mogelijk. Je kunt ook afspreken dat de huidige eigenaren je het geld lenen.

Enige nadeel is dat de belasting 25% afsnoept als het bedrijf verkocht wordt. Ik wil ervoor zorgen dat ik op elk moment mijn aandelen weer terug kan geven voor datzelfde bedrag als ik ervoor betaald heb. Zijn daar afspraken voor te maken c.q. constructies voor?

 

We hebben verder over meerdere scenario's gesproken en ik mag zelf ook voorstellen doen. Ook bijvoorbeeld arbeidsrechtelijk, dat ik gewoon een % van de verkoopprijs krijg als het verkocht wordt (behalve als ik zelf uit dienst ga). Of oprichten BV en managementfee.

Als je 4,99% van de aandelen hebt, vallen deze in box 3. Je betaalt dan jaarlijks 1,2% over de waarde van de aandelen. De verkoopopbrengst is niet (als zodanig) belast, dat zit al bij de jaarlijkse heffing inbegrepen.

 

Een eigen BV oprichten zou ik alleen doen bij een belang van tenminste 5%. Anders is het fiscaal erg onvoordelig.

 

Andere mogelijkheden zijn opties, winstrechten, SARs, of inderdaad gewoon een percentage van de opbrengst bij verkoop van de aandelen. Wel op de verschillen letten: bij een percentage van de verkoop krijg je niets van eventueel dividend wat vlak daarvoor wordt uitgedeeld en bij opties heb je hetzelfde probleem. Ook de fiscale behandeling is steeds anders.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Om maar met de deur in huis te vallen als 'newby' op dit forum:

Welkom!( Mag ik dat al zeggen als zelf "newby"zijnde?)

 

Ik werk een aantal jaar in het softwarebedrijf als werknemer. Ik run het bedrijf in de praktijk en de 2 enige oprichters/aandeelhouders 'kijken mee' en samen doen we de strategiebepaling. We gaan internationaal uitrollen. Daarvoor komt een externe investeerder die 25% krijgt voor 700.000,-. Onderhandelingen lopen met meerdere partijen. Geschat wordt dat het binnen nu en 6 maanden rond is. Doel is het bedrijf over ongeveer 3 jaar te verkopen.

 

Zij willen op lange termijn met mij verder en ik met hun. Plan is om na de verkoop nieuw bedrijf samen op te zetten (gelijke verhoudingen).

 

Zij willen mij binden aan het bedrijf en een oplossing vinden voor het 'salarisprobleem' dat anders kan ontstaan. Ze kunnen me nu geen 4,99% geven (dat wordt mijn deel) voor 'weinig' als er binnen enkele maanden iemand instapt voor veel meer (dan komt de fiscus langs...).

 

Huidige aandeelwaarde: 2.1 Miljoen

Met een nieuwe investeerder komt dit bedrag te staan op 2.8 Miljoen. Volgens mijn berekening.

Jij "koopt" 4,99 procent van de aandelen.Hierdoor stijgt het kapitaal en is het dus logisch dat iemand die later instapt meer betaald.

 

 

VOORSTEL is nu om over na te denken:

 

-Ik krijg 4,99% op hetzelfde moment als de investeerder instapt, tegen zelfde waardering.Hierdoor geniet jij niet van de waarde-groei!

-Ik financier het in te brengen geld, ruim een ton, voor de aandelen zelf (ik heb veel overwaarde in mijn huis). Niet geheel verstandig.

-Per datzelfde moment wordt mijn salaris zodanig verhoogd i.c.m. gegarandeerde bonussen, dat ik binnen die drie jaar mijn geleende inbreng terugverdiend heb. Jij krijgt salarisverhoging, maar uiteindelijk is dit minder winst voor de onderneming. gezien je 4,99 % van de aandelen hebt, is jou deel niet het grootste daarin. Echter ga je dus geld lenen om te investeren, daar betaal je rente over. Vervolgens ga je meer verdienen .Hierdoor moet je ook nog eens meer belasting betalen dus blijft er nog minder winst over. Mijn advies: Sluit een regeling met de aandeelhouders. Bijv. aandelen als loon.

Enige nadeel is dat de belasting 25% afsnoept als het bedrijf verkocht wordt. Ik wil ervoor zorgen dat ik op elk moment mijn aandelen weer terug kan geven voor datzelfde bedrag als ik ervoor betaald heb. Zijn daar afspraken voor te maken c.q. constructies voor?

 

Als zo'n afspraak mogelijk was, wilde iedereen investeren in aandelen! Dan wil je eigenlijk wel de lusten,maar niet de lasten...Als ik het goed begrijp?---> Wel winst, maar geen verlies. ;)

 

We hebben verder over meerdere scenario's gesproken en ik mag zelf ook voorstellen doen. Ook bijvoorbeeld arbeidsrechtelijk, dat ik gewoon een % van de verkoopprijs krijg als het verkocht wordt (behalve als ik zelf uit dienst ga). Of oprichten BV en managementfee.

In mijn ogen is dit de beste optie. Wel de lusten.... ;)

 

 

Verbeter me als ik er naast zit...

 

Greetz, Paus E.

Terug op aarde.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.