Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!

Recommended Posts

Dag allemaal,

 

Ben al enige tijd op zoek binnen Higher Lever naar een antwoord/advies, maar kan het niet echt vinden.

Ik heb een bedrijf overgenomen. (eenmanszaak)

Mijn man en ik zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd.(privé staat alles op zijn naam) Hij heeft ook een eenmanszaak.

Nu is het zo dat hij ook werkzaamheden voor mijn bedrijf verricht en ik voor hem.

Maar om administratief alles toch perfect gescheiden te houden wil ik graag weten hoe ik dit

administratief het beste kan aanpakken.(stel dat ik of hij failliet gaat komen ze dan ook aan mijn bedrijf of die van hem??)

Alvast bedankt.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met betrekking tot de werkzaamheden over en weer: daarvoor zou je elkaar bijvoorbeeld een factuur kunnen sturen. Wel goed administreren wat je doet en waarom je welk bedrag factureert, het moet immers wel zakelijk zijn.

 

Met betrekking tot faillissement: In beginsel bieden de huwelijkse voorwaarden daar uitkomst, maar dan moet je ze wel naleven. Als privé alles op zijn naam staat, en hij gaat failliet, dan blijft er natuurlijk weinig over...


Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja klopt maar privé hebben we ook niet veel te verliezen, wonen in een huurhuis. Staat in ieder geval niet in verhouding met wat ik tot nu toe zakelijk opgebouwd heb.

Maar ik vroeg me af wat dus verstandiger was of elkaar factuur sturen of iets van een arbeidsovereenkomst over en weer.... ( bijv. 0-uren konrakt of voor een bepaald aantal vaste uren)

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij elkaar in loondienst gaan, zet geen zoden aan de dijk. Dat schept alleen meer verplichtingen en boekhouding (loonadministratie). Bovendien komt dan het urencriterium als zelfstandige wellicht onder druk te staan of wordt het helemaal niet gehaald.

 

groet

joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 75 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept